Nadat Toprak Razgatlıoğlu vanwege een blessure zes races moest missen, had de BMW-rijder met drie tweede plaatsen een sterke comeback in Aragón. Razgatlıoğlu liep 26 punten uit op Nicolò Bulega, die hem tijdens zijn afwezigheid tot dertien punten was genaderd in de tussenstand. De racezeges in Cremona en Aragón gingen naar Danilo Petrucci, Andrea Iannone en Alvaro Bautista, terwijl Michael van der Mark constante resultaten in de subtop behaalde.
Kampioenschapsleider Toprak Razgatlıoğlu was de grote afwezige tijdens de allereerste WorldSBK-ronde ooit op het Cremona Circuit. Danilo Petrucci wist daar optimaal van te profiteren. De Italiaan voelde zich uitstekend op het krappe, kartbaanachtige circuit in Italië. Petrucci had nog nooit een WorldSBK-race gewonnen, maar zou in Cremona drie races op zijn naam schrijven. Petrucci is daarmee de eerste rijder in de geschiedenis die zowel in de MotoGP, WorldSBK als Dakar heeft gewonnen. Ook Nicolò Bulega deed goede zaken met een tweede, vierde en derde plaats. De nummer twee in het wereldkampioenschap verkleinde het gat tot dertien punten op Razgatlıoğlu. De Turkse rijder had ondanks het missen van zes races nog steeds de WK-leiding in handen. Dit kwam voornamelijk doordat Razgatlıoğlu dertien races op rij had gewonnen, voordat hij zijn klaplong opliep bij een angstaanjagende crash in Frankrijk.
Tactische zet BMW
Het BMW-fabrieksteam bereidde zich in Cremona wel optimaal voor op de terugkeer van hun kopman. Iedere rijder – evenals zijn eventuele vervanger – mag gebruik maken van zes motorblokken per seizoen. Het inzetten van een extra blok levert per keer een straf (achteraan starten en twee long lap penalties) op. Omdat Razgatlıoğlu al meerdere van zijn zes motorblokken had verbruikt, koos BMW ervoor om bij zijn invaller Markus Reiterberger zowel voor de eerste als tweede race een nieuw motorblok te monteren. De Duitser kreeg voor beide races penalties opgelegd, maar het betekende dat Razgatlıoğlu – zonder straffen – gebruik kon maken van verse motorblokken in de laatste drie wedstrijdweekenden van 2024. Ook Jonathan Rea moest de Italiaanse ronde missen vanwege een duimblessure en zou in Aragón terugkeren. Alvaro Bautista – die een rib brak in Frankrijk – was wel fit genoeg om te starten. De regerend wereldkampioen kende echter een tegenvallende kwalificatie waarin hij een dertiende tijd zette. In de hoofdraces wist Bautista ondanks zijn blessure wel tweemaal naar het podium te rijden. Iemand die het zichzelf ook lastig maakte in de kwalificatie was Michael van der Mark. Zijn snelste ronde werd geklokt onder een gele vlag situatie en werd daarom geschrapt. De Nederlander zakte naar de zeventiende plaats in de uitslag. In de hoofdraces kwam Van der Mark twee keer sterk naar voren en finishte tweemaal op een zevende plaats. In de Superpole Race lukte het de BMW-rijder niet om net zo snel terrein te winnen en werd twaalfde. Dit leverde Van der Mark geen punten op, omdat slechts de eerste negen rijders punten scoren in de sprintrace.
WorldSBK Portimão 2024: Van der Mark weer eens aan de leiding
Sterke rentree
Een week later maakte Razgatlıoğlu zijn rentree op Motorland Aragón. Vanaf de eerste training liet de Turkse rijder zien weer competitief te zijn. Concurrent Bulega pakte pole position, maar had daar in de eerste race geen profijt van. Na een rode vlag situatie vanwege een oliespoor van Sam Lowes kreeg Bulega in de opwarmronde voor de herstart een technisch probleem. De Italiaan ging niet van start. Razgatlıoğlu liep twintig punten uit door achter de sterk rijdende Andrea Iannone als tweede te finishen. Voor Iannone was het een bijzondere zege na zijn dopingschorsing, die hem tussen 2020 en eind 2023 langs de kant hield. Iannone werd tevens de achtste winnaar van een WorldSBK-race in 2024. In de Superpole Race was er lange tijd een rechtstreeks duel tussen de twee titelkandidaten. Bautista ging zich daar in de slotfase mee bemoeien en wist zowel teamgenoot Bulega als Razgatlıoğlu te passeren. Ook in de tweede hoofdrace was Bautista het sterkst, waarbij de 39-jarige coureur weer zijn vorm en goede gevoel met de Ducati tijdens zijn kampioensjaren gevonden lijkt te hebben. Razgatlıoğlu liep met een tweede plaats opnieuw uit op Bulega, die na een moeizaam begin nog naar de derde plaats wist te komen. De Turkse rijder wist in Aragón zijn geslonken voorsprong van dertien punten weer uit te bouwen naar 39 punten. Met nog twee raceweekenden te gaan lijkt de eerste wereldtitel voor een BMW-rijder in de WorldSBK binnen handbereik.
