maandag 16 september 2024

Wat mogen we van Collin Veijer in de Moto2 in 2025 verwachten?

Een droomtransfer is misschien wel de beste manier om de overstap van Collin Veijer naar Red Bull KTM Ajo in de Moto2 te omschrijven. De 19-jarige Staphorster komt terecht in een absoluut topteam met een warme connectie richting MotoGP. Zijn aanstaande teammanager Aki Ajo sprak prachtige woorden over Veijer, wat iedere Nederlandse motorsportfan trots zal maken. Maar wat mogen ‘we’ van hem verwachten in 2025? Motor.NL analyseerde de transfer.

TT Dagboek Collin Veijer: 0,012 seconde verwijderd van een historische TT-zege

Dat Collin Veijer door zijn indrukwekkende prestaties de aandacht had gewekt van veel Moto2-teams was al even bekend. Binnen anderhalf jaar is de 19-jarige coureur uitgegroeid tot een absolute toprijder in de Moto3. Voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk had hij al twee zeges, zeven podiumplaatsen en drie pole positions achter zijn naam. Maar Veijer is qua lengte ook één van de langere rijders in de Moto3, wat op sommige circuits zeker niet in zijn voordeel werkt. De Nederlander is klaar voor een volgende stap in zijn carrière en dat gaat vanaf 2025 plaatsvinden bij Red Bull KTM Ajo in de Moto2. In meerdere opzichten een veelbelovende samenwerking. Allereerst staat Red Bull KTM Ajo bekend als een topteam. Daarnaast onderhouden zij als officieel KTM-fabrieksteam – ondanks dat er wordt gereden met een Kalex-chassis in de Moto2 – nauwe banden met de MotoGP-teams van KTM. Doe je het goed in de Moto2 bij Red Bull KTM Ajo, dan liggen er absoluut kansen om door te groeien naar de koningsklasse. De lijst met rijders die binnen het Ajo-team zijn doorgegroeid vanuit de Moto2 naar de MotoGP is indrukwekkend. Met Johann Zarco (was toen nog Ajo Motorsport), Brad Binder, Jorge Martin, Miguel Oliveira, Raul Fernandez, Remy Gardner, Augusto Fernandez en Pedro Acosta is het Moto2-team van Red Bull KTM Ajo de absolute hofleverancier voor de MotoGP.

Collin Veijer zet in 2025 een stap in de goede richting om zijn droom (MotoGP rijder worden) te verwezenlijken.

Niet makkelijk

Red Bull KTM Ajo is een raceteam waarvoor je gevraagd wordt en niet een team waar je je als rijder aanbiedt. Dat Veijer door dit topteam is geselecteerd, zegt veel over hoe zijn talent wordt ingeschat. Een bijzondere situatie, want er zijn in het verleden – zeker deze eeuw – maar weinig tot geen Nederlandse rijders geweest die puur op basis van hun talent een stap hogerop naar een Grand Prix-klasse hebben gemaakt. Zijn toekomstige teammanager Aki Ajo legde bij de aankondiging haarfijn uit waarom Veijer in zijn ogen de perfecte keuze is. ‘Hij heeft veel vooruitgang en professionaliteit laten zien. Tijdens zijn twee seizoenen in de Moto3 heeft hij laten zien dat hij een rijder is met een mooie toekomst voor zich op dit wereldpodium. Wat ik ook respecteer is zijn focus en zijn opoffering, want zijn leven staat in het teken van het bereiken van zijn doelen op het hoogste niveau.’ Volgend jaar zal Deniz Öncü – die dit jaar bezig is aan zijn debuutseizoen in de Moto2 – de teamgenoot van Veijer zijn.

Dat de overstap van de Moto3 naar Moto2 niet makkelijk is, hebben rijders als Öncü, Jaume Masia en Ayumu Sasaki dit jaar bewezen. Dit trio streed vorig jaar nog om de Moto3-wereldtitel en scoort nu sporadisch WK-punten in de Moto2. Het grote verschil met Veijer is wel dat genoemde rijders veel langer in de Moto3 hebben gereden. Kijkend naar het huidige MotoGP-veld, dan hebben bijna alle rijders maximaal twee jaar in de Moto3 en in de Moto2 gereden. Wat goed is komt snel en zo werkt dat ook in Grand Prix-wegrace. Neem Diogo Moreira die na twee Moto3-seizoenen in 2024 snel progressie maakt als nieuwkomer in de Moto2. Veijer past voorlopig ook in dit profiel, want hij heeft binnen twee jaar op basis van talent een overstap naar de Moto2 gerealiseerd. De grootste wegracesterren lieten in het verleden binnen één jaar of soms anderhalf jaar in de Moto2 zien dat er een potentieel MotoGP-rijder in hen schuilt.

Dat betekent zeker niet dat Veijer vanaf de eerste race in de top-zes hoeft te finishen. Ook al zou de Nederlander op de twintigste plaats beginnen in de eerste Grand Prix, dan hoeft dat niet slecht te zijn. Een stijgende lijn laten zien en zorgen dat je binnen een of anderhalf jaar wel regelmatig topresultaten kan behalen. Dat zullen de MotoGP-teammanagers zien als een bevestiging dat Veijer een optie is om de stap naar koningsklasse van de wegracesport te maken. Het seizoen 2027 – na twee jaar Moto2 – zou voor Veijer het perfecte moment kunnen worden om door te stromen naar de MotoGP, omdat dan het technisch reglement volledig op de schop gaat. Iedereen begint dan (bijna) weer op nul.

Verwachtingen managen

We vroegen Collins manager Laurens Klein Koerkamp naar de lengte van het contract en of het woord MotoGP in de contractonderhandelingen is gevallen. ‘Het team heeft besloten om in het persbericht niet de contractduur te vermelden. Het is niet aan mij om dat bekend te maken. Er was voor Collin veel interesse van Moto2-teams, dat is positief. Eén van de redenen om bij KTM te blijven is dat zij een volledig programma richting de MotoGP aanbieden. Red Bull KTM Ajo heeft als officieel fabrieksteam een directe link met KTM en dus is er in principe ook een link richting MotoGP. Dat is natuurlijk zeer interessant, maar dat is nog veel te voorbarig; Collin zal eerst moeten presteren in de Moto2. Maar natuurlijk speelde die gedachte mee in de keuze.’

Laurens vertelde vorig jaar al eens in een interview dat hij met betrekking tot Collin zijn volgende stap ‘in principe niet voor een eenjarige deal gaat’, waarbij aangenomen mag worden dat Veijer waarschijnlijk voor twee jaar of in ieder geval met een optie voor een tweede jaar heeft getekend. Het verleden heeft uitgewezen dat het lang niet altijd nodig is om Moto2-wereldkampioen te worden om naar de MotoGP over te stappen. Belangrijker is dat er duidelijke en snelle stijgende lijn zichtbaar is. Het zou natuurlijk geweldig zijn als Veijer daarin kan slagen, want het is heel lang geleden dat er een Nederlandse coureur vast in de MotoGP reed. Jurgen van den Goorbergh was in 2002 de laatste. Maar zover is het nog lang niet. Voorlopig strijdt Veijer eerst nog voor een topklassering in het huidige Moto3-wereldkampioenschap, wetende dat er in 2025 een prachtig Moto2-zitje op hem wacht.

Nummer 95 erop en gaan! Zo zal de kleurstelling van Collin Veijer er volgend jaar in grote lijnen uit gaan zien. Deniz Öncü (53) blijft bij Red Bull KTM Ajo en wordt de teamgenoot van de Nederlander in 2025.

Foto’s: Teams

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen