De Yamaha’s hadden het zoals verwacht allesbehalve gemakkelijk tijdens de dubbele ronde op Motorland Aragón. Michael van der Mark bracht het er van de Yamaha-coureurs het beste af en haalde zelfs zijn eerste WorldSBK-podium op het Spaanse circuit. Jonathan Rea deed de beste zaken en liep verder uit op Scott Redding.
Tijdens ons vorige verslag moesten we nog melden dat Michael van der Mark’s teamgenoot Toprak Razgatlioglu hem te snel af was. Dat zat de Rotterdammer duidelijk niet lekker en dus wilde hij op Motorland Aragón weer de beste Yamaha-rijder zijn. Hij slaagde overduidelijk in die opzet. Een strakke Superpole Race leverde Michael zelfs zijn allereerste podium in Aragón op. In de hoofdraces werd Van der Mark vijfde en zesde. Voornamelijk op de rechte stukken verloren de Yamaha’s veel tijd. Ondanks dat Michaels contract eind van het jaar afloopt, staat de ontwikkeling zeker nog niet stil.
Voor de Teruel-ronde, ook verreden op MotorLand Aragón, kreeg van Michael een nieuw zitje. Daarnaast was de kuip aan de achterzijde iets aangepast. Dit werd gedaan zodat de relatief lange coureur zijn lichaam aerodynamisch beter achter de kuip kon vouwen. Michael maakte het zichzelf niet makkelijk na een slechts een twaalfde tijd in de Superpole, al had hij een goed excuses nadat Sylvain Barrier hem in de weg zat. Tot grote woede van Michael… Toch wist hij in zijn 150e WorldSBK-race naar een knappe vierde plaats te rijden. Michael moest aanvallen in de Superpole Race om een betere startpositie te vergaren voor de laatste race. Een slechte start gooide roet in het eten en hij kwam niet verder dan een tiende plaats. Het was de enige race dat Razgatlioglu voor de Rotterdammer finishte. In de afsluitende race wist Van der Mark als zesde, net voor zijn teamgenoot, te finishen.
Scott Redding begon uitstekend in Aragon en pakte met een zege de leiding in het WK. Jonathan Rea kwam echter uitstekend terug door de Superpole Race en Race 2 te winnen. Het tweede weekend leverde een verrassende winnaar op. Michael Ruben Rinaldi was in de eerste race iedereen te snel af. Merkgenoot Redding ging onderuit, wellicht een beslissend moment in de titelstrijd. Redding herpakte zich wel knap toen hij de Superpole Race, de specialiteit van Rea, wist te winnen. In de tweede race kwam Redding, die gripproblemen had met de voorband, niet verder dan de derde plaats. Rinaldi kon wel de strijd aangaan met Rea, maar verloor deze keer. Rea wist op het ‘Ducati circuit’ zijn voorsprong uit te bouwen tot 36 punten op Redding. Ten Kate Racing kende twee moeilijke weekeinden. Loris Baz begon goed met een tweede in de Superpole, maar kon dit niet omzetten naar goede resultaten in de races. De beste uitslag van Baz tijdens de zes races was een zevende plaats.
QUOTES:
Alvaro Bautista: ‘Het doel blijft altijd winnen.’
De lat ligt hoger, maar Alvaro Bautista scoorde het eerste Honda-podium sinds 2016.
Tom Sykes: ‘Met zijn 27 jaar wordt dit het moment om zich te bewijzen.’
Tom Sykes hoopt dat hij samen met zijn 2021-teamgenoot Michael van der Mark BMW verder naar voren kan brengen.
Michael van der Mark: ‘Mijn eerste podium op Aragón heeft wel lang geduurd.’
In zijn zesde WorldSBK-seizoen scoorde Michael van der Mark zijn eerste top-drie klassering.
Scott Redding: ‘Ik kan het mij echt niet meer veroorloven om achter Jonathan te finishen.’
Scott Redding was strijdbaar na afloop van zijn eerste DNF van het seizoen.
Jonathan Rea: ‘We zijn pas net over de helft’.
Dat is wel zo, maar Jonathan Rea heeft in Aragón een goede stap gezet richting zijn zesde wereldtitel op rij.
WK-Tussenstand
World Superbike tussenstand (na 15 races)
1: Jonathan Rea (GB) Kawasaki 243
2. Scott Redding (GB) Ducati 217
3: Toprak Razgatlioglu (TR) Yamaha 147
4. Chaz Davies (GB) Ducati 141
5. Michael van der Mark Yamaha 133
6. Michael Ruben Rinaldi (I) Ducati 131
7. Alex Lowes (GB) Kawasaki 127
8. Alvaro Bautista (SP) Honda 83
9: Loris Baz (FR) Yamaha 76
10. Leon Haslam (GB) Honda 75