Mee kunnen doen was stap één, fit verklaard worden was stap twee, maar dan ook een resultaat scoren was veel meer dan stap drie. Michael van der Mark stapte ruim een maand na zijn dubbele beenbreuk weer op tijdens de WK Superbikes in Assen en sloot het weekend – gezien zijn blessure – met een geniale achtste plaats af. Wij volgden hem op de voet.
Als Motor.NL Riders Club-VIP bij het WorldSBK Assen
Fotografie: 2Snap
Michael van der Mark moest en zou starten tijdens in Assen. Dit was nogal een uitdaging, want half maart brak de 29-jarige coureur zijn kuit- en scheenbeen bij een onschuldige val tijdens een mountainbiketraining. Een breuk op een complexe positie in het been, waardoor de operatie zijn enkel werd vastgezet. Kortom: een zware blessure. Michael miste door de blessure alle voorjaarstesten en de eerste WK Superbike-ronde in Aragón. De Nederlander had zijn zinnen gezet op zijn thuisrace en als het een andere locatie was, had hij waarschijnlijk niet gereden. Maar voor zijn thuispubliek wilde hij maar wat graag een uitzondering maken. Nu zit er tussen zelf willen en mogen nog een verschil, maar donderdagmiddag kreeg de BMW-coureur groen licht van de artsen.
Vrijdagmorgen was het tijd voor de rentree. Met pijn en moeite kreeg hij zijn laars aan. Vervolgens strompelde – want lopen kan je het nog niet noemen – hij richting de pitbox om vervolgens voor het eerst sinds ruim vijf maanden weer op zijn BMW M1000RR te stappen. Kort na de eerste sessie spraken we met Michael: ‘Ik heb geen pijn, maar doordat mijn enkel vastzit kan ik mijn voet niet bewegen zoals ik normaal doe. Hierdoor moet ik compenseren met mijn armen en dat is erg wennen. Het is vooral belangrijk om kalm te blijven.’ Dat kalm blijven nog niet zo makkelijk was, ondervond Michael in de tweede vrije training: ‘Het is best frustrerend. De andere jongens hebben al negen dagen gereden in 2022 en ik heb totaal geen ritme. Ik ging in FP2 soms te wild rijden en besloot daarom iets vaker een stop te maken.’ Van der Mark noteerde vrijdag een twintigste tijd op 2,3 seconde van de kop. Maar het belangrijkste was dat hij twee volledige sessies kon rijden, want zoals hij zelf zei: ‘Elke meter is dit weekend meegenomen.’
Behandeling doet wonderen
De grote vraag was hoe de enkel zou aanvoelen op zaterdagmorgen. ‘Gelukkig voelt het weer iets beter dan gister,’ vertelt Michael wanneer we hem ‘s ochtends tegenkomen. ‘Ik heb geen verwachtingen voor de races. Het wordt een lange dag met drie sessies. Ik denk dat het slim is om in FP3 wat krachten te sparen.’ Na de derde vrije training wordt Michael behandeld door de man die hem ook heeft bijgestaan tijdens zijn revalidatie, die half maart is gestart. Deze behandeling werpt zijn vruchten af, want in de Superpole-kwalificatie is de BMW-coureur anderhalve seconde sneller dan vrijdag en kwalificeert hij zich op de vijftiende plek. ‘Na de behandeling voelde mijn voet zo’n klap beter. Daardoor kon ik ook gelijk betere rondetijden rijden; ik ben best tevreden. Nu gaan we racen.’
WorldSBK Assen 2022: Nagenieten met deze elf waanzinnige foto’s
In het mediacentrum – en waarschijnlijk ook onder de toeschouwers – is de grootste vraag of Michael Race 1 van zaterdagmiddag kan uitrijden. Niemand heeft het over de positie waar hij kan finishen, dat is dit weekend van zijdelings belang. Michael zelf denkt daar anders over: ‘Er moet heel wat gebeuren voordat ik opgeef.’ Het gaat boven verwachting. Michael rijdt lang op plaats vijftien en door wat incidenten strijdt hij in de slotfase om de twaalfde plaats. In de laatste GT-bocht verliest hij deze positie aan Christophe Ponsson en finisht als dertiende. Uitgereden en punten! Iets wat eigenlijk ongekend is met zo’n blessure. Michael na afloop: ‘In de trainingen heb ik maar paar ronden achter elkaar gereden en nu ineens eenentwintig. Ik moest een redelijk tempo vinden dat ik goed aankon. Dat is gelukt. Het was wel zwaar voor mijn armen, omdat ik minder beweging heb in mijn voet. Ik heb mooie gevechten gehad, alleen niet voor de posities waar ik normaal voor wil strijden. Vooral op mijn favoriete stuk van het TT Circuit, de snelle laatste sector, verlies ik nu juist de meeste tijd. We kwamen hier om te racen en dat hebben we gedaan. Eigenlijk is mijn weekend nu al geslaagd.’
Bijzondere prestatie
Maar Michael zou Michael niet zijn als hij zondag zijn resultaat wil verbeteren. Daarnaast lijkt Michael zich ook iets makkelijker te voet door de paddock te bewegen. In de Superpole (Sprint)Race, zijn 200e wedstrijd in het WK Superbike, was er voor de Rotterdammer weinig eer te behalen, aangezien slechts de top-negen punten en een betere startpositie voor Race 2 verdienen. ‘Ik zag het meer als een lange training, want ik wist dat ik de snelheid niet had om voor de top-tien te gaan. Het was goed om weer negen ronden achter elkaar te rijden, maar de meeste punten worden in de hoofdraces verdeeld,’ zegt hij na als vijftiende over de finish te zijn gekomen.
In Race 2 gaat Michael er nog eens goed voor zitten. De start is goed, maar daarna mist hij een versnelling waardoor hij tijd verliest. Dat was achteraf maar goed ook, anders had hij maar zo maar slachtoffer kunnen zijn van de crash die plaatsvond in de eerste bocht. Vervolgens begint hij wat plekken te winnen en als er aan de kop – onder meer bij Jonathan Rea en Toprak Razgatlioglu – diverse crashes zijn, rijdt de Nederlander ineens op plaats tien in zijn thuisrace. Dat is nog niet genoeg, want Michael weet naar het achterwiel van Xavi Vierge en Lucas Mahias te rijden, geen langzame rijders. Toch passeert hij beide rijders, waardoor hij na een dikke maand na zijn dubbele beenbreuk als achtste over de finish rijdt in Assen. Michael heeft dan ook reden tot lachen na afloop: ‘Ik ben nog nooit zo blij geweest met een achtste en dertiende plaats in de hoofdraces. Ik was sneller dan Vierge en Mahias, maar kwam niet weg. In de slotfase waren ze met elkaar bezig en kon ik er tussenuit knijpen. Gisteren was mijn weekend al redelijk geslaagd, maar deze punten en resultaat zijn een mooie bonus. Het zijn natuurlijk niet de uitslagen die ik zou willen in mijn thuiswedstrijd, maar gezien de omstandigheden mogen we heel erg blij zijn!’ Gezien de reacties van het publiek in Assen heeft hij hen ook verbaasd dit weekend. Nu kijken waar een fitte Michael van der Mark later dit seizoen toe in staat is!
Bautista lachende derde
De strijd om de winst in het WK Superbike ging tussen Jonathan Rea, Toprak Razgatlioglu en Alvaro Bautista. Bautista begon als WK-leider aan de races op het TT Cricuit. In Race 1 en de Superpole Race was Rea na mooie duels beide keren het sterkst, voor Bautista en Razgatlioglu. Bautista moest na de Superpole Race zijn tweede plek inleveren aan Razgatlioglu, omdat hij in de laatste ronde net buiten de baan was gekomen. Goed nieuws allemaal voor Rea. Naast dat Noord-Ier de WK-leiding pakte, won hij ook zijn honderdste zege in dienst van Kawasaki en zette hij zijn zegetotaal in Assen op zeventien. Toch sloot Rea zijn weekend niet met een glimlach af. In Race 2 zaten de drie kemphanen opnieuw bij elkaar. Razgatlioglu reed aan de leiding en kwam wat wijd uit in de Haarbocht. Rea probeerde binnendoor te komen. De twee rijders raakten elkaar en crashten, waardoor ze beiden hun eerste nulscore van 2022 lieten noteren. Het ging vorig jaar heel vaak net goed in hun pittige duels en nu ging het net fout. Bautista kon het incident net ontwijken en wist daarna eenzaam naar de zege te rijden. Podiumplaatsen waren er voor Andrea Locatelli en Iker Lecuona. Met deze overwinning keerde Bautista toch weer als WK-leider huiswaarts.
Quotes
Alvaro Bautista moest keihard remmen om de rijders te ontwijken, maar wees geen schuldige aan.
Jonathan Rea heeft een ander beeld van het incident.
Paul Denning – Yamaha’s teammanager– had een realistische kijk op de crash.
‘Volgens mij was iedereen in shock, want het tempo ging na de clash flink omlaag.’
Scott Redding profiteerde en scoorde zijn eerste top-vijf op de BMW.
Toprak Razgatlioglu noemde het een race-incident, maar legt de schuld wel bij Rea.
Tussenstand WK Superbike (na zes races)
1: Alvaro Bautista (E) | Ducati | 109
2: Jonathan Rea (GB) | Kawasaki | 91
3: Toprak Razgatlioglu (TR) | Yamaha | 64
4: Andrea Locatelli (I) | Yamaha | 55
5: Iker Lecuona (E) | Honda | 50
6: Michael Ruben Rinaldi (I) | Ducati |43
7: Axel Bassani (I) | Ducati | 30
8: Xavi Vierge (E) | Honda | 30
9: Alex Lowes (GB) | Kawasaki | 28
10. Loris Baz (FR) | BMW | 28