Toprak Razgatlıoğlu domineert momenteel in de WorldSBK en staat na zijn hattricks in Donington Park en Most op tien zeges op een rij. De eerste wereldtitel van BMW in de WorldSBK lijkt almaar dichterbij te komen. Zijn teamgenoot Michael van der Mark sloot sterk af in Tsjechië, waar hij lange tijd op een derde plaats reed en als vijfde over de finish kwam.
Niemand had het voor mogelijk gehouden dat Toprak Razgatlıoğlu na zijn transfer van Yamaha naar BMW in de eerste seizoenshelft meteen twaalf van de achttien races zou winnen. De BMW M 1000 RR stond bij aanvang van het seizoen niet bekend als een winnende motor in de WorldSBK. De Duitse fabrikant kende moeizame jaren, maar viert dit jaar het ene succes na het andere. De BMW had altijd al veel vermogen, maar is dit jaar veel beter gaan sturen. Het Turkse megatalent en de BMW blijken in ieder geval een perfecte match. Zijn teamgenoot Michael van der Mark legt uit: ‘De motor is beter geworden, maar buiten Toprak om zijn we soms nog wat wisselvallig. Toprak kan met zijn talent om de problemen heen rijden. Ik probeer dat ook, maar dat lukt nog niet in alle bochten. Toprak rijdt op een manier zoals niemand anders rijdt.’ Tweevoudig wereldkampioen Álvaro Bautista heeft het – mede door de nieuwe gewichtsregel en veranderingen aan de motor – een stuk lastiger dan in voorgaande jaren.
WorldSBK Misano 2024: Michael van der Mark verlengt bij BMW
Razgatlıoğlu won in juli ook overtuigend alle races op Donington Park en Most. Niemand was in geen enkele race een serieuze bedreiging. Ook in de kwalificaties was Razgatlıoğlu beide keren meer dan een halve seconde sneller dan de rest van het veld. De BMW-rijder voert in de uitloopronde tegenwoordig iedere keer een show op om zijn zege te vieren. Iets wat je vooraf toch moet bedenken en wat zijn vertrouwen in een racezege bevestigt. De show na de tweede race op Donington Park was het meest spaakmakend. Razgatlıoğlu liet langs de baan door een aantal teamleden een ’technische controle’ uitvoeren. Dit deed hij omdat er zaterdag door de andere teams – onder aanvoering van Ducati – geklaagd was over zijn zitpositie. Die zou te laag zijn. Het is een regel waar het WorldSBK-reglement niet heel duidelijk over is. Razgatlıoğlu’s zitpositie werd na de controle van de organisatie wel iets naar boven aangepast, maar nog steeds was hij een dag later niet te verslaan. Sinds de tweede race in Assen is de Turkse rijder ongeslagen en staat hij op tien zeges op een rij. Jonathan Rea en Bautista delen het record in de WorldSBK met elf zeges een op rij. ‘Nog twee zeges en dan heb ik het record’, zei Toprak na de races in Most. Vol zelfvertrouwen vertelde hij verder: ‘Elk weekend proberen we iets nieuws te bedenken om de racezege te vieren. Nu gaan we naar Portimão, een circuit waar ik ook altijd erg sterk ben.’
Podiumstrijd
Over Razgatlıoğlu’s talenten twijfelt niemand, ook zijn teamgenoot Van der Mark niet. ‘Naar mijn mening is hij veruit de beste coureur in dit veld. Met de Yamaha werd hij voorgaande jaren op de rechte stukken telkens voorbijgereden door Bautista. Nu bij BMW heeft hij het vermogen dat hij eerder tekort kwam en dan zie je wat er gebeurt. Ik ben ervan overtuigd dat als hij een echte kans krijgt in de MotoGP, dat hij daar ook voorin kan rijden. Ik zie geen reden waarom het met zijn rijstijl niet zou werken.’ Van der Mark begon uitstekend op Donington Park, waar hij zich als zesde wist te kwalificeren. Meestal zijn zijn races sterker dan de kwalificatie, maar in Engeland was het omgekeerde het geval. Van der Mark kende moeizame races waarin hij als negende en tweemaal als twaalfde over de finish kwam. ‘We hadden gewoon niet het tempo om te vechten voor een topklassering, we moeten uitzoeken waardoor dit komt.’ Gelukkig ging het een week later in Tsjechië beter, maar niet in de kwalificatie overigens.
