Márquez had de mogelijkheid om bij het Pramac-team te rijden, maar er was een specifieke reden waarom hij hier niet voor koos. Uiteindelijk heeft hij getekend bij Gresini. Waarom?
Het hoofd van het Pramac-team, Paolo Campinoti, onthulde dat hij geïnteresseerd was om Márquez aan te nemen. Ducati gaf toestemming, maar alleen voor een contract van twee jaar. Na elf jaar bij Honda te hebben gereden, wilde Márquez echter koste wat kost op een Desmosedici GP rijden, omdat dit de meest competitieve motor in het veld is. Campinoti gaf toe dat Márquez zeer specifieke eigenschappen heeft en erg agressief en indrukwekkend is, maar dat het evenwicht binnen Ducati moeilijk kan zijn om mee om te gaan.
De beste rijders aller tijden volgens Casey Stoner
Márquez besloot slechts één jaar bij Gresini te rijden, wat volgens Campinoti geen goede keuze is. Hij gelooft dat het op sportief niveau geen zin heeft om Márquez voor slechts één jaar te hebben. Op marketingniveau zou het wel positief kunnen zijn, maar sportief gezien is het te kort.
Het feit dat Márquez zijn lucratieve contract met Honda heeft verbroken om op een Ducati te rijden zonder veel financiële compensatie, is volgens Campinoti iets wat je niet op de lange termijn kunt accepteren. Hij denkt dat Márquez deze uitdaging aangaat om goede resultaten te behalen om daarna weer om zich heen te kijken, of Honda, KTM of Ducati interesse in hem hebben. Het is een uitdaging voor hemzelf.
Campinoti heeft geen twijfels over de waarde van Jorge Martín, die dit jaar tot het einde heeft gestreden voor het kampioenschap. Hij zegt openlijk dat hij financieel meer zou investeren in Martín, omdat hij jonger is en steeds meer sympathie krijgt.