Op voorhand bestaat er geen twijfel over wie de 2023 titelfavorieten in het WK Superbike zijn. Maar waarin verschillen Alvaro Bautista, Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea van elkaar en wat maakt ze zo goed? Wij vroegen het aan Michael van der Mark. Als ervaringsexpert kan hij het als geen ander uitleggen.
Fotografie: 2Snap
Van 24 t/m 26 februari barst de WK Superbike strijd los op Phillip Island in Australië. De 2023 startlijst kent vele outsiders. Denk aan Alex Lowes, Michael Ruben Rinaldi, Andrea Locatelli, Axel Bassani, Scott Redding, Iker Lecuona, Garrett Gerloff en natuurlijk Michael van der Mark. Maar zo kunnen we nog wel even doorgaan, want het veld van 23 deelnemers kent geen zwakke rijders meer. Met de komst van onder andere Danilo Petrucci, Remy Gardner, Dominique Aegerter en Lorenzo Baldassarri is de startlijst alleen maar indrukwekkender geworden. Ducati, Yamaha en Kawasaki hadden de afgelopen jaren het sterkste pakket in het WK Superbike. Met het nieuwe reglement met de komst van superconcessiepunten – waarbij het onder andere mogelijk wordt om ook aan het chassis aanpassingen door te voeren – hebben BMW met hun M 1000 RR en Honda met hun CBR 1000RR-R een extra tool om aansluiting met de top te vinden. Maar Alvaro Bautista (Ducati), Toprak Razgatlioglu (Yamaha) en Jonathan Rea (Kawasaki) blijven toch wel de grootste kanshebbers op de titel. Vorig jaar zorgde dit trio voor veel spektakel en werden er vaak – zeker aan het begin van de race – fantastische duels uitgevochten. Ook waren er spraakmakende clashes zoals tussen Rea en Razgatlioglu in Assen en tussen Bautista en Rea op Magny Cours. Kortom; veel om op te verheugen voor het seizoen 2023. Over een volledige (hoofd)raceafstand bleek de combinatie Bautista-Ducati net een streepje voor te hebben in 2022. Maar hoe zullen de onderlinge verhoudingen dit jaar zijn? Van de buitenkant blijft het lastig om de daadwerkelijke verschillen tussen deze rijders te zien. Ja, de Ducati Panigale V4R is snel. Maar wat typeert Bautista, Razgatlioglu en Rea en wat zijn de verschillen tussen deze drie toppers? Michael van der Mark gaat al jaren de strijd met hen aan en heeft daardoor eersterangs informatie. We vroegen hem – aan de hand van diverse thema’s – om deze drie titelkandidaten te ontleden.
Rijstijl
‘Dat is van alle drie totaal verschillend’, begint Michael. ‘De stijl van Toprak is heel herkenbaar. Hij remt heel hard en vooral erg laat. De kracht van de Yamaha YZF R1 – dus niet alleen bij Toprak – is dat die een zeer hoge bochtensnelheid kan halen. Alvaro zijn kracht ligt bij het uitkomen van de bocht. Hij kan de motor al heel vroeg rechtop zetten. Deze stijl past ook bij de Ducati Panigale V4R, want die houdt niet van lang rollen in de bochten. Alvaro’s rijstijl past ook bij de MotoGP waar hij jarenlang in heeft gereden. Want om in de MotoGP snel te zijn, moet je de motor wel snel rechtop zetten. Dat is daar de enige manier om het vermogen aan de grond te houden. De rijstijl van Johnny is meer een combinatie van Alvaro en Toprak. Dat ligt ook aan de Kawasaki ZX-10RR. Johnny haalt over het algemeen een hogere bochtensnelheid dan Bautista, maar is in de snelle hoeken net iets langzamer dan de Yamaha’s van onder andere Toprak. Dat de Kawasaki tussen de Yamaha en Ducati inzit kun je als een nadeel zien, omdat je dan niet op één punt echt de beste bent. Maar het is zeker ook een voordeel, want de Kawasaki is eigenlijk op ieder circuit en onder alle condities sterk.’
