Anderhalf jaar zat Michael van der Mark meer langs de zijlijn dan op het zadel van zijn BMW M 1000 RR. In Aragon en zeker Portimão liet de Nederlander zien langzaamaan weer op zijn oude niveau te komen. Alvaro Bautista heeft zijn tweede wereldtitel bijna binnen ondanks dat een strijdende Toprak Razgatlioglu het hem enorm lastig maakte.
Foto’s: WorldSBK, teams
Voor de ronde op Motorland Aragon werd bekend dat Michael van der Mark volgend jaar de pitbox gaat delen met Toprak Razgatlioglu bij het officiële BMW fabrieksteam. Dit betekent een hereniging, aangezien Razgatlioglu en Van der Mark in 2020 al teamgenoten bij Yamaha waren. Scott Redding neemt in 2024 de plaats over van Loris Baz in het Bonovo Action BMW Racing Team als teamgenoot van Garrett Gerloff. Zowel Redding als Gerloff worden ook gezien als fabrieksrijders. Na zijn zware blessures van de afgelopen twee seizoenen vindt Van der Mark steeds meer zijn oude ritme terug. In Aragon zat de 30-jarige coureur er al beter bij vergeleken met de voorgaande races in Magny-Cours. Van der Mark finishte als dertiende in de eerste race en Superpole Race. In de tweede race streed de Nederlander weer ouderwets voor een goede klassering. Lang reed hij binnen de top-tien als beste BMW-coureur. In de slotfase kwam merkgenoot Gerloff hem nog voorbij en eindigde Van der Mark als elfde.
WorldSBK Magny-Cours 2023: opschudding op en naast de baan
Puntverlies
Op voorhand leek Aragon een uitgelezen kans voor Alvaro Bautista om verder uit te lopen in de titelstrijd. De combinatie van de Spanjaard met de Ducati was in het verleden praktisch onverslaanbaar op dit circuit. Ondanks dat Bautista deze keer ook niet te stoppen was, verloor hij wel punten in het kampioenschap. De 38-jarige coureur was in de eerste race net aan het wegrijden bij Jonathan Rea en Razgatlioglu toen hij ten val kwam. In een poging om toch nog punten te pakken ging hij in de laatste bocht nogmaals onderuit. Zijn teamgenoot Michael Ruben Rinaldi leverde uitstekend teamwerk door de race voor Razgatlioglu en Rea te winnen. In de Superpole Race en tweede race kwam Bautista wel als eerste over de finish. Toch verkleinde Razgatlioglu met drie podiumplaatsen in Aragon de achterstand van 57 naar 47 punten.
Een week later werd de voorlaatste World Superbike ronde van 2023 in Portimão verreden. Op het Portugese circuit, met de bijnaam ‘rollercoaster’, racet Van der Mark graag. Hij behaalde er in het verleden veel podiumplaatsen inclusief een zege. Maar de kwalificatie is niet het sterkste punt van de BMW-coureur en daarom gaf de zevende tijd in de Superpole hoop voor goede resultaten in de races. In de eerste race kon Van der Mark enige tijd aanhaken bij de traditionele top-drie (Bautista, Razgatlioglu en Rea) en had hij zicht op een podiumplaats. Drie ronden voor het einde reed de Nederlander nog vierde, maar in de slotfase verloor hij nog een aantal plaatsen en finishte als zevende. Maar het belangrijkste was dat Van der Mark zich voor het eerst sinds anderhalf jaar weer kon mengen met de strijd vooraan. ‘Het goede gevoel komt steeds meer terug, maar de oude Michael was altijd sterk aan het einde van de race en daar moeten we gaan aan werken’, verklaarde hij na afloop van de race die werd gewonnen door Bautista voor Razgatlioglu en Rea.
Van der Mark beste BMW-rijder
In de Superpole Race reed Van der Mark in de openingsronde – na opnieuw een goede start – zelfs even voor een podiumpositie. Maar de Nederlander kon de derde plaats niet vasthouden en kwam opnieuw als zevende – deze keer als beste BMW-rijder – over de finish. Bautista won de sprintrace door op het laatste rechte stuk naar de finish Razgatlioglu nog te passeren.
In de afsluitende race had Van der Mark geen superstart. Na even achtste te hebben gereden viel hij terug naar een positie buiten de top-tien en kwam als elfde over de finish. ‘Ik had in deze race helaas niet hetzelfde gevoel, maar overall mogen we blij zijn met dit weekend’, vertelde Michael na afloop.
Razgatlioglu ging in de tweede race opnieuw vol de strijd aan met Bautista race. Praktisch iedere ronde waren er positiewisselingen. Bautista maakte gebruik van de geweldige accelaratie van de Ducati en de Yamaha-rijder van zijn uitmuntende remtechniek. Net als in de Superpole Race verloor Razgatlioglu de race op de finishlijn van Bautista’s snellere Ducati. Bautista heeft – door zijn hattrick in Portugal – tijdens de slotronde in Jerez slechts nog twee punten nodig om zijn tweede World Superbike-titel veilig te stellen.
