Het enerverende WK Superbike-seizoen lijkt beslist nu Alvaro Bautista in Argentinië ook geen fouten maakte en nog verder uitliep op zijn directe concurrenten Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea. Voor 2023 belooft het – door het aangekondigde nieuwe reglement – alleen nog maar spannender te worden. En dat is goed nieuws voor Michael van der Mark.
Fotografie: 2Snap
Qua wedstrijdspanning is 2022 dit één van de mooiste WK Superbike-seizoenen ooit. Maar zo’n spectaculaire ontknoping als in 2002 tussen Colin Edwards en Troy Bayliss, die in de laatste ronde – beter gezegd laatste bocht – werd beslist zal er niet komen. En ook geen einde zoals in 2012, toen het verschil tussen Max Biaggi en Tom Sykes slechts een halve punt was. De tiende WK Superbike-ronde op het Circuito San Juan Villicum in Argentinië was typerend voor het seizoen 2022. Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea moesten teveel riskeren om Alvaro Bautista met zijn snelle Ducati te volgen. Bautista was in de hoofdraces niet te stoppen en liep daardoor ruim uit in de titelstrijd. Na de Superpole stonden er vijf merken met Razgatlioglu (Yamaha), Rea (Kawasaki), Bautista (Ducati), Iker Lecuona (Honda) en Scott Redding (BMW) in de top-vijf. Iets wat WorldSBK-organisator Dorna niet alleen in de kwalificaties, maar ook in de races vaker wil zien, gezien de nieuwe regelgeving voor 2023, waarover later meer. Al in de openingsronde van Race 1 gebeurde er bepalend moment. Op het rechte stuk pakte Bautista de leiding. Razgatlioglu wilde in de daaropvolgende bocht gelijk counteren, maar ging daarbij onderuit. De regerend wereldkampioen pakte de motor wel weer en scoorde nog één punt met een vijftiende plaats. Bautista won afgetekend, terwijl Rea nog maar net de sterk rijdende Axel Bassani achter zich kon houden in de strijd voor de tweede plek. Razgatlioglu was na afloop gefrustreerd en boos: ‘Dit was een domme fout, helemaal in de eerste ronde. Mijn kampioenschap is voorbij.’ Een dag later kwam de Turkse-coureur toch wat terug op zijn uitspraak en gaf aan er alles aan te doen om het Bautista in de resterende races nog zo moeilijk mogelijk te maken. Daarin slaagde Razgatlioglu in de Superpole Race uitstekend. Na een sensationeel duel wist hij Bautista te kloppen. De Superpole Race had eigenlijk gewonnen moeten door Rea. De Kawasaki-coureur was de sterkste, maar maakte een remfout in de eerste bocht en won daardoor ‘weer’ niet. Ook in de tweede race had de Noord-Ier geen kans. Rea heeft nu al 21 races geen zege meer behaald. In de tweede race kon Razgatlioglu lang aanhaken bij Bautista. De Ducati-coureur pakte op de rechte stukken telkens een flinke voorsprong. Razgatlioglu probeerde dat in het bochtige stuk weer goed te maken, maar in de tweede helft van de race moest hij definitief afhaken. Bautista staat door zijn tweede zege in Argentinië nu 82 punten voor op Razgatlioglu en 98 punten voor op Rea. Het lijkt beslist, wat Ducati zijn eerste WK Superbike-titel sinds 2011 (Carlos Checa) gaat opleveren. Bautista kan het in de voorlaatste ronde in Indonesië al afmaken, nog voordat de WK Superbike-paddock afreist naar de laatste ronde op Phillip Island in Australië.
Twee keer top-10 voor Michael van der Mark
Michael van der Mark begon goed in Argentinië, want tijdens de vrije trainingen stond de BMW-coureur twee keer in de top-10 en dat was hem na zijn twee zware blessures nog niet gelukt. Toch heeft de Rotterdammer nog steeds problemen met zijn flexibiliteit op de motor. Dat is ook niet zo raar door de diverse schroeven in zijn lichaam. Die worden deze winter verwijderd, wat Michael in 2023 meer bewegingsvrijheid op de motor moet geven. Na een veertiende tijd in de kwalificatie kon Michael zich in de races mengen met de strijd ‘Beste BMW-coureur’. En dat is eigenlijk het maximale wat de Nederlandse fans op dit moment mogen verwachten. Scott Redding bleef hem in de hoofdraces net voor, net als zijn merkgenoot Loris Baz in de Superpole Race deed. Michael werd twee keer tiende in de hoofdraces en elfde in de Superpole Race. Na afloop zei hij: ‘Dit zijn zeker nog niet de posities waar ik wil eindigen en de afstand met de podiumposities is nog veel te groot, maar vergeleken met de voorgaande races heb ik wel weer vooruitgang geboekt en daar ben ik best tevreden over.’ Onlangs kon Michael de 2023 BMW M1000RR testen. We weten nog niet hoe het hem is vergaan, maar de nieuwe motor ziet er wel razendsnel uit. Maar we houden ons hart vast, want Ducati heeft de nieuwe Panigale V4 R ook gepresenteerd. En die zou nog lichter en sneller zijn. Hopelijk gaat de nieuwe regelgeving Bautitsta’s concurrenten in 2023 helpen.
Nieuwe regelgeving in 2023
Voor 2023 worden er nieuwe regels ingevoerd met als doel de fabrikanten dichter bij elkaar te brengen. De afgelopen jaren is er op basis van concessiepunten al gewerkt om de motorprestaties – bijvoorbeeld met een maximaal toerental – dichter bij elkaar te brengen. Daarin is de organisatie redelijk geslaagd, maar fabrikanten als Honda en BMW hebben het moeilijk om echt competitief te zijn. Vanaf 2023 worden er naast de concessiepunten voor de motorprestatie ook superconcessiepunten toegekend. Die geven de mogelijkheid om aan het chassis wijzigingen door te voeren. Daarnaast wordt de meting om de drie evenementen gedaan, waardoor fabrikanten gedurende het seizoen ook dichter bij elkaar kunnen komen. FIM WorldSBK technisch directeur Scott Smart legt uit: ‘We zijn op het punt gekomen dat de motoren redelijk gelijkwaardig werken. De grootste beperking voor sommige fabrikanten is het chassis. Het chassis is ontwikkeld voor straatgebruik voor diverse type banden. Er zijn ook motoren (denk aan Ducati) die zijn ontworpen voor Pirelli-banden waarmee in het WK Superbike wordt geracet. We moeten daarom de setupmogelijkheden voor een aantal fabrikanten wat vrijer maken, zodat zij de motor beter kunnen afstellen op de Pirelli-band. We hebben daarnaast het systeem meer open gemaakt. Na drie evenementen behaal je als fabrikant een aantal punten op basis van 75% van de snelste raceronden. Dit voorkomt dat de ronden met een fout of met inhaalacties niet meetellen in de weging. De balans wordt gemaakt op basis van twee coureurs per merk om zo de best mogelijke referentie te krijgen.’ Veel theorie, maar het moge duidelijk zijn dat het goed nieuws is voor fabrikanten die het op dit moment wat moeilijker hebben, waaronder BMW met Van der Mark. Ook zouden de nieuwe regels het voor nieuwe fabrikanten makkelijker moeten maken om toe te reden tot het WK Superbike. Redding deed na afloop van de Argentijnse ronde nog een ander voorstel. Hij vindt dat er een minimum gewicht moet komen, waarbij hij zichzelf (93 kilo) en Bautista (66 kilo) als voorbeeld nam. De Brit bewees op basis van data dat de lichte combinatie Bautista-Ducati op dit moment aantoonbaar meerdere tienden van een seconde per recht stuk wint. De concurrentie moet dit zien goed te maken in de bochten, waardoor hun banden sneller slijten. Iets wat ook terug te zien is in de resultaten van de hoofdraces ten opzichte van de sprintraces in 2022. Redding gaf aan dat hij dit statement nu kon maken, aangezien hij niet voor de wereldtitel strijdt. Eens of niet, de combinatie Bautista-Ducati is dit seizoen – zeker in de hoofdraces – bijna niet te kloppen. We wachten af of dat met de nieuwe regels in 2023 nog steeds zo is…
Tussenstand WK Superbike (na 30 races)
1: Alvaro Bautista (E) | Ducati | 507
2: Toprak Razgatlioglu (TR) | Yamaha | 425
3: Jonathan Rea (GB) | Kawasaki | 409
4: Michael Ruben Rinaldi (I) | Ducati | 260
5: Alex Lowes (GB) | Kawasaki | 217
6: Andrea Locatelli (I) | Yamaha | 212
7: Axel Bassani (I) | Ducati | 206
8: Iker Lecuona (E) | Honda | 189
9. Scott Redding (GB) | BMW | 172
10: Xavi Vierge (E) | Honda | 134