Met nog drie rondes te gaan stelde Marquez zijn wereldtitel dit weekend al veilig. De coureurs die hem daarvan hadden kunnen weerhouden waren Rossi en Lorenzo, maar beiden Yamaha-coureurs gingen onderuit. Yamaha-coureurs maakten fouten, Marquez staat bovenaan. Eigenlijk een beetje zoals Lorenzo onlangs samenvatte. Marquez blikt met Honda terug op zijn seizoen.
Je hebt drie MotoGP-wereldtitels gepakt in vier jaar, wat zou je antwoord zijn als mensen denken dat het makkelijk was?
Als je het zo zegt zouden mensen inderdaad kunnen denken dat het makkelijk was. Maar dat was het niet, elk jaar was erg moeilijk. Bij deze sport hangt niet alles van jezelf af, er komen heel veel factoren kijken. Van de motor, tot de fabriek en het team. Iedereen moet 100 procent zijn en dat is niet makkelijk. Vorig jaar heb ik veel geleerd. Ik heb toen veel fouten gemaakt en dat kostte me de kampioenschapstitel.
Je hebt een paar spectaculaire saves gemaakt, hoeveel waren er die we niet gezien hebben?
Het is inderdaad zou dat je niet altijd alles kunt zien wat er op het circuit gebeurt. Zelf tijdens de race deze zondag had ik een save die niet op tv werd vertoond. Ik dacht dat ik lag, maar ik maakte toch een save. Op tv zie je alleen de meest spectaculaire. Waarvan iedereen denkt dat je hem niet kunt saven en het dan toch doet. Het laat je hart overslaan, ik heb er ook een paar gehad tijdens trainingen.
Vorig jaar drie keer geen punten, dit jaar maar één keer. Wat heb je veranderd dat je weer de titel hebt?
Ik heb geleerd van vorig jaar en probeer die ervaring te gebruiken. Het hangt er vanaf hoe je het seizoen begint. Als dat goed is, is het ook makkelijker om het goed te blijven doen. Wanneer je in het begin een fout maakt, wordt het kampioenschap veel moeilijker en ga je meer riskeren.
Hoewel je 23 bent, heb je al veel ervaring. Hoe kijk je daar tegenaan en wat kun je nog verbeteren?
Eigenlijk voel ik me nog een jongen, nog niet een volwassen man. Ik leer nog steeds en jaar na jaar raak ik meer ervaren. Niet alleen op het circuit, maar ook daarnaast. Over hoe ik de druk in een raceweekend kan weerstaan, over hoe ik de tijd neem om lichamelijk te trainen. Toch maak ik (op het circuit, red) nog wel eens een foutje, zoals op Le Mans en Silverstone. Ik heb teveel gepushed waar dat niet kon.
Wat betekent de druk voor jou?
Dat is moeilijk uit te leggen. Het is iets dat je onzeker maakt en twijfels geeft. Het kleedt je uit, mentaal en fysiek. Dan eindig je het weekend compleet gesloopt. Omdat het zoveel energie kost, moet je het onder controle houden.
Hoe denk je over het feit dat je met nog drie races te gaan het kampioenschap hebt gewonnen?
Het is heel raar, want ik verwachtte het niet. Ik dacht ik Valencia aan te komen met het kampioenschap nog onbeslist. Dit jaar had veel momenten waarop ik mezelf niet als kampioen zag eindigen, maar we pakten race na race punten. We bleven constant, terwijl andere fouten maakten. Ik weet dat fouten een oorzaak hebben en wanneer een rijder goed kan blijven presteren en anderen onder druk kan zetten is de kans groter dat die anderen een fout gaan maken.