Eerder deze week verpestte regenval de MotoGP-tests op Phillip Island nog voor iemand een echt snelle tijd kon zetten. Woensdag was het dan ook Danillo Petrucci die door een slim getimede ronde de snelste tijd wist te klokken. Met 1:31.764 wist hij Maverick Viñales op zeven tienden achter zich te houden. De Spanjaard met nummer 25 zou vervolgens de sensatie van de week worden.
De donderdag was opnieuw niet geheel droog, maar daar was weer Maverick Viñales, ditmaal als snelste. Desgevraagd vertelde Viñales dat Phillip Island helemaal geen ideale baan is om een motor te testen, maar meer een circuit dat onthult hoe veel ‘cojones’ een motor vergt om snel te zijn. Voor wie de term niet kent, ‘cojones’ is een interessante term voor moed, en moedig bleek de jonge Spanjaard zeer zeker. Helemaal wanneer je bedenkt dat de drie rijders achter hem gezamelijk liefst 18 wereldtitels op hun naam hebben staan, Márquez, Lorenzo en Rossi dus. Hij kwam zelfs tot anderhalve tiende onder de snelste raceronde van Marc Márquez tijdens de GP van Australië verleden jaar.
Dag drie begon en opnieuw zou het nummer 25 zijn die nagenoeg bovenaan de lijsten prijkte, en niet op goed geluk ook. De Spanjaard was niet alleen bloedsnel, maar ook waanzinnig constant. Alleen Valentino Rossi bleek constanter, door meer en langere sets 1:29-rondetijden aan elkaar te rijgen. Snelste tijd van de dag was ditmaal voor Marc Márquez met een 1:29.158. De derde plaats kwam op naam van LCR Honda-coureur Cal Crutchlow.
Het lijkt er dus op dat de combinatie Suzuki en Viñales met de komst van de naadloze versnellingsbak en betere elektronica aardig wat snelheid gevonden heeft. Het succes komt, afgaande op de tijden, meer op conto van – de ‘cojones’ van – Viñales dan de Suzuki GSX-RR. Teamgenoot Aleix Espargáro heeft namelijk meer moeite snelle tijden te klokken, met een 13e, 15e en 17e tijd over de drie testdagen. Zelf doopte Aleix de Phillip Island-test als zijn slechtste test ooit.
VERTEKEND
Stellen dat Maverick Viñales het dit seizoen gaat maken, is nog te vroeg. Al lijkt het er echt wel op dat ze bij Suzuki stappen maken. Maar het is altijd gevaarlijk om op testtijden af te gaan, omdat sommige rijders en teams uit willen zoeken hoe de motor reageert op oude banden of volle tank, anderen wat een nieuwe band doet of hoe een rijwielgedeelte reageert op een bepaalde rigoureuze aanpassing. De uitkomst van die factoren kunnen de indruk wekken dat een rijder of motor niet goed functioneert, terwijl het team enkel data probeert te vergaren. In dit geval gaat dat ten koste van een mooie klassering op een timingformulier tijdens een test, terwijl het later een hoop tijdswinst op kan leveren wanneer het wel telt; tijdens een kwalificatie of race.
Of de topklasseringen van Viñales resultaat zijn van een vertekend beeld, of dat Suzuki en Viñales zich dit jaar in de strijd om het wereldkampioenschap gaan mengen… is het al 20 maart?
Foto’s: MotoGP.com
[justified_image_grid ids=23332,23333,23334,23335]