Even op en neer naar Phillip Island voor een tweedaagse wintertest á 50.000 euro. Per rijder. Minimaal! Nog niet zo lang geleden deden zelfs niet-fabrieksteams het. Nu moet iedereen – uitgezonderd de MotoGP – in Europa blijven uit kostenbesparing. Het aantal rondjes op Cartagena, Almeria, Aragón, Jerez en Valencia is daardoor niet meer te tellen. Maar het kan nog dichterbij, zo bleek op een herfstige oktoberdag op ons eigen TT Circuit van Assen.
Als Rob Vennegoor belt, neem je voor je opneemt automatisch snel je agenda voor de komende twee weken door. Rob belt nooit zomaar en dat blijkt ook nu het geval. ‘We testen woensdag 21 oktober op Assen. Als je nog pagina’s over hebt…’ Pagina’s over hebben we gelukkig nooit, maar voor wintertesten op ons eigen TT Circuit Assen maken we – zeker nu – graag een uitzondering. Helaas doet het weer dat niet… ‘Een actieve storing, op weg van de Golf van Biskaje naar de Noordzee, zorgt vandaag voor veel verschillende weerstypes. De ochtend staat in de teken van regen en vanmiddag schiet de zuidwestenwind uit z’n slof’, klinkt het weerbericht terwijl de ruitenwissers haast wanhopig hun best doen om ter hoogte van Hooghalen het vele regenwater naar de zijkant te zwiepen. Aangekomen op het TT Circuit wordt er echter gewoon gereden! En hard ook, door onder andere kersverse wereldkampioen Supersport 300 Jeffrey Buis, op een Kawasaki ZX-6R – zie onderaan deze pagina.
Lastig kiezen
Ook Barry Veneman is aanwezig in Assen, met twee verschillende petten – of beter gezegd mutsen want het is slechts een graad of tien in de gure pitstraat van het TT Circuit. Natuurlijk is hij op deze KNMV Selectiedag als bondscoach aanwezig, maar ook voor zijn zoon Loris is het een belangrijke middag. Loris werd dit jaar Nederlands Kampioen open 125cc en dus is het tijd voor de volgende stap. Dat wordt of de Northern Talent Cup of het Supersport 300. Als een wildcardrijder kon hij al deelnemen aan de laatste Northern Talent Cup-races van 2020 op Brno (en werd in Race 1 zevende!), maar met een ‘300’ reed hij nog nooit.
Gelukkig maakt Rob Vennegoor graag ruimte voor de zoon van de Nederlandse bondcoach. Barry: ‘Daarom zijn dit soort dagen ook zo belangrijk. We hebben een start voor de Northern Talent Cup aangevraagd, maar als dat niets wordt moet je wel een Plan B hebben. Dat Plan B wordt dan waarschijnlijk Supersport 300, alleen zonder er een keer mee gereden te hebben, is het zo lastig kiezen.’ Ook Ruben Bijman, dit jaar werd hij negende in het IDM Supersport 300, maakt graag gebruik van de mogelijkheid. In de hoop volgend jaar voor RT Motorsports by SKM – Kawasaki, het team van Rob, te kunnen rijden. Het is dus verre van zomaar rondjes rijden.
5.000 euro voor wintertesten in het buitenland
Dat de kennismaking op een natte baan plaatsvindt, is uiteraard zuur maar zomaar even naar Spanje – waar het uiteraard ook kan regenen en meer dan een beetje koud kan zijn – maakt het financieel een stuk minder interessant. Rob Vennegoor, teammanager van RT Motorsports by SKM – Kawasaki: ‘Een test op bijvoorbeeld Jerez kost je pak ‘m beet 5.000 euro per rijder, inclusief reis- en verblijfskosten Meestal testen we met een coureur of vier, vijf keer, dus reken maar uit. Hier op TT Circuit Assen is het misschien 500 euro per rijder voor een dag…’ Als je weet dat een crashbudget in het WK Supersport 300 ongeveer 5.000 euro bedraagt voor een heel seizoen (Rob: ‘dat haal je zolang je de Mectronic-eletronica maar niet kapot valt’) snap je dat testen een heel serieuze aanslag op het budget is. Een budget dat toch al onder druk staat vanwege de huidige situatie. Rob: ‘Je kunt je sponsors niet geven wat je wilt. Met de Gamma Racing Day hadden wij met het hele team willen rijden in het IDM Supersport 300. Dan waren we met tien man geweest, maar de Zuid-Afrikanen Dorren Loureiro en Dino Iozzo konden dit jaar door de strenge coronaregels niet eens rijden. Tien man, dan geef je je sponsors echt iets. Maar helaas, niet mogelijk! Gelukkig snapt iedereen dat we niet anders kunnen.’
Bizar!
Reizen is sowieso niet echt eenvoudig op dit moment. Rob: ‘Onze trailer voor het WK Supersport 300-kampioenschap is bijvoorbeeld het hele seizoen in Spanje gebleven. De motoren zijn al die tijd niet in de werkplaats in het Duitse Greven geweest. Niet ideaal, maar we hebben het wel kunnen oplossen. Hoe? Frank Krekeler, mede-eigenaar, is elke WK-race met een auto vol onderdelen en motorblokken heen en weer gereden.’ Met een aantal opeenvolgende races, onder andere op Jerez en Portimão, heb je het dan zomaar over meerdere duizenden kilometers. Een enkeltje SKM-hoofdkwartier – Jerez is namelijk al 2.500 kilometer! Je moet er wat voor over hebben om te racen in 2020… Helemaal in het geval van RT Motorsports by SKM – Kawasaki dat ook in het IDM Supersport 300 rijdt.
Het zorgde voor bizarre situaties met als beste voorbeeld de week rondom Aragón II. Nadat het WK-team voor de tweede keer op rij op vrijdag, zaterdag en zondag reed, kwam het IDM-team op maandag en dinsdag in actie op de Sachsenring om vervolgens door te reizen voor een weekeinde op de Lausitzring. Dat zijn op tien dagen dus acht dagen waarop het team van Rob in actie kwam. Bizar! ‘De twee teams kunnen gelukkig los van elkaar draaien, maar het vraagt natuurlijk verschrikkelijk veel van iedereen. Nee, dit moet je geen jaren achtereen doen.’
Doorgroeimogelijkheid
Met drie rijders in het WK Supersport 300 en liefst vijf coureurs in het IDM Supersport 300 is het team van Rob één van de grotere in de motorracewereld. Maar nog niet groot genoeg, want komend jaar starten ze ook in het IDM Supersport 600 en daarmee zorgen ze voor een prachtige doorgroeimogelijkheid binnen het team. En juist die doorgroei vanuit de ‘300’ is erg ingewikkeld en daarmee kan RT Motorsports by SKM – Kawasaki, samen met onder andere Ten Kate Racing, een van de teams worden die juist wel voor doorstroom gaat zorgen. Met een beetje geluk ook voor Nederlands talent en dat is echt van onschatbare waarde. ‘Eigenlijk had onze WK Supersport 300-rijder Tom Booth-Amos vandaag hier moeten rijden met de Kawasaki ZX-6R, maar vanwege het weer hebben we besloten dat even uit te stellen. Ach, het IDM begint sowieso pas eind april en waarschijnlijk wordt ook de WorldSBK-start verlaat. We hebben dus nog even de tijd! En anders kan het team van Rob Vennegoor altijd nog terugvallen op de kennis van Frank Krekeler, die er al bij was toen Jörg Teuchert wereldkampioen Supersport werd. In welk jaar dat was? Voor een triviant! Inderdaad, 2000. Precies 20 jaar geleden.
Eerste Supersport-meters wereldkampioen Jeffrey Buis
Wat gaat Jeffrey Buis volgend jaar doen? Het is een logische vraag, maar het antwoord is nog niet zo eenvoudig. Idealiter zou hij als WK Supersport 300-kampioen doorgroeien naar het WK Supersport, maar juist in dit kampioenschap is de financiële situatie bij veel teams ongezond. Bovendien heeft Kawasaki met Kawasaki Puccetti Racing maar één officieel team en die zitten met Philipp Öttl en Can Öncü al vol voor volgend jaar. Voor Öncü werd afgelopen seizoen, dankzij Kenan Sofuoglu en de Turkse motorsportbond, met Orelac Racing een speciale constructie opgezet onder de naam Turkish Racing Team. Zo’n constructie zit er voor Buis met aangrenzende zekerheid niet in. Nog een jaar WorldSSP300 is daardoor het meest realistisch en volgens kenners ook een prima keuze, aangezien het pas zijn derde jaar wordt in deze klasse. Eerder bleven ook al Marc Garcia (kampioen 2017) en Ana Carrasco (kampioen 2018) hangen. Manuel Gonzále maakt als titelhouder afgelopen winter wel de overstap en deed het met een zevende plek in de eindstand niet slecht, maar reed desondanks een vrij anoniem seizoen waardoor je zomaar vergeten wordt. Dan liever nog een jaar voorin het Supersport 300, aldus de kenners. Met een beetje geluk zet Kawasaki Europe vanaf 2022 ook meer in op het WK Supersport, omdat ze voor aanvoer in het WorldSBK moeten gaan zorgen. Tot nu toe leunden ze vooral op de gouden BSB-lichting van een jaar of tien geleden met Tom Sykes, Alex Lowes en natuurlijk Jonathan Rea. Maar die rijders worden allemaal ouder en de doorstroom vanuit het BSB ligt een beetje stil. Of Kawasaki ‘zin’ heeft om het tegen de Yamaha R6-dominantie op te nemen, is echter de vraag.
Op 21 oktober reed Jeffrey Buis in ieder geval al een aantal meters met de Kawasaki ZX-6R van Frank Mos (Mobu Tuning), de tuner van het MTM-team. In z’n eerste, natte sessie reed hij direct een 1.59 op Assen wat absoluut perspectief biedt. In de sessies daarna klokte hij gelijk meerdere 1’55 op een natte baan; dezelfde rondetijden als de toppers in het ONK en dat na 3 sessies! Jeffrey zelf vond het heel gaaf en dat smaakte naar meer.
Geen tientjeswerk
Met drie rijders op WK-niveau (Tom Booth-Amos, Nick Kalinin, Tom Bramich) en vijf in het IDM (Colin Velthuizen, Luca De Vleeschauwer, Marvin Siebdrath, Micky Winkler, Jorke Erwig) heb je behoorlijk wat personeel nodig om de boel draaiende te houden. Zeker omdat Rob wil dat beide teams volledig zelfstandig kunnen draaien (‘anders boet je in op kwaliteit als het IDM en WorldSBK in hetzelfde weekeinde rijden’). Kijkend naar onderstaande lijst, zul je begrijpen dat het bepaald geen tientjeswerk is waarop RT Motorsports by SKM – Kawasaki draait. Echt getallen wil Rob Vennegoor niet geven, maar we moeten volgens hem denken aan ‘meerdere tonnen’…
Teamsamenstelling WK Supersport 300
- Drie rijders
- Twee crewchiefs (inclusief dataengineer)
- Drie monteurs (één per rijder)
- Eén veringsengineer
- Eén teammanager
- Eén chauffeur/helper
- Eén kok
- Eén racetrailer
- Totaal: 12 mensen
Teamsamenstelling IDM Supersport 300
- Vijf rijders
- Eén crewchief/chauffeur
- Vijf monteurs (één per rijder)
- Eén teammanager
- Eén dataengineer
- Eén veringsengineer
- Eén helper
- Eén racetrailer
- Totaal aantal mensen: 15 mensen
Teamsamenstelling IDM Supersport 600
- Twee rijders
- Eén crewchief
- Vier monteurs
- Eén data/veringsengineer
- Eén helper/chauffeur
- Eén transportbus
- Totaal: 9 mensen