Van der Mark kwam ten val in de Superpole, waardoor hij als zestiende aan de eerste race en Superpole Race moest beginnen. Beide keren wist hij zich op eigen kracht op te werken naar een negende plaats. Dit leverde hem een plek op de derde startrij voor de tweede race op. Van der Mark gebruikte dit voordeel optimaal, want na een geweldige start reed hij gelijk vijfde. Bij het ingaan van de tweede ronde wist de BMW-rijder zelfs naar een derde plaats te komen. Lang had hij deze podiumplaats in handen. Het zou de eerste podiumplek op een droge baan sinds 2020 – nog voor Yamaha – betekenen. Het mocht net niet zo zijn. In de slotfase werd Van der Mark gepasseerd door Andrea Locatelli en Remy Gardner, waardoor hij als vijfde de finishlijn passeerde. Het was wel veelzeggend over zijn sterke optreden dat Van der Mark tekende voor de snelste raceronde. ‘Het was een heel mooie race. Natuurlijk wil je op het podium staan, maar ik heb, denk ik, net iets te hard gepusht in het begin. Het was gewoon weer even wennen, maar zo’n race geeft een goed gevoel. Ik denk dat we het in Portimão nog beter kunnen doen’, sloot hij hoopvol af. En dat laatste kan maar zo, want de Nederlander – die negende staat in het WK – heeft in het verleden mooie resultaten gescoord in Portugal, waar van 9 t/m 11 augustus wordt geracet.
Bautista wil door
Razgatlıoğlu heeft halverwege het seizoen een voorsprong van 64 punten in het WorldSBK-kampioenschap. Er zijn maximaal 62 punten per raceweekend te verdienen, wat aangeeft dat de BMW-rijder een ruime marge heeft. Nummer twee in het kampioenschap is niet Bautista, maar zijn Ducati-teamgenoot Nicolò Bulega. De Italiaan werd vorig jaar WorldSSP-kampioen en scoort in zijn debuutseizoen constant podiumplaatsen achter Razgatlıoğlu. Bulega werd tweede in vier van de zes races in Engeland en Tsjechië. Bautista had het niet makkelijk in Donington Park en kende helemaal een slechte zondag in Most, ondanks dat zijn gevoel met de motor beter was dan in Engeland. In de Superpole Race ging de Spanjaard bij het ingaan van de laatste ronde onderuit toen hij probeerde de tweede plaats van teamgenoot Bulega af te pakken. In de tweede race ging de regerend wereldkampioen samen met Danilo Petrucci direct na de start onderuit. De 39-jarige coureur sprak de afgelopen tijd vaak zijn twijfels uit of hij zijn contract met nog een jaar wilde verlengen. De voornaamste reden was het gebrek aan plezier door het ontbreken van het goede gevoel met de Ducati Panigale V4R. Petrucci en Andrea Iannone – beiden uitkomend voor Ducati satellietteam – solliciteerden al openlijk voor Bautista’s zitje in 2025. Maar het lijkt er meer en meer op dat Bautista ook als 40-jarige nog in de WorldSBK actief zal zijn. Na Most zei hij het volgende: ‘Ik wil doorgaan en we praten met Ducati om het contract te verlengen. Ondanks dat de resultaten niet goed waren in Most, kon ik hier voor de eerste keer in 2024 de Ducati zo rijden zoals ik graag wil. En dat is voor mij heel belangrijk.’ De beslissing ligt nu bij Ducati of zij Bautista’s eisen zullen accepteren.
Een andere, meervoudige wereldkampioen – Jonathan Rea – begint beetje bij beetje een beter gevoel te krijgen op de Yamaha. Op Donington Park scoorde hij zijn eerste podiumplaats door als derde te finishen in de Superpole Race. Het probleem voor Rea zit nog in de eerste ronden van de race om op snelheid te komen. Wanneer hij dat voor elkaar krijgt in combinatie met een betere kwalificatie, kunnen we de zesvoudig wereldkampioen nog vaker op het podium verwachten in 2024.
