De laatste jaren stond de wereldkampioen in het WorldSBK haast al vast voordat het seizoen begon, maar in 2020 lijkt alles eindelijk anders te zijn. Ducati moet winnen, HRC is officieel terug en hoe zit het met Michael van der Mark en zijn nieuwe teamgenoot? Onduidelijkheden genoeg dus. Gelukkig hebben wij MotorNL-sportcoördinator Marien Cahuzak voor een beetje houvast.
Het talent van Toprak Razgatlıoğlu
‘Natuurlijk, Michael van der Mark houdt echt wel van een beetje uitdaging, maar met Toprak Razgatlıoğlu kon dat zomaar een beetje te veel van het goede zijn. Jaren geleden sprak ik al een keer lang met Kenan Sofuoglu over zijn protegé en hij was er toen al van overtuigd dat Toprak – zoals we hem voor het gemak maar even noemen – veel beter is dan hijzelf ooit was geweest. Hoewel Sofuoglu het nooit redde in het WK Superbike en de Moto2 is het toch een man met vijf wereldtitels in het WK Supersport. Natuurlijk is Toprak een beschermeling van hem, maar juist daarom zal hij Toprak nooit onterecht ophemelen.
Daarnaast spreekt ook een man als Marcel Duinker vol lof over hem. Toen ik bij Marcel was voor een verhaal over de switch van Leon Haslam naar Alex Lowes merkte je aan alles bij hem dat hij het verschrikkelijk jammer vond niet samen te gaan werken met Toprak, zonder daarbij Lowes te kort te doen. Dat Kawasaki dit toptalent heeft laten gaan, snap ik dan ook echt niet, zeker niet omdat het merk hem vanaf het Superstock 600 altijd heeft geholpen. Het komt volgens mij omdat ze veel te veel bezig zijn met de successen van Rea en dat maakt lui. Je zult echter ook budget moeten vrijmaken voor de toekomst… Yamaha heeft daarom een meersterzet gedaan, als je het mij vraagt, maar wel eentje waar Michael veel last van kan krijgen.’
Honda en Ducati versus Jonathan Rea
‘Je kunt die twee merken niet in één keer behandelen, omdat Honda met een nieuwe Fireblade komt en Ducati al ervaring heeft met de Panigale V4R. Daarom eerst Ducati, dat dit jaar wereldkampioen moet worden. Niet alleen omdat ík dat vind, maar vooral omdat de Italianen dat zelf vinden. Vorig jaar vonden ze dat ook al, alleen toen ging het helemaal mis in de relatie met Alvaro Bautista. Ik denk dat ze daar dit jaar nog meer spijt van gaan krijgen dan ze in 2019 al hadden, simpelweg omdat ik niet denk dat Scott Redding en Chaz Davies het ooit gaan redden tegen Rea. Davies bewijst dat al een paar seizoenen en Redding had nooit voor het fabrieksteam van Ducati gereden als Bautista was gebleven. Ik ben vooral heel benieuwd hoe de Italianen omgaan met zijn excentrieke karakter.
Persoonlijk verwacht ik dat Rea zich meer zorgen maakt om Bautista en Honda. Bautista is tot nu toe de enige die Rea in zijn Kawasaki-tijd echt bibberend heeft gekregen en ik ben ervan overtuigd dat Bautista vorig jaar zonder interne troebels gewoon wereldkampioen zou zijn geworden. Daarnaast doet Honda Racing Corporation eindelijk, eindelijk, eindelijk mee. Na de afgang van vorig jaar moet het ook wel. Off the record hoor je daarnaast van iedereen in de WorldSBK-paddock dat hij angst heeft voor het nieuwe Honda, omdat Honda als het wil een kogel van een Superbike kan neerzetten. En het lijkt erop dat het merk dat heeft gedaan met de nieuwe CBR1000RR-R. Eind 2018 proefde ik dezelfde angst voor de Panigale V4R in 2019 en die angst bleek behoorlijk uit te komen, want ook toen domineerde Bautista met een nieuwe motor direct…’
Alex Lowes op de Kawasaki ZX-10RR
‘Dat Lowes vorig jaar derde werd in het WK zegt mij niet zoveel. Omdat hij toen met een Yamaha reed, maar vooral omdat Michael van der Mark – vierde – een paar races miste en daarna niet fit was en omdat Toprak – vijfde – voor Puccetti reed en zeker naar het einde van Kawasaki niet zoveel meer hoefde te verwachten. Helemaal niet na de clash in Suzuka, waar Toprak wel snel was, maar tot zijn onbegrip en dat van Sofuoglu niet mocht rijden in het Kawasaki Racing Team van Jonathan Rea en Leon Haslam.
Dat Marcel Duinker enthousiast is over de eerste testen van Lowes op de Kawasaki ZX-10RR zegt mij veel meer. In het verleden is echter gebleken dat je niet zomaar wint van Rea. Op de baan, maar ook niet naast de baan. Tom Sykes klaagde daar regelmatig openlijk over en ook van andere teamleden hoor je regelmatig geluiden dat “Team65” en de leiding van Provec Racing, dat het officiële WorldSBK-team van Kawasaki runt, het soms net iets te goed kunnen vinden. Vooral de klik met Pere Riba, Rea’s crewchief, schijnt “erg” goed te zijn, een relatie die overigens al stamt uit de tijd dat Joan Lascorz nog racete.’
Ten Kate en die zo begeerde zege
‘Ja, ik denk wel dat Ten Kate een serieuze kans maakt om een wedstrijd te winnen. Het geloof bij Loris Baz, Kervin Bos en de rest van het team is er echt en dat is de allerbeste en allergoedkoopste tuning die er is. Eenvoudig wordt het zeker niet, want komend jaar is met het sterke deelnemersveld een podium al een prestatie, als je het mij vraagt. Aan kop rijden is sowieso al een dingetje met Rea en Bautista erbij.
Vorig jaar reed Rea 264 ronden op kop, terwijl Bautista – weliswaar op Ducati – 252 ronden aan de leiding doorkwam. Michael van der Mark eindigde in dit klassement op plek drie met 33 ronden. Op het gebied van zeges was het nog erger, met zeventien voor Rea en zestien voor Bautista. Enkel Toprak (twee), Davies (één) en Michael (één) wisten ook te winnen. Dus ja, zie eerst maar eens het podium te halen, zou ik zeggen. Of doe een seizoen lang een regendans, want regenrijden kan die Baz als geen ander…’
Tom Sykes en Eugene Laverty in de anonimiteit
‘Heel vreemd… Hoewel je niets aan het verleden hebt, laat het soms wel iets zien. Tom Sykes is voormalig wereldkampioen, heeft 34 wedstrijden gewonnen en stond in 296 pogingen 112 keer op het podium. Ook Laverty weet wat winnen is in het WorldSBK (dertien keer) en hoe het is om op het podium te eindigen, 35 keer. Daarnaast eindigde hij in 2013, het jaar dat Sykes wereldkampioen werd, als tweede. Verder meent BMW het echt serieus. Het Duitse merk heeft nog wat te weinig kennis in huis, maar is hard bezig dat op orde te krijgen. Daarvoor hebben de Duitsers een flink budget beschikbaar. Ik verwacht daarom dat er dit jaar een aantal grote namen achter de schermen bekend maken over te stappen naar BMW. Aan de S1000RR kan het in elk geval niet liggen.’
De stiekeme favoriet
‘Dat is voor mij Leon Camier, zonder twijfel. De laatste tijd lag hij meer dagen in het ziekenhuis of geblesseerd op de bank dan dat hij wedstrijden reed in het WorldSBK, maar hij zal nooit opgeven. Zoek als je het durft maar eens op ‘Leon Camier Cadwell Park’ en je snapt wat ik bedoel. Als je van zo’n beenblessure terugkomt, kan niets je weerhouden. Komend jaar rijdt hij op een Ducati Panigale V4R voor het Barni Racing Team. Als ik iemand een podium gun, is het Camier wel. Al gun ik hem vooral een blessurevrij jaar.’
De ontbrekende merken
‘Waar zijn en blijven Suzuki en Aprilia? Ja, ik weet van hun MotoGP-avonturen, maar ze hebben beide een waanzinnige Superbike, waar nu amper iets mee gebeurt. Bij Suzuki kan ik het nog wel ergens begrijpen, want dat weet in de MotoGP zelfs wat winnen is met Alex Rins. Maar waarom bouw je dan zo’n peperdure GSX-R1000? Volgens de website van Suzuki is hij koning van de Superbikes. Ongelooflijk zonde dat we dat niet in de praktijk kunnen testen. En dan Aprilia… Hoewel de eerste wintertest op Sepang hoop geeft, kunnen de Italianen winnen in het WorldSBK. Dit is natuurlijk een discussie waar je over kunt doorgaan tot je letterlijk een ons weegt, maar ik denk dat Kawasaki meer aandacht krijgt door te winnen met Rea dan wanneer het in de middenmoot van de MotoGP zou rijden.’
Meer toeren voor Michael
Het maximale toerental in het WK Superbike, het is een discussiepunt en dat zal in 2020 niet anders zijn. Vooral als het om Ducati gaat, dat 2020 begint met een nog altijd duizelingwekkende limiet van 16.100 toeren per minuut. Omdat Yamaha en Honda met nieuwe motoren aan de start staan, is daarbij opnieuw gekeken naar de limiet. Met goed nieuws voor Michael van der Mark en Pata Yamaha, want ze beginnen het seizoen met 250 toeren per minuut meer. Daarnaast is Michael erg te spreken over de nieuwe stroomlijn plus de betere afstelling van de vering in de nooit eindigende zoektocht naar grip. Honda is overigens helemaal spekkoper op het gebied van toeren met maar liefst 15.600 toeren. Dat zijn er 1.050 meer dan bij de oude Fireblade…
Merk | 2020 | Eind 2019 | Begin 2019 |
Ducati | 16.100 | 16.100 | 16.350 |
Honda | 15.600 | 14.550 | 14.550 |
Yamaha | 14.950 | 14.700 | 14.700 |
BMW | 14.900 | 14.900 | 14.900 |
Kawasaki | 14.600 | 14.600 | 14.600 |
MV Agusta * | 14.950 | 14.950 | 14.950 |
Suzuki * | 14.900 | 14.900 | 14.900 |
Aprilia * | 14.700 | 14.700 | 14.700 |
* Enkel gehomologeerd, niet deelnemend aan 2020-kampioenschap