WorldSBK: vindt Michael van der Mark in 2023 de weg omhoog?
Zitpositie
‘Ze bewegen alle drie niet onwijs veel op de motor. Het gaat er tegenwoordig veelal om dat je als rijder één vaste plek op de motor hebt, zodat de balans van de motor altijd hetzelfde is. Wanneer je veel beweegt op de motor dan doet dat ook veel met de balans, maar dat geldt voor alle rijders. Qua rijpositie is Johnny wel het extreemst. Hij heeft zijn zitje zo afgesteld dat hij bijna vast op één plek op de motor zit. Maar het vooral belangrijk dat de zitplek goed voelt, één die past bij je rijstijl en lengte. Ik zit bijvoorbeeld zelf liever iets verder naar achteren op de motor. Maar als bijvoorbeeld Alvaro op mijn motor zou gaan zitten, dan zou hij met zijn lengte denk ik geen eens bij het stuur kunnen. Dus voor iedereen is de zitpositie anders.’
Rijgedrag
‘Je ziet de laatste jaren dat Toprak en Johnny heel erg goed tegen en met elkaar kunnen strijden. Dat ligt aan het karakter van hun motor en ook aan hun manier van rijden. Alvaro zie je wat minder de duels opzoeken. Dat is bij hem ook niet altijd nodig, omdat zijn Ducati zo hard loopt. Het zijn alle drie rijders waar je heel mooi een duel mee aan kan gaan. Johnny en Alvaro rijden vrij netjes en clean. Bij Toprak oogt het soms wat wild. Als hij een duel aangaat, lijkt het vaak bijna fout te gaan. Maar in de praktijk valt dat erg mee en gaat het eigenlijk nooit echt fout. Hij heeft zijn motorfiets ondanks zijn manier van rijden goed onder controle, anders kan je ook geen wereldkampioen worden. Vorig jaar heeft Johnny zijn rijgedrag wel wat aangepast. Eerder bouwde hij zijn races wat rustiger op. In 2022 reed hij vanaf de eerste ronde met het mes tussen de tanden en is hij wat wilder geworden. Waarschijnlijk omdat dit voor hem de enige manier was om kans te maken om Alvaro en Toprak te verslaan. Ik vind het wel knap dat je in die fase van je carrière je nog zo weet aan te passen.’
Remmen
‘Wanneer je op dit niveau racet is iedereen erg laat met remmen. Maar Toprak springt er op het gebied van remmen het meeste uit, want het ziet er bij hem zeer spectaculair uit. Vaak komt het achterwiel los van de grond en hij kan de motor geweldig beheersen. Het betekent niet altijd dat hij voor iedere bocht veel later remt dan alle anderen. Maar hij kan wel bijna in alle type bochten zeer laat en hard remmen. Dat onderscheid hem wel van de concurrentie. Alvaro is niet per se van het mega late remmen, maar hij komt door de hoge topsnelheid van de Ducati ook harder op een bocht af. Johnny haalt er – net als Toprak – ook alles uit op de remmen. Alleen is Toprak in totaliteit net iets sterker op de remmen dan Johnny.’
Tactisch racen
‘Dankzij bandenleverancier Pirelli is de racetactiek wel anders geworden. Vroeger zag je nog wel eens dat een rijder gedurende de race helemaal kon terugvallen wanneer zijn banden minder goed werden. Dat zie je tegenwoordig veel minder, want de banden kunnen veel langer mee. Hierdoor zijn de races ook nog leuker geworden, vind ik. Je kan nu vaak gewoon van begin tot het einde blijven aanvallen. Helemaal in de Superpole Race kan je die tien ronden voluit gaan. Dan zag je ook vaak dat Toprak en Johnny bij Alvaro konden blijven en hem regelmatig konden verslaan. In de lange races was dit wel een ander verhaal. Alvaro verbruikte heel weinig van zijn banden en dit zorgde er in 2022 voor dat hij in het tweede deel van de race vaak een voordeel had. Op die manier kan je toch nog wel net het verschil maken ondanks dat de banden lang goed blijven. Toprak’s tactiek is eigenlijk alsmaar aanvallen, zeker wanneer hij met Alvaro in duel was. Ook Johnny ging noodgedwongen ook steeds meer Toprak’s tactiek gebruiken om ervoor te zorgen dat Alvaro niet weg kon lopen.’
Wens
Tot slot vroegen we Michael welke rijeigenschap van Bautista, Razgatlioglu of Rea hij wel zou willen hebben en waarom. ‘Ik zou wel net zo extreem willen remmen als Toprak. Om dat te kunnen en dat gevoel te hebben lijkt mij wel erg gaaf. Maar bovenal wil ik in 2023 graag het duel aangaan met Alvaro, Toprak en Johnny. En het liefst ervoor zitten natuurlijk, want dan ben ik hoogstwaarschijnlijk zelf zeer goed onderweg.’
Toprak Razgatlioglu
Leeftijd: 26 jaar
Nationaliteit: Turkije
Beroemd vanwege zijn:
*spectaculaire rijstijl en stoppies
*WK Superbike titel in 2021
*link aan een mogelijk MotoGP zitje in de toekomst
Niemand twijfelt aan het talent van Toprak Razgatlioglu. In 2014 kwam de Turk stormachtig het WorldSBK-paddock binnen door zijn debuutrace in het EK Superstock 600 te winnen. Maar dat niet alleen; de rijstijl van Toprak bleef iedereen bij. Razgatlioglu bleef zich ontwikkelen en werd naast een spectaculaire coureur ook een absolute winnaar, zoals hij in 2021 liet zien. Vorig jaar verloor hij zijn nummer 1-plaat aan Bautista. Toprak heeft alles in zich om een MotoGP ster te worden, maar een tweede titel zou hem wel meer kansen op een zitje in de koningsklasse geven. Meer motivatie heeft een rijder toch niet nodig?
Alvaro Bautista
Leeftijd: 38 jaar
Nationaliteit: Spanje
Beroemd vanwege zijn:
*9 seizoenen in de MotoGP met o.a. drie podiumplaatsen
*125cc wereldtitel in 2006 en WorldSBK-titel in 2022
*geweldige connectie met de Ducati Panigale V4 R
Alvaro Bautista heeft een grand prix-carrière achter de rug waar bijna iedere rijder jaloers op zou zijn. In 2019 maakte Bautista zijn WorldSBK-debuut en was met Ducati op weg naar een wereldtitel, totdat hij in de tweede seizoenshelft veel fouten begon te maken en Jonathan Rea keihard terugsloeg. In 2020 en 2021 reed hij vrij roemloos rond met Honda. In 2022 nam de ervaren Spanjaard revanche bij zijn terugkeer bij Ducati en daardoor mag Bautista in 2023 met startnummer 1 de races aanvangen.
Jonathan Rea
Leeftijd: 36 jaar
Nationaliteit: Noord-Ierland
Beroemd vanwege zijn:
*recordaantal van 118 overwinningen in het WorldSBK
*zes wereldtitels op rij met Kawasaki tussen 2015 en 2020
*verleden van 7 seizoenen bij het Ten Kate Racing Honda team
Tussen 2015 en 2020 kon iedereen zijn best doen, maar ieder seizoen was er maar één de beste: Jonathan Rea. Tegenstand krijgen is leuk, maar verslaan worden is wat anders. 2021 moet voor Rea al pittig zijn geweest om door Razgatlioglu verslagen te worden, maar vorig jaar moet zeer frustrerend zijn geweest toen een derde plek het maximale was. Van opgeven wil deze recordkampioen niet weten en hij zal in 2023 ook alles wat hij heeft inzitten om zijn zevende wereldtitel te behalen.