WorldSBK Aragon 2023 uitslagen
Circuit: Motorland Aragon
Lengte: 5,077 km
Superpole: Jonathan Rea (GB), Kawasaki, 1’47.973
Snelste raceronde: Jonahtan Rea (GB), Kawasaki, 1’49.028 (Superpole Race)
Uitslag race 1
18 ronden = 91,386 KM
1. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, 33.18,957;
2. Toprak Razgatlioglu (TR), Yamaha, +1,253;
3. Jonathan Rea (GB), Kawasaki, +2,837;
4. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +5,902;
5. Danilo Petrucci (I), Ducati, +7,553;
6. Philipp Öttl (DE), Ducati, +14,427;
7. Remy Gardner (AUS), Yamaha, +17,014;
8. Garrett Gerloff (US), BMW, +17,259;
9. Axel Bassani (I), Ducati, +18,469;
10. Iker Lecuona (E), Honda, +19,424;
11. Scott Redding (GB), BMW, +21,653;
12. Xavi Vierge (E), Honda, +21,960;
13. Michael van der Mark (NL), BMW, +23,690;
14. Loris Baz (FR), BMW, +23,971;
15. Dominique Aegerter (CH), Yamaha, +24,523.
Superpole race
10 ronden = 50,770 KM
1. Alvaro Bautista (E), Ducati, 18.18,964;
2. Rea, +0,179;
3. Razgatlioglu, +0,475;
4. Locatelli, +5,013;
5. Rinaldi, +6,013;
6. Lecuona, +7,024;
7. Vierge, +8,592;
8. Öttl, +9,384;
9. Gerloff, +9,740;
13. Van der Mark, +15.185.
Uitslag race 2
18 ronden = 91,386 KM
1. Bautista, 33.20,785;
2. Razgatlioglu, +4,064;
3. Rinaldi, +7,109;
4. Rea, +14,007;
5. Bassani, +15,270;
6. Lecuona, +17,104;
7. Öttl, +18,152;
8. Vierge, +18,574;
9. Gardner, +19,940;
10. Gerloff, +22,509;
11. Van der Mark, +23;129
12. Aegerter, +27,041;
13. Baz, +27,818;
14. Redding, +32,000;
15. Florian Marino (FR), Kawasaki, +34.509.
WorldSBK Portimão 2023 uitslagen
Circuit: Autódromo Internacional do Algarve
Lengte: 4,592 km
Superpole: Jonathan Rea (GB), Kawasaki, 1’39.620
Snelste raceronde: Toprak Razgatlioglu (TR), Yamaha, 1’39.826 (Superpole Race)
Uitslag race 1
20 ronden = 91,840 KM
1. Bautista, 33.42,916;
2. Razgatlioglu, +2,098;
3. Rea, +6,790;
4. Gerloff, +12,093;
5. Alex Lowes (GB), Kawasaki, +13,148;
6. Gardner, +13,714;
7. Van der Mark, +14,171;
8. Lecuona +15,442; 9. Locatelli, +17,792; 10. Vierge, +21,198; 11. Öttl, +21,723; 12. Petrucci, +21,910; 13. Bassani, +23,391; 14. Aegerter, +23,457; 15. Redding, +29,872.
Superpole race
10 ronden = 45,920 KM
1. Bautista, 16.43,715;
2. Razgatlioglu, +0,142;
3. Locatelli, +4,024;
4. Gardner, +6,984;
5. Lecuona, +7,236;
6. Rinaldi, +7,549;
7. Van der Mark, +8,387;
8. Gerloff, +9,898;
9. Vierge, +11,003.
Uitslag race 2
20 ronden = 91,840 KM
1. Bautista, 33.43,228;
2. Razgatlioglu, +0,126;
3. Rinaldi, +1,764;
4. Gerloff, +2,864;
5. Locatelli, +6,373;
6. Petrucci, +9,305;
7. Lecuona, +10,154;
8. Aegerter, +10,262;
9. Öttl, +12,253;
10. Rea, +19,155;
11. Van der Mark, +20,468;
12. Bassani, +20,970;
13. Lorenzo Baldassarri (I), Yamaha, +23,800;
14. Redding, +29,871;
15. Vierge, +41.408.
Stand WorldSBK na 33 races
Stand | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Alvaro Bautista (E) | Ducati | 566 |
2 | Toprak Razgatlioglu (TR) | Yamaha | 506 |
3 | Jonathan Rea (GB) | Kawasaki | 350 |
4 | Andrea Locatelli (I) | Yamaha | 300 |
5 | Axel Bassani (I) | Ducati | 244 |
6 | Michael Ruben Rinaldi (I) | Ducati | 233 |
7 | Danilo Petrucci (I) | Ducati | 205 |
8 | Xavi Vierge (E) | Honda | 140 |
9 | Alex Lowes (GB) | Kawasaki | 140 |
10 | Remy Gardner (AU) | Yamaha | 139 |
11 | Dominique Aegerter (CH) | Yamaha | 138 |
12 | Iker Lecuona (E) | Honda | 136 |
13 | Garrett Gerloff (US) | BMW | 135 |
14 | Scott Redding (GB) | BMW | 118 |
15 | Philipp Öttl (DE) | Ducati | 102 |
16 | Loris Baz (FR) | BMW | 57 |
17 | Michael van der Mark (NL) | BMW | 48 |