Van der Mark reed in de subtop een solide weekend in Aragón waarbij hij als negende en zevende finishte in de hoofdraces. In de Superpole Race leverde de Nederlander de knapste prestatie. Nadat Van der Mark in de eerste ronde was teruggevallen naar een achttiende plaats, wist hij zich tijdens de tien ronden lange sprintrace nog naar een achtste plaats te knokken.
Foto’s: WorldSBK, Teams
WorldSBK Italië 2024 uitslagen
RACE 1 – 17 ronden = 67,141 km (rode vlag) |
1. Danilo Petrucci (I), Ducati, 26.49,788; 2. Nicolò Bulega (I), Ducati, +2,590; 3. Alvaro Bautista (E), Ducati, +6,383; 4. Iker Lecuona (E), Honda, +7,583; 5. Axel Bassani (I), Kawasaki, +10,125; 6. Xavi Vierge (E), Honda, +10,211; 7. Michael van der Mark (NL), BMW, +1 sector; 8. Garrett Gerloff (US), BMW, +1 sector; 9. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, +2 sectoren; 10. Remy Gardner (AUS), Yamaha, +2 sectoren; 11. Bradley Ray (GB), Yamaha, +2 sectoren; 12. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +2 sectoren, 13: Scott Redding (GB), BMW, +2 sectoren; 14. Markus Reiterberger (DE), BMW, +2 sectoren; 15: Alessandro Delbianco (I), Yamaha, +2 sectoren. |
SUPERPOLE RACE – 10 ronden = 37,680 km |
1. Petrucci, 14.56,130; 2. Alex Lowes (GB), Kawasaki, +1,797; 3. Andrea Iannone (I), Ducati, +2,572; 4. Bulega, +3,431; 5. Lecuona, +4,729; 6. Bautista, +5,578; 7. Locatelli, +5,909; 8. Vierge +6,650; 9. Gerloff, +6,815; 12. Van der Mark, +7.600. |
RACE 2 – 23 ronden = 86,664 km |
1. Petrucci, 34.33,263; 2. Bautista, +1,023; 3. Bulega, +2,910; 4. Gerloff, +8,452; 5. A. Lowes, +8,761; 6. Lecuona, +13,397; 7. Van der Mark, +15,873; 8. Vierge, +19,228; 9. Locatelli, +19,523; 10. Tito Rabat (E), Kawasaki, +24,368; 11. Sam Lowes (GB), Ducati, +24,691; 12. Redding, +25,664; 13. Rinaldi, +26,726; 14. Ray, +27,167; 15. Reiterberger, +39.566. |
WorldSBK Aragón 2024 uitslagen
RACE 1 – 17 ronden = 86,309 km |
1. Iannone, 31.09,154; 2. Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, +0,845; 3. Gerloff, +1,124; 4. Bautista, +1,190; 5. Petrucci, +2,528; 6. Lecuona, +4,758; 7. A. Lowes, +5,352; 8. Vierge, +6,477; 9. Van der Mark, +8,749; 10. Locatelli, +8,926; 11. Redding, +9,003; 12. Bassani, +10,660; 13. Rinaldi, +11,976; 14. Jonathan Rea (GB), Yamaha, +14.901; 15. Ray, +16.291. |
SUPERPOLE RACE – 10 ronden = 50,770 km |
1. Bautista, 18.07,997; 2. Razgatlioglu, +0,088; 3. Bulega, +0,172; 4. Iannone, +4,691; 5. Gerloff, +5,317; 6. Petrucci, +6,940; 7. Lecuona, +7,988; 8. Van der Mark, +10,170; 9. Vierge +10,894. |
RACE 2 – 18 ronden = 91,386 km |
1. Bautista, 32.39,243; 2. Razgatlioglu, 3,366; 3. Bulega, +10,800; 4. Iannone, +12,338; 5. Gerloff +13,903; 6. Petrucci, +14,647; 7. Van der Mark, +16,427; 8. Lecuona, +17,072; 9. Locatelli, +18,631; 10. Vierge, +20,291; 11. Redding, +22,674; 12. Bassani, +24,710; 13. Rea, +26,707; 14. Rinaldi; +28.126 15. Gardner, +31.144. |
Tussenstand WorldSBK (na 30 races)
Positie | Rijder | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Toprak Razgatlıoğlu (TR) | BMW | 414 |
2 | Nicolò Bulega (I) | Ducati | 375 |
3 | Alvaro Bautista (E) | Ducati | 333 |
4 | Danilo Petrucci (I) | Ducati | 277 |
5 | Alex Lowes (GB) | Kawasaki | 264 |
6 | Andrea Locatelli (I) | Yamaha | 197 |
7 | Andrea Iannone (I) | Ducati | 195 |
8 | Michael van der Mark (NL) | BMW | 195 |
9 | Garrett Gerloff (US) | BMW | 149 |
10 | Remy Gardner (AU) | Yamaha | 140 |
11 | Iker Lecuona (E) | Honda | 105 |
12 | Xavi Vierge (E) | Honda | 104 |
13 | Scott Redding (GB) | BMW | 92 |
14 | Jonathan Rea (GB) | Yamaha | 91 |
15 | Axel Bassani (I) | Kawasaki | 88 |
16 | Dominique Aegerter (CH) | Yamaha | 79 |
17 | Michael Ruben Rinaldi (I) | Ducati | 61 |