2013 wordt het laatste jaar voor het CRT-reglement, maar het moet nog blijken of de machines in 2014 daadwerkelijk worden vervangen door de productieracers van Honda. De Aprilia’s hebben laten zien dat ze goed mee kunnen komen met de langzamere MotoGP-prototypen, maar het verschil in kosten tussen een CRT en een Honda-productieracer zal waarschijnlijk gering zijn.
Het optreden van Randy De Puniet en Aleix Espargaró in 2012 was sterk en het gevecht tussen de twee Aspar-mannen was vaak het spannendste strijd van de dag. De worsteling tussen beide coureurs gaat dit jaar onverminderd door en tot dusverre is het Espargaró die de overhand heeft. De Puniet heeft het nadeel dat hij ook als testcoureur voor Suzuki zal optreden, wat zijn focus op dit jaar danig lijkt te verstoren.
Doelstelling voor de rest van de CRT-coureurs is om het gat met de prototypen te verkleinen. Ze krijgen dit jaar hulp van Magneti Marelli, dat de standaardelektronica voor 2014 al dit jaar inzet bij een aantal teams. De toepasselijk AGO-340 genoemde ECU is gratis en Marelli biedt ook ondersteuning aan de teams die de standaardsoftware gebruiken. Het oordeel tot dusverre is positief: het systeem is zeer krachtig, maar ook complex. Het zal zeker enige tijd duren voordat de teams het echt kunnen uitbuiten.
In MOTOR 6 – sinds donderdag 21 maart in de winkel – vind je alle informatie die je nodig hebt om mee te doen aan de GP Droomteam Competitie. Stel je eigen droomteam samen en wie weet maak jij dus kans op die Yamaha YZF-R6. Wees er wel snel bij, want voor je het weet is de inschrijftermijn voorbij. Je team moet uiterlijk woensdag 3 april om 24.00 uur aangemeld zijn via www.wacosoft.nl/motor. Groot voordeel voor komend seizoen is dat we het budget opgekrikt hebben tot maar liefst twaalf miljoen euro.
Mocht je nu toch kiezen voor een van de toppers in de MotoGP, dan ben je al snel veroordeeld tot het toevoegen van een CRT-coureur aan je team. Om de keuze daarin iets te bemoeilijken, hebben we er voor 2013 een nieuwe regel tegenaan gegooid. Hoewel een CRT-coureur waarschijnlijk wat verder naar achteren is te vinden, kan hij wel degelijk een leuke score toevoegen aan je puntentotaal. Komend seizoen zijn er door een CRT-coureur namelijk per Grand Prix vijf extra bonuspunten te verdienen. Wie na de race als beste rijder in die klasse wordt afgevlagd, ontvangt namelijk van ons vijf extra punten. Weer een extra speelelement waar je dus rekening mee kan/moet houden bij de samenstelling van je droomteam.
Ook dit jaar hebben we weer een mooie prijs klaarstaan voor de winnaar van de MOTOR GP Droomteam Competitie. Dit keer staat er een mooie Yamaha YZF-R6 klaar, in Valentino Rossi R46 styling-pakket. Dus de inschrijfkosten van € 5,95 per team kun je aardig terugverdienen door die supersport à € 13.699,- in de wacht te slepen. Mocht je niet de gelukkige zijn, dan hebben we nog eens 47 prijzen in ons depot liggen, klaar om uitgedeeld te worden aan de beste teammanagers van 2013.