Met de blik vooruit gaan vier onverschrokken coureurs op weg naar de eerste bocht. Het ijsspeedwayseizoen is voortvarend van start gegaan. Inmiddels zijn de vijftien uitverkorenen bekend die in vier races een gooi mogen doen naar de wereldtitel van 2022. Een prachtige ontknoping in Heerenveen ligt in het verschiet. Hopelijk mag tijdens het eerste weekend van april het ijs van Thialf weer aan gruzelementen worden gereden.
De kwalificatiewedstrijd in het Zweedse Örnsköldsvik werd half januari gewonnen door de Rus Nikita Bogdanov. Bogdanov is de man van het voorseizoen gebleken. Eind 2021 pakte hij nog de Europese titel in Polen en begin dit jaar werd hij voor het eerst in zijn carrière kampioen van Rusland. Ook de Finnen Max Koivula en Aki Ala-Riihimaki wisten zich in Zweden bij de beste acht te rijden. De Duitser Benedikt Monn lukte dat niet.
Dat gold ook voor de enige Nederlandse starter, de 19-jarige Niek Schaap uit Callantsoog. Hij eindigde als dertiende en landde daarmee aan de verkeerde kant van de streep. Schaap werd vervolgens door de FIM als vijfde geplaatst op de wachtlijst. Bij eventuele blessures of problematiek van andere aard bij de hoger geplaatste rijders kan hij een uitnodiging tegemoet zien om alsnog in actie te komen.
Wildcard voor Jasper Iwema
Jasper Iwema hoefde de kwalificatiehorde niet te nemen. Hij kreeg tot zijn eigen verrassing een wildcard aangeboden door de FIM. ‘Normaal wordt alleen de wereldkampioen automatisch geplaatst voor de GP-serie. Maar het lukte niet om een tweede kwalificatieronde te organiseren en daarom besloot de FIM een aantal rijders direct te selecteren voor de GP-ronden. Ze hebben uit alle belangrijke ijsspeedwaylanden een rijder aangewezen en daar zat ik ook bij.’
Jasper Iwema: IJsspeedwayheld in coronatijd
Zijn voorbereiding deed Iwema dit jaar in Zweden. Omdat hij in het vorige ijsspeedwayseizoen vaker in gevecht moest met zijn machine dan met de concurrentie, richtte Iwema zich voornamelijk op het vinden van de juiste afstelling van de vering. ‘Ik weeg minimaal vijftien kilogram minder dan elke andere GP-rijder. Dat betekent dat ik niet zomaar een afstelling kan kopiëren van iemand anders. Ik moet alles zelf uitvinden en het kost nu eenmaal tijd om de plank raak te slaan.’
Daarom wil hij zichzelf dit seizoen ook geen doel opleggen in termen van klasseringen. Iwema: ‘Ik wil progressie boeken door mijn zwakke punten te verbeteren. Ik moet de motorfiets weer onder controle krijgen. Met name wanneer het ijs slechter wordt.’ Na zijn snelle entree in de ijsspeedwaywereld, doet het Iwema weer beseffen hoe complex deze tak van motorsport eigenlijk is. Hij herinnert zich de woorden van de Zweedse ijsspeedwaylegende Per Olov Serenius maar al te goed. ‘Er zitten zo veel facetten aan het ijsracen die je met geen enkele andere vorm van motorsport kunt vergelijken. Serenius heeft me eens gezegd dat het minstens vier jaar duurt, voordat je het spelletje echt begrijpt. Inmiddels kan ik die woorden van Serenius steeds beter op waarde schatten’, aldus Iwema, die aan zijn vierde GP-seizoen begint.
GP-ronden
De eerste twee GP-ronden worden op 12 en 13 februari verreden in het Russische Togliatti. Daarna zouden in maart de races in Berlijn en Inzell volgen, maar beide races in Duitsland zijn inmiddels geschrapt. Op de buitenbaan in Berlijn vormden de coronamaatregelen niet de reden tot afgelasting. Het stadsdeelbestuur van Wilmersdorf besloot in november tot ingrijpende renovatiewerkzaamheden aan het stadion, waardoor er de hele winter geen ijs ligt in het Horst Dohm-stadion. In het overdekte stadion in Inzell ligt wel ijs. Alleen geldt in Bayeren dat als gevolg van de coronamaatregelen de stadions tot een maximum van 25 procent gevuld mogen zijn. Voor de lokale organisatie is dat geen haalbare kaart en zij besloot al in een vroeg stadium opnieuw een jaar over te slaan.
Heerenveen
En hoe staat het er dan voor in Heerenveen? Met nog een kleine twee maanden te gaan worden de geldende coronamaatregelen door de organiserende Stichting IJsspeedway Assen nauwlettend in de gaten gehouden. Achter de schermen wordt er hard gewerkt om het evenement te doen plaatsvinden. Maar ook is er het besef dat met de momenteel toegestane 1.250 bezoekers bij een binnenevenement het bijzonder lastig wordt de begroting sluitend te krijgen. Medio maart worden er vanuit het kabinet nieuwe richtlijnen verwacht en uiterlijk dan wordt duidelijk of de ijsspeedwaykaravaan na twee jaar afwezigheid dit jaar wel weer Heerenveen weet te bereiken.