woensdag 15 januari 2025

Woede bij BMW: Dorna en FIM dreigen chassis nieuwe M 1000 RR af te keuren

Het merk uit München heeft de nieuwe motor gepresenteerd, maar het ‘superconcessie’-chassis dreigt een probleem te worden na de vragen die door de fabrikanten in de MSMA zijn gesteld. Wat riskeert BMW in geval van afkeuring?

Aanstaande woensdag in Berlijn zullen Toprak en Van der Mark de BMW onthullen waarmee ze in de volgende editie van het wereldkampioenschap Superbike de baan op gaan. Natuurlijk is de belangstelling groot, omdat we het hebben over het huidige kampioensteam, dat opnieuw de wereldtitel wil winnen.

In Duitsland zijn de leidinggevenden van het merk uit München echter bezig met een ander probleem: dat van de regelgeving. Zoals we weten, heeft BMW in 2024 de meest recente evolutie van de M 1000 RR op de markt gebracht, wat heeft geleid tot een nieuwe homologatie.

Dit betekent dat, in tegenstelling tot het afgelopen seizoen, de Duitse motor niet langer gebruik kan maken van de superconcessies.

Assen in de ban van 100 jaar TT

Er is echter een aspect dat de andere fabrikanten is opgevallen en dat hen tegen de borst stuit. Waar gaat het om? Blijkbaar zal de M 1000 RR die is goedgekeurd voor het wereldkampioenschap SBK 2025 een verbeterd chassis hebben, volgens de superconcessies van het afgelopen seizoen. Dit component is echter niet trouw aan het model dat op de markt is gebracht.

Volgens onze informatie hebben de fabrikanten onmiddellijk actie ondernomen en om opheldering gevraagd aan Dorna en FIM. De reden is heel eenvoudig: voor Ducati, Honda, Yamaha, Kawasaki en Bimota is het niet juist dat de nieuwe BMW kan racen met een chassis dat de aanpassingen van 2024 heeft, als deze niet terug te vinden zijn op het standaardmodel. Waarom? De superconcessies zijn geïntroduceerd om de minder competitieve teams te helpen, zodat ze dichterbij de meer competitieve teams kunnen komen. BMW heeft afgelopen seizoen met overmacht een titel gewonnen en was niet verdoemd tot de onderkant van het klassement zoals in 2023.

Op dit moment is het Superbike-reglement voor 2025 nog niet vastgesteld en zal het waarschijnlijk pas de komende weken officieel worden. De bal ligt nu in handen van FIM en Dorna, die moeten beslissen of ze het verbeterde chassis dat BMW op de nieuwe motor zal gebruiken goedkeuren of niet. Als het een goedkeuring krijgt, is er geen probleem; anders zal BMW het standaardmodel moeten gebruiken en zal het dus terug moeten naar de vorige versie.

Als dit het geval zou zijn, zijn wij ervan overtuigd dat ze dit in München niet goed zullen verdragen…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen