donderdag 21 november 2024

Vernietigend rapport over nieuw MotoGP-circuit in Indonesië

Het nieuwe Mandalika International Street Circuit is nog niets eens af en nu ligt het Indonesische circuit al zwaar onder vuur na een vernietigend rapport van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties. Het circuit op Lombok hoort bij een groot toeristisch project van zo’n 3 miljard dollar, waarvoor ook hotels en golfbanen worden aangelegd. Volgens de Verenigde Naties gaat er van alles mis bij de aanleg, met agressieve landroof, gedwongen uitzetting van inheemse volkeren en intimidatie en bedreiging van verdedigers van mensenrechten. Het rapport is opgesteld door de Belgische VN-rapporteur Olivier De Schutter.

Deze Nederlandse motorcoureurs gaan internationaal scoren in 2021

De publicatie van De Schutter kwam enkele dagen voordat Dorna-vertegenwoordigers Loris Capirossi en Carlos Ezpeleta samen met Franco Uncini (FIM Grand Prix-veiligheidscommissie) het nieuwe circuit bezochten. Ezpeleta was desondanks zeer lovend over het nieuwe circuit: ‘Het bezoek aan Lombok was zeer succesvol en we kunnen bevestigen dat het Mandalika International Street Circuit in de toekomst een van de belangrijkste locaties op de kalender zal zijn.’ Saillant detail: de drie vertegenwoordigers kwamen rechtstreeks uit Qatar, een ander land dat de laatste tijd onder vuur ligt, nadat The Guardian onthulde dat 6.500 arbeidsmigranten in Qatar om het leven kwamen bij de aanleg van stadions en andere faciliteiten voor het WK voetbal in 2022. Zoals in de vorige MOTO73 al te lezen was, gebeurde er ook van alles rondom de aanleg van het Losail International Circuit. Desondanks bleef het vanuit zowel de Dorna als de FIM stil rondom de eerste GP’s van 2021, terwijl de situatie met ‘moderne slaven’ in Qatar al jaren aan de gang is. En ook rondom het recente VN-rapport blijft het (voorlopig?) stil, want zowel Dorna als de FIM heeft nog niet gereageerd. Voorlopig staat de WorldSBK-race op het Mandalika International Street Circuit (dat niets met een stratencircuit te maken heeft) gepland voor midden november, terwijl de MotoGP er volgend jaar moet gaan rijden.

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen