Iedereen roept dat de Ducati Panigale V4R veel te sterk is in de WorldSBK. Maar is dat wel zo? Is het niet gewoon Alvaro Bautista die met de Ducati extreem dominant is? Wij gingen op onderzoek en zetten een aantal opmerkelijke feiten op een rij.
Toen Alvaro Bautista onlangs aankondigde zijn contract met een jaar te verlengen, moet het complete Aruba.it Ducati-fabrieksteam opgelucht adem hebben gehaald. De 38-jarige Spanjaard zou twijfelen, dacht aan stoppen eind 2023 om meer tijd aan zijn gezin te besteden. Dat zou opmerkelijk zijn; stoppen in het jaar waarin je hoogstwaarschijnlijk wereldkampioen wordt, stoppen in je beste jaar ooit, zoals legendes Max Biaggi en Troy Bayliss in het verleden ook deden. Maar Bautista gaat minimaal nog één jaar langer door, waarmee wellicht een ramp voor Ducati in de WorldSBK wordt voorkomen.
WorldSBK Barcelona 2023: Alvaro Bautista heer en meester
Volgens de kenners brengt Ducati met de Panigale V4R al jaren de sterkste motor op de grid. Ze klagen over deze ‘raket’ die meer lijkt op een MotoGP- dan op een WorldSBK-motor. Maar kijk je naar de cijfers, dan ligt het toch anders. Sinds 2019 rijdt Ducati met de Panigale V4R. Chaz Davies en Scott Redding waren snel, maar slaagden er niet in om Jonathan Rea of Toprak Razgatlioglu te kloppen over een heel seizoen. Alleen Alvaro Bautista domineert met de Ducati Panigale V4R zoals hij dat begin 2019, vorig jaar en dit jaar laat zien. In 2022 behaalde Bautista de eerste Ducati-wereldtitel sinds 2011, wat nogmaals aangeeft dat de kracht bij de combinatie van rijder en machine ligt. Bautista’s aandeel in het aantal gereden races van de beoordeelde Panigale 4VR-rijders is 19%. Maar de Spanjaard heeft 69% van de zeges op zijn naam staan! Dat geeft aan hoe succesvol hij is vergeleken met zijn merkgenoten. Scott Redding komt nog enigszins in de buurt van Bautista’s cijfers. Na de ronde in Catalunya heeft Bautista elf van de twaalf races in 2023 gewonnen. Afgaand op de statistieken heeft hij hiermee de basis gelegd voor een historische wereldtitel waarop zelf Jonathan Rea jaloers zou worden.
Deze vijf coureurs hebben samen 436 races met de Panigale V4R gereden, 19% van de races werd door Bautista gereden. Ze hebben samen 62 races met de Panigale V4R gewonnen, 69% daarvan kwam op naam van Bautista. De Ducati-coureurs stonden in totaal 143 keer op het podium, daarvan neemt Bautista 46% voor zijn rekening. De Spaanse coureur heeft 51% van zijn races gewonnen, in 79% van zijn races stond hij op het podium. De enige Ducati-rijder die in de buurt komt van Bautista’s prestaties is Doug Polen. Die won 20% van zijn races en 61% van zijn races was goed voor een podiumplaats.
Cijfers liegen niet
Bautista verliet Ducati eind 2019 voor een zeer lucratief contract met het Honda WorldSBK-team. De voormalig MotoGP-coureur kon niet imponeren voor zijn Japanse werkgever en leek op weg naar een roemloos einde van zijn carrière. Het Ducati-management zag na twee jaar Scott Redding in dat er maar één rijder was die de wereldtitel naar Bologna zou kunnen brengen: Bautista. Het bleek een geweldige zet om de Spanjaard terug te halen, want hij betaalde Ducati in 2022 terug met een wereldtitel.
Bautista’s statistieken van 2022 kun je vergelijken met de winst- en podiumpercentages van andere rijders die op dominante wijze wereldkampioen werden. Bautista stond 86% van de races op het podium en heeft een winstpercentage van 44%. Dit zijn geen records. Maar met in het achterhoofd dat Bautista het moest opnemen tegen uitzonderlijke talenten als Jonathan Rea en Toprak Razgatlioglu zijn het wel geweldige statistieken. In de seizoenen die we in het overzicht noemen, had de kampioen of vice-kampioen slechts serieuze concurrentie van één rijder of soms geen enkele.
De podiumstatistiek van Colin Edwards van 2002 springt in het oog met 96%. Alleen tijdens de allereerste race van dat seizoen werd de Amerikaan vierde. Maar het record van winstpercentages in één seizoen gaat naar Doug Polen, met 71% in 1991. De statistieken van Jonathan Rea zijn ook waanzinnig. De Noord-Ier is de enige die twee jaar – 2017 en 2018 – dergelijke indrukwekkende podium- en winstsstatistieken kan tonen. Rea kwam in 2015 bij Kawasaki. Vergelijk je zijn periode bij Kawasaki met die van Bautista bij Ducati, dan heeft de Spanjaard alleen qua podiumpercentage nog wat werk te doen. Maar… Rea’s cijfers beslaan ruim acht seizoenen en Bautista’s cijfers ruim twee seizoenen. En Rea heeft met zijn moeilijke start van dit het seizoen zijn percentages nou niet bepaald omhoog gekrikt. Het geeft maar weer eens aan wat voor een indrukwekkende combinatie Rea en Kawasaki was en is.
Maar hoe dan?
Je kunt ondertussen de conclusie maken dat niet alleen de Panigale V4R voor het succes in de WorldSBK heeft gezorgd. Maar wat is dan de kracht van Bautista? Regelmatig wordt zijn kleine postuur en lichte gewicht aangehaald. Hij gaf daar zelf na de races in Assen passend antwoord op: ‘De mensen zeggen “Alvaro wint alleen omdat de motor een raket is”. Maar waarom winnen de andere rijders dan niet? Of “Alvaro wint omdat hij 20 kilo lichter is dan Toprak”. Maar mijn teamgenoot Michael Ruben Rinaldi heeft min of meer hetzelfde gewicht en heeft het veel lastiger. De Ducati is fijne motor om mee te rijden, maar je moet door een bepaald plafond om écht snel te zijn. Ik nodig dan ook iedereen uit om op deze motor te rijden. Ik steek er heel veel energie in om de motor op deze manier te rijden’, aldus Bautista zelf. Michael van der Mark vertelde onlangs ook al in MOTO73: ‘De Ducati moet je rijden als een MotoGP-motor. Dat betekent de motor heel snel rechtop zetten om de power te gebruiken. Alvaro kan dat als geen ander.’ Rinaldi praat ook vol lof over zijn teamgenoot: ‘Alvaro rijdt de Ducati op een unieke manier. Maar ik wil niet Bautista’s goedkope kopie zijn. Daarom moet ik mijn sterke punten benutten en daar de motor op afstellen. Want wat Alvaro presteert is echt ongelofelijk. Elke rijder heeft zijn sterke punten, het talent zit hem erin hoe je deze punten weet te optimaliseren.’ Rea had het in de afgelopen jaren zowel op als buiten de baan wel eens aan de stok met Bautista, maar uiteindelijk hebben de twee rijders veel respect voor elkaar. ‘Ik heb heel veel respect voor hem. In de races ben ik er soms bijna bij. Maar het lijkt erop dat als Alvaro wil wegrijden, hij kán wegrijden. Hij is in staat om een zeer constant tempo te rijden en als het nodig is, kan hij nog iets sneller zonder dat hij teveel van zijn banden verbruikt’, vertelde Rea na de races in Assen. Bautista is – gezien de statistieken – hard op weg om de meest succesvolste Ducati-coureur ooit in de WorldSBK te worden. Het is voor hem zaak om deze vorm in ieder geval in 2023 en 2024 vast te houden.
400 zeges (en meer) van Ducati
De hattrick van Alvaro Bautista in Assen betekende de 400e zege van Ducati in de WorldSBK. De meeste overwinningen staan op naam van Carl Fogarty (55), gevolgd door Troy Bayliss (52). Bautista staat al op plaats drie met 43 zeges en met in ieder geval nog anderhalf seizoen te gaan, is hij hard op weg om Ducati-iconen Fogarty en Bayliss voorbij te streven. Inmiddels staat de teller op 403 zeges door de drie overwinningen van Bautista in Catalonië. De Panigale/Panigale V4 heeft tot nu toe voor 90 zeges gezorgd. De onderstaande generaties van Ducati-modellen zorgden voor de 400 zeges in de WorldSBK.