Alvaro Bautista treedt in de voetsporen van Carlos Checa, Troy Bayliss, Carl Fogarty, Troy Corser, Doug Polen en Raymond Roche. Allen behaalden met Ducati een WK Superbike-titel. Naast onderling respect zijn er gedurende het seizoen ook irritaties ontstaan tussen de absolute top-drie Bautista, Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea. En dat belooft alleen nog maar meer spektakel voor 2023!
Fotografie: 2Snap
Na de MotoGP-titel van Francesco Bagnaia maakte Alvaro Bautista het droomseizoen voor Ducati compleet door ook de WorldSBK-titel voor de Italiaanse renstal binnen te halen. Nog niet eerder won Ducati beide titels in één seizoen. De laatste superbiketitel van Ducati dateerde van 2011 toen Bautista’s landgenoot Carlos Checa het sterkste was. Bautista moest tijdens de afsluitende races in Indonesië en Australië enkel zorgen dat hij constant punten scoorde. Na een tweede plaats in Race 1 en een vierde in de Superpole Race was een tweede plaats in Race 2 op het Pertamina Mandalika International Street Circuit voor de 37-jarige Spanjaard voldoende om zijn eerste titel veilig te stellen. Het maakte ook niet meer uit dat zijn grootste concurrent Toprak Razgatlioglu een hattrick scoorde in Indonesië. Nadat Bautista uitgebreid feest vierde met zijn Ducati-team volgden er ook de felicitaties van Razgatlioglu en Jonathan Rea. Zijn grootste concurrenten spraken met respect over het sterke seizoen van Bautista, al zijn er gedurende het seizoen ook wel de nodige irritaties ontstaan. Het is algemeen bekend dat Rea en Bautista een vrij koele en professionele relatie hebben. Een verstandhouding die nog verder werd versterkt door het incident in Magny Cours. Daar kwam Rea in aanraking met Bautista, waardoor de Ducati-coureur ten val kwam. En natuurlijk was er de crash van Rea en Razgatlioglu in Assen. Maar ook Razgatlioglu liet in Indonesië zichtbare irritaties aan het adres van Bautista zien. Razgatlioglu bemoeit zich als moslim niet met champagnedouches op het podium, zeker niet wanneer er geracet wordt in Indonesië waar de meeste moslims ter wereld wonen. Na afloop van Race 1 had Bautista daar lak aan. Terwijl Razgatlioglu de fles dicht hield en wegliep van het podium om een champagnedouche te voorkomen, ging Bautista hem achterna tot achter het podium. Terug op het podium was Razgatlioglu duidelijk geïrriteerd. Bautista bood later wel zijn excuses aan, maar Razgatlioglu was nog steeds gepikeerd: ‘Ik vier uit respect niet met champagne. Ik respecteer Alvaro dat hij dat wel doet, maar dan moet hij ook mij respecteren. Na het podium vertrok ik. Johnny (Rea) begreep mij, maar Alvaro niet en achtervolgde mij met champagne. Dat was niet goed en respectloos.’
Waarom de WorldSBK in 2023 nog spannender wordt
Lichtpuntje voor Rea
Toen Rea aankwam op Phillip Island voor de laatste ronde van 2022 had hij al 24 races niet meer gewonnen. De laatste zege van de Kawasaki-coureur – die tussen 2015 en 2020 maar liefst zes keer op rij wereldkampioen werd – dateerde van 22 mei in Estoril. Toch kon Rea met een relatief goed gevoel de winterstop ingaan, want de eerste race in Australië wist hij te winnen. Het werd een flag-to-flag race, die begon op een natte baan en die gedurende de race zou opdrogen. De rijders kwamen tijdens de race binnen om te wisselen van regenbanden naar slicks. Rea ging hier het beste mee om en won de race voor Razgatlioglu en zijn teamgenoot Lowes. Bautista werd slechts vijfde, maar een dag later zou de wereldkampioen terugslaan. De Superpole Race werd een bandenspel. Het was kort voor de race iets gaan regenen en Bautista was één van de weinigen die koos voor slicks. In het begin viel de Ducati-coureur terug, maar later in de race had hij op de opdrogende baan duidelijk voordeel en won de sprintrace. In de tweede hoofdrace hadden Bautista en Rea het met elkaar aan de stok om de overwinning. Het beloofde een spannende slotfase te worden totdat de rode vlag gezwaaid werd. Bautista reed op dat moment aan de leiding en werd tot winnaar uitgeroepen. Lowes werd voor Razgatlioglu derde. De rode vlag kwam vanwege een crash van Eugene Laverty die door Xavi Fores was geraakt. Laverty – dertienvoudig winnaar in het WK Superbike – liep daarbij een bekkenbreuk op en dat nog wel in de laatste race uit zijn carrière. Ondanks het lichtpuntje voor Rea, had Ducati ook het meeste te juichen in Australië. Want naast de rijderstitel wist Ducati ook de constructeurstitel veilig te stellen. De races in 2022 waren over het algemeen geweldig, alleen stak Bautista er overall bovenuit. In de winter moet Yamaha met Razgatlioglu en Kawasaki met Rea een heel goed plan zien te bedenken om Ducati met Bautista te verslaan in 2023. Veel tijd daarvoor hebben ze niet, want het seizoen begint al weer van 24 t/m 26 februari op Phillip Island.
Roemloos einde Van der Mark
Michael van der Mark reed zijn laatste races van het seizoen als de races in de rest van het seizoen. In Indonesië stond de Rotterdammer in 2021 nog op het podium en op Phillip Island reed hij ook aan de leiding zoals tijdens zijn WK Superbike-debuut in 2015. Michael begon niet verkeerd in Indonesië. De BMW-coureur kon lang mee in de strijd voor plaats vijf, maar ging in de slotfase van de race onderuit. In de Superpole Race werd Van der Mark tiende, gevolgd door een twaalfde plaats in Race 2. In Australië zat het niet mee. In Race 1, op de opdrogende baan, ging Michael maar liefst twee keer onderuit. In de Superpole Race koos hij voor regenbanden, wat de verkeerde keuze bleek te zien. In Race 2 eindigde de 30-jarige coureur als twaalfde. Overall eindigde hij op een vijftiende plek in het WK met 45 punten. Natuurlijk miste Michael door twee zware blessures de helft van het seizoen en was hij niet volledig fit, maar de resultaten vielen tegen. Het is opvallend dat hij zijn beste uitslag nog zwaar geblesseerd in Assen wist te behalen met een achtste plaats in Race 2. ‘Het is een seizoen om snel te vergeten. We moeten het achter ons proberen te laten en vooruitkijken naar volgend jaar’, aldus Michael. Dat hij het kan, weten we gelet op zijn 40 podiumplaatsen en vijf zeges in het WK Superbike. De nieuwe versie van de BMW M1000RR en de nieuwe regelgeving – die fabrikanten als BMW en Honda dichter bij de top zouden moeten brengen – moeten een fitte Michael en zijn teamgenoot Scott Redding gaan helpen naar een succesvoller 2023.
Eindstand WK Superbike (na 36 races)
1: Alvaro Bautista (E) | Ducati | 601
2: Toprak Razgatlioglu (TR) | Yamaha | 529
3: Jonathan Rea (GB) | Kawasaki | 502
4: Michael Ruben Rinaldi (I) | Ducati | 293
5: Andrea Locatelli (I) | Yamaha | 274
6: Alex Lowes (GB) | Kawasaki | 272
7: Axel Bassani (I) | Ducati | 244
8: Scott Redding (GB) | BMW | 204
9: Iker Lecuona (E) | Honda | 189
10: Xavi Vierge (E) | Honda | 164