WorldSBK Donington Park, Groot-Brittannië 2024 uitslagen
- Circuit: Donington Park Circuit
- Lengte: 4,023 km
- Superpole: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’24.629
- Snelste raceronde: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’25.733 (Superpole Race)
- Ronde 5 – Groot-Brittannië
RACE 1 – 23 ronden = 92,529 km |
1. Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 33.16,535; 2. Alex Lowes (GB), Kawasaki, +11,384; 3. Alvaro Bautista (E), Ducati, +13,167; 4. Nicolò Bulega (I), Ducati, +14,913; 5. Jonathan Rea (GB), Yamaha, +16,349; 6. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +16,611; 7. Danilo Petrucci (I), Ducati, +17,634; 8. Dominique Aegerter (CH), Yamaha, +24,648; 9. Michael van der Mark (NL), BMW, +25,099; 10. Remy Gardner (AU), Yamaha, +25,563; 11. Andrea Iannone (I), Ducati, +27,272; 12. Axel Bassani (I), Kawasaki, +28,838; 13. Iker Lecuona (E), Honda, +30,210; 14. Garrett Gerloff (US), BMW, +30,467; 15. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, +33,306. |
SUPERPOLE RACE – 10 ronden = 40,230 km |
1. Razgatlıoğlu, 14.23,681; 2. Bulega, +4,826; 3. Rea, +6,526; 4. Scott Redding (GB), BMW, +8,375; 5. A. Lowes, +8,576; 6. Bautista, +9,188; 7. Locatelli, +10,037; 8. Sam Lowes (GB), Ducati, +11,760; 9. Petrucci, +12,229; 12. Van der Mark, +13,108. |
RACE 2 – 23 ronden = 92,529 km |
1. Razgatlıoğlu, 33.11,699; 2. Bulega, +8,062; 3. A. Lowes, +10,026; 4. Redding, +12,275; 5. Bautista, +13,476; 6. Petrucci, +15,562; 7. Locatelli, +16,343; 8. Rea, +16,742; 9. Aegerter, +18,919; 10. Bassani, +23,306; 11. Gardner, +25,980; 12. Van der Mark, +26,107; 13. Gerloff, +27,579; 14. Lecuona, +29,658; 15. Xavi Vierge (E), Honda, +30.026. |
WorldSBK Autodrom Most, Tsjechië 2024 uitslagen
- Circuit: Autodrom Most
- Lengte: 4,212 km
- Superpole: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’30.064
- Snelste raceronde: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’31.180 (Superpole Race)
- Ronde 6 – Tsjechië
RACE 1 – 22 ronden = 92,664 km |
1. Razgatlıoğlu, 33.53,537; 2. Petrucci, +5,740; 3. Iannone, +5,881; 4. Bautista, +9,217; 5. Gardner, +11,622; 6. Bulega, +13,841; 7. Locatelli, +14,186; 8. Gerloff, +14,596; 9. Van der Mark, +19,520; 10. Rea, +23,579; 11. Rinaldi, +25,370; 12. S. Lowes, +25,993; 13. Aegerter, +28,213; 14. Vierge, +29,628; 15. Redding, +32,972. |
SUPERPOLE RACE – 10 ronden = 42,120 km |
1. Razgatlıoğlu, 15.20,668; 2. Bulega, +3,812; 3. A. Lowes, +4,251; 4. Petrucci, +6,534; 5. Gardner, +6,673; 6. Locatelli, +7,510; 7. Iannone, +7,556; 8. Rea, +10,044; 9. Van der Mark, +10,100. |
RACE 2 – 22 ronden = 92,664 km |
1. Razgatlıoğlu, 34.04,044; 2. Bulega, +3,239; 3. Locatelli, +5,462; 4. Gardner, +6,569; 5. Van der Mark, +8,529; 6. Rea, +12,577; 7. Rinaldi, +13,808; 8. Iannone, +16,507; 9. A. Lowes, +16,715; 10. Lecuona, +19,250; 11. Vierge, +20,389; 12. Gerloff, +21,132; 13. Redding, +24,596; 14. Tito Rabat (E), Kawasaki, +26,330; 15. Bradley Ray (GB), Yamaha, +28.227. |
Stand WorldSBK Kampioenschap (na 18 races)
Positie – Naam – Nationaliteit – Motor | Punten |
---|---|
1 – Toprak Razgatlıoğlu – TR – BMW | 303 |
2 – Nicolò Bulega – I – Ducati | 239 |
3 – Alvaro Bautista – E – Ducati | 199 |
4 – Alex Lowes – GB – Kawasaki | 179 |
5 – Andrea Locatelli – I – Yamaha | 145 |
6 – Andrea Iannone – I – Ducati | 115 |
7 – Remy Gardner – AU – Yamaha | 112 |
8 – Danilo Petrucci – I – Ducati | 111 |
9 – Michael van der Mark – NL – BMW | 96 |
10 – Jonathan Rea – GB – Yamaha | 75 |
11 – Dominique Aegerter – CH – Yamaha | 64 |
12 – Axel Bassani – I – Kawasaki | 50 |
13 – Garrett Gerloff – US – BMW | 50 |
14 – Scott Redding – GB – BMW | 46 |
15 – Sam Lowes – GB – Ducati | 40 |
16 – Michael Ruben Rinaldi – I – Ducati | 38 |
17 – Xavi Vierge – E – Honda | 33 |
Foto’s: WorldSBK, teams