De WK Superbike-races zijn sinds vorig jaar weer zeer vermakelijk met felle duels en brutale inhaalacties. Ook de 2022-openingsronde op Aragón was spectaculair met als hoofdrolspelers Alvaro Bautista, Jonathan Rea en Toprak Razgatlioglu. Nu gaat er gestreden worden in Assen, waarbij er genoeg redenen zijn om ook voor Nederlandse rijders en teams te juichen.
Fotografie: 2Snap, Damon Teerink
Wie dacht dat het in 2022 in het WK Superbike enkel tussen Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea zou gaan, heeft het mis. De Ducati Panigale V4R bleek de sterkste motor tijdens de openingsronde op Aragón. De Italiaanse renstal heeft Alvaro Bautista teruggehaald, nadat Scott Redding deze winter vertrok naar BMW als teamgenoot van Michael van der Mark. Bautista ging verder, waarmee hij in het eerste deel van 2019 zo uitblonk: winnen. Bautista won in 2019 de eerste elf races, waaronder op Aragón en Assen. In de tweede helft van het seizoen ging het mis voor de kleine Spanjaard met veel crashes, waardoor Rea er alsnog met de titel vandoor ging.
MotoGP Americas: indrukwekkende comeback Marc Márquez
Het WK Superbike staat tegenwoordig weer garant voor felle strijd. ‘Lijf aan lijf’-duels, zoals we die ook in jaren negentig kenden, zijn weer helemaal terug. Vorig jaar zagen we deze duels voornamelijk tussen Rea en Razgatlioglu, maar ook Bautista deinsde er in Aragón niet voor terug. Bautista had op het Spaanse circuit duidelijk het beste tempo, maar Rea slaagde er in de eerste race in om zijn ritme compleet te verstoren en zo toch de race te winnen. Razgatlioglu bemoeide zich in de beginfase ook met de strijd om de kop, maar toen de banden minder werden, miste hij het tempo om voor de winst te strijden en werd driemaal derde. Voor de regerend wereldkampioen geen slecht resultaat, omdat hij en de Yamaha in het verleden – ook tijdens het kampioensjaar 2021 – niet sterk waren op Motorland Aragón.
Ook Michael Ruben Rinaldi op de tweede Ducati begon zich vanaf de Superpole Race met de top-3 te bemoeien. De Italiaan was snel, maar werd uiteindelijk afgebluft door de agressiviteit van Rea en Razgatlioglu. Rinaldi werd driemaal vierde. Bautista was niet te houden in zowel de Superpole Race als Race 2, waardoor hij als kampioenschapsleider Aragón verliet. Rea was tevreden met zijn twee tweede plaatsen op zondag.
Door naar Assen
De races op Aragón waren al zeer vermakelijk, maar de strijd zou in Assen maar zo nog verder kunnen losbarsten. Tijdens deze tweede ronde krijgen we meer duidelijkheid over de onderlinge verhoudingen in 2022. De lay-out van Aragón was in het voordeel van Ducati, zeker in combinatie met de warmere temperaturen. En wanneer er in het WK Superbike geracet wordt op Assen en Rea staat aan de start, dan is hij altijd de favoriet. De Kawasaki-coureur won namelijk al vijftien keer op het TT Circuit en heeft daarmee een absoluut record in handen. Maar vorig jaar waren de Ducati’s van toen nog Scott Redding en Rinaldi ook sterk op het Drentse circuit. Gezien Bautista’s vorm en zeges in 2019 op Assen kan het een mooie strijd met Rea gaan worden.
Razgatlioglu kan het in Assen wel eens over een hele andere boeg gaan gooien. Toprak meldde na de races op Aragón dat ze daar gekozen hadden voor de elektronica van 2021 in plaats van die van 2022 waar afgelopen winter zoveel tijd in is gestoken. ‘De nieuwe elektronica is goed, maar de oude voelt nog beter.’ Volgens zijn chef-monteur Phil Marron wil Razgatlioglu dat de motor nog beter stopt. Iets wat zijn concurrenten waarschijnlijk amper kunnen geloven, gezien de ongelofelijke rempunten die de Turkse rijder nu al pakt.
Maar daar bleef het niet bij. Toprak gaf aan dat er een reële kans is dat hij in Assen met de complete 2021-Yamaha R1 van start gaat, aangezien deze volgens hem ‘beter past bij Assen’. We gaan het zien! Vorig jaar dacht Razgatlioglu de titel te verliezen in Assen. Bij de start van Race 2 werd Toprak door Yamaha-merkgenoot Garrett Gerloff van zijn motor getikt en dat leverde hem een dure nulscore op, terwijl Rea driemaal won. Later in het seizoen zou Razgatlioglu de achterstand weten goed te maken, waardoor hij nu met de nummer 1-plaat aan de start verschijnt.
Vraagtekens bij Michael van der Mark
Geen stoer verhaal, ik viel gewoon om’, aldus Michael van der Mark. Een onschuldige valpartij op lage snelheid tijdens een mountainbiketraining had grote gevolgen. Een dubbele breuk op een complexe positie in zijn rechter onderbeen zorgde ervoor dat de 29-jarige coureur het voorseizoen en de eerste ronde in Aragón moest missen. Of Michael in actie kan komen tijdens zijn thuisrace zal een beslissing van het laatste moment worden. De Rotterdammer gaat wel vooruit, maar of dat voldoende is om te kunnen en mogen – want hij moet ook door de medische keuring komen – racen is moeilijk te zeggen. Dat Michael er alles aan gaat doen mag duidelijk zijn, want hij is wel de laatste die zijn thuisrace op zijn favoriete Assen zou willen missen.
Naast vraagtekens bij Van der Mark zijn die er ook bij zijn BMW. Van der Marks nieuwe teamgenoot Redding kende een dramatisch weekend op Aragón, waarbij de Brit slechts één punt haalde. Veel problemen met het gestopt krijgen van de motor zorgde voor veel frustraties bij Redding. Voor Van der Mark moet het hoop geven dat merkgenoten Loris Baz, Eugene Laverty en zijn invaller Ilya Mikhalchik wel in de top-10 konden finishen. Maar het zich kunnen meten met topmerken als Ducati, Yamaha en Kawasaki is op dit moment voor BMW nog teveel gevraagd.
Tussenstand
Na 3 races
1. Alvaro Bautista (E), Ducati, 57;
2. Jonathan Rea (GB), Kawasaki, 54;
3. Toprak Razgatlioglu (TR), Yamaha, 39;
4. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, 32;
5. Iker Lecuona (E), Honda, 18;
6. Xavi Vierge (E), Honda, 18;
7. Andrea Locatelli (I), Yamaha, 16;
8. Alex Lowes (GB), Kawasaki, 15;
9. Loris Baz (F), BMW, 14;
10. Garrett Gerloff (USA), Yamaha, 14.