maandag 25 november 2024

Nieuwe veiligheidsmaatregelen bij TT Isle of Man

Over zes maanden is het eiland Man opnieuw het toneel zijn van ’s werelds beroemdste wegraces. Om de races veiliger te maken, is nu een nieuw veiligheidsbeheerssysteem (SMS) ingevoerd.

Belangrijke veranderingen voor de teams

Het nieuwe veiligheidssysteem moet niet alleen de veiligheid verbeteren, maar ook de duurzaamheid van het legendarische evenement in de toekomst garanderen. De officials verzekeren de fans dat SMS niet altijd merkbaar zal zijn, maar voor raceteams en rijders zal de invoering een belangrijke verandering betekenen.

Nige Crennell, TT Production Manager: ‘Om de TT op de lange termijn in stand te houden, moeten we de risico’s van het evenement effectief kunnen beheren en onszelf beschermen tegen reputatieschade. Het gaat er niet om dat iedereen het juiste, goed zichtbare vest draagt. Het gaat erom rollen en verantwoordelijkheden duidelijk af te bakenen. Wij willen er zeker van zijn dat alle betrokkenen hun werk zo goed mogelijk doen en daarvoor de nodige instrumenten en opleiding hebben.’

Isle of Man TT gaat races livestreamen in 2022

Dokter Gareth Davies, een van de hoofdartsen bij TT: ‘Het is een ongelooflijk proces geweest en ik ben er trots op dat ik er deel van uitmaak. Er mag dan enige rouw zijn om sommige verouderde en voorlopige elementen van de TT, maar je kunt geen professionele uitmuntendheid leveren zonder veranderingen door te voeren – en dat is ons vak. Er zullen nieuwe generaties TT-fans komen, die we zullen omarmen en van ganser harte steunen. Ik zal met trots deze nieuwe versie van de TT overdragen aan de volgende bewaarders, want dat zijn we allemaal.’

De geplande wijzigingen in het nieuwe veiligheidsbeheersysteem zijn als volgt:

  • Organisatiestructuur
  • Meer duidelijkheid tussen de organisator, de racepromotor en het bestuursorgaan.
  • Meer duidelijkheid over alle rollen en verantwoordelijkheden
  • Meer controle over de hele nieuwe structuur
  • Meer overleg en samenwerking binnen Team TT
  • Totstandbrenging van doeltreffender communicatiekanalen tussen alle partijen en vrijwilligers
  • Uitbreiding van het team van de organisatie om de risico’s voor sleutelfiguren te beperken

Toezicht op het circuit

  • Herontwerp en heropbouw racemanagement voor de TT 2022
  • Installatie van een elektronisch rode vlag systeem, in samenwerking met F1- en MotoGP-leveranciers.
  • Aangepast GPS-volgsysteem (getest tijdens TT 2022, verplicht voor TT 2023)
  • Installatie van een CCTV-systeem om de raceofficials een beter overzicht van het TT-circuit te geven

Bewaking op de Mountain

  • Fundamentele herziening van de rol en de reikwijdte van de marshalorganisatie
  • Nauwere samenwerking met de organisator van de race
  • Zorgen voor gemeenschappelijke normen met de faciliteiten in het VK en op het eiland Man.
  • Opnieuw ontworpen marshal-opleiding, ontwikkeld in samenwerking met belangrijk personeel
  • Investering in marshal-opleiding, waaronder twee nieuwe onlinemodules
  • Investering in IMC-opleidingsinstrumenten
  • Grootste trainingsprogramma voor marshals ooit wordt uitgerold in aanloop naar de TT van 2022

Uitrusting voor marshals en paramedici

  • Investeringen in Air-Med-benodigdheden, uitrusting van helikopters met de modernste apparatuur
  • Investering in Air-Med welzijn met de levering van een nieuw welzijnsstation
  • Investering in medische zorg met de aankoop van een snelle-reactievoertuig
  • Investeringen in meer dan 60 baancommissarisplekken, modernisering en vervanging van uitrusting
  • Investeren in persoonlijke beschermingsmiddelen voor stewards, waaronder essentiële brandbeveiligingsapparatuur

Reactie op ongelukken

  • Race control om de TT baan volledig te controleren
  • Digitaal rode vlag systeem en GPS tracking om te helpen bij het reageren op ongevallen
  • Air-Med helikopter uitgerust om betere medische zorg te bieden
  • Beschikbaarheid van een snellereactievoertuig
  • Nieuwe gemeenschappelijke normen voor de opleiding van marshals

Onderzoek van ongevallen

  • Verregaande verandering in de cultuur van ongevallenonderzoek
  • Verbeterde reactie op alle externe onderzoeken
  • Invoering van een proactieve procedure voor het melden van ongevallen
  • Invoering van een tijdschema voor ongevallenonderzoek (6 uur/12 uur/24 uur)
  • Het betrekken van factoren die voorafgaan aan het ongeval bij onderzoeken
  • Analyse van het tijdschema van het ongeval en de reeks gebeurtenissen als basis voor de besluitvorming
  • Analyse van gegevens over ongevallen en bijna-ongevallen als basis voor de besluitvorming
  • Verzamelde organisatorische informatie als basis voor de besluitvorming
  • Gebruik van CCTV, voertuigcamera’s en lichaamscamera’s om bewijsmateriaal aan te vullen

PBM’s voor coureurs (persoonlijke beschermingsmiddelen)

  • Strengere PBM-normen voor leer, laarzen, handschoenen en beschermende vesten.
  • Invoering van de FIM-helmhomologatienorm voor TT-races.
  • Oprichting van een technisch team dat is opgeleid om toezicht te houden op de normen

Race reglement

  • Vermindering van het aantal starters per race (50 in de 1000cc-klassen, 60 in de andere klassen)
  • Meer exclusief veld om hogere normen en professionaliteit te bevorderen
  • Overgang naar enkele start (geen paren meer) voor kwalificatie
  • Langere middagsessie aan het begin van de kwalificatie om de druk op de teams te verminderen
  • De laatste kwalificatie wordt naar de namiddag verschoven, zodat er meer tijd is voor voorbereiding en herstel
  • Warm-up van één ronde op de racedag om rijders een gevoel te geven voor de baanomstandigheden

Ondersteuning ter plaatse

  • Aankoop van een nieuw, ultramodern medisch centrum ter plaatse
  • Beginnen met de invoering van een evenement-specifieke medische gedragscode
  • Nieuwe drugs- en alcoholprotocollen (nultolerantie) en testprogramma
  • Start van een onderzoeksproject op het gebied van sportwetenschappen met het University College Isle of Man

Welzijn van de rijder

  • Nieuwe protocollen ter bevordering van de geestelijke gezondheid van de rijders
  • Invoering van een chill-out-zone om coureurs tijd en ruimte te geven
  • Toegang tot opgeleide ergotherapeuten

Strikt gelimiteerde BMW S1000RR Isle of Man Edition

Operaties in de pitstraat

  • Grotere zitplaatsen die plaats bieden aan een ploeg van vier man
  • Dekking brandbeveiliging voor alle teams
  • Wijzigingen aan de pit entry en exit met draadloos timingsysteem
  • Nieuwe plekken om het vullen van de brandstofpompen te vergemakkelijken

Paddock infrastructuur

  • Uitgebreid onderhoudsprogramma
  • Verdubbeling van de omvang van het Parc Ferme
  • Digitale informatieschermen
  • Nieuwe tijdopname apparatuur
  • Nieuw ontworpen podium
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen