donderdag 21 november 2024

Veelbelovende International Dutch Championship-kalender voor 2022

Het raceseizoen 2022 voor het International Dutch Championship (IDC) staat weer in de steigers. Na twee jaar, vanwege de coronaperikelen, is er weer een prima kalender samengesteld voor het komende, tweede seizoen.

Er zou sprake zijn van een leegloop van het International Dutch Championship, maar het tegendeel is waar. Natuurlijk vallen er namen weg en dan met name in de top van de Dutch Superbike. Daar zijn meerdere verklaringen voor. Wij informeerden naar de stand van zaken bij Hennie Lentink, de man van CRT Holland. Hij zet zich al 30 jaar in als organisator van circuitdagen in Nederland en richt zich sinds 2021 vol op de organisatie van het IDC. In korte tijd wist de gedreven ex-bondscoach het voor elkaar te krijgen dat het IDC én de organisatie ook in het buitenland hoog staan aangeschreven. Diverse buitenlanders behoren dan ook tot de licentiehouders, waarmee het IDC z’n naam eer aandoet.

Dit zijn de 2022 MotoGP-teams

Doorstroming

Hennie Lentink over zijn IDC: ‘Ieder jaar zijn er rijders die om diverse redenen een andere keuze maken. Rijders stoppen omdat ze het racebudget niet rond krijgen of vanwege een blessure. Ze kiezen ook verder te gaan met hun studie of richten zich op hun maatschappelijke carrière. Dat is voor de rijders die het betreffen een verstandig besluit. Ook stromen diverse rijders door naar een andere, buitenlandse competitie als bijvoorbeeld het hoogstaande Internationalen Deutschen Motorradmeisterschaft (IDM) of het International Bike Promotion Championship (IBPM). En daar zijn wij erg trots op! Als die rijders vanuit het IDC kunnen doorstromen naar een dergelijk hoog niveau met behoud van hun sponsoren, geeft dit aan dat deze sponsoren veel vertrouwen hebben in hun rijders door hun verrichtingen in het IDC! Hoe verder rijders komen die eerst bij ons het klappen van de zweep hebben geleerd, hoe trotser wij zijn! Al deze genoemde zaken spelen een rol bij de rijders die er dit seizoen niet meer bij zullen zijn. Het is wel heel jammer dat de meest succesvolle IDC-rijder en drievoudig kampioen Danny van der Sluis zijn budget nog niet rond heeft voor de stap naar het IDM. De kans bestaat dat hij daarom mogelijk stopt. Maar dat schept weer kansen voor nieuwe rijders. In de Dutch Supersport geeft kampioen Jaimie van Sikkelerus prioriteit aan het British Superbike Championship (BSB), maar hij probeert toch zijn titel te verdedigen door alle IDC-races te rijden die niet botsen met de BSB.’

Veel animo

Zijn er al veel aanmeldingen van rijders? ‘Onlangs werden de lijsten met de namen van de jaarlicentiehouders gepubliceerd en die zien er positief uit. We zitten qua aantal op nagenoeg hetzelfde niveau als vorig jaar. Er zijn ook weer diverse rijders die vanuit andere competities overstappen naar het IDC. Ook heel positief is dat op donderdag 7 en vrijdag 8 april, voorafgaand aan de eerste IDC-wedstrijd in Assen op 9 april, tussen de 80 en 90 rijders deelnemen aan de CRT-racelicentiecursus. Het wordt ongetwijfeld volle bak bij de races en het zit er dik in dat wij soms rijders moeten teleurstellen. Vanwege de geluidsproductie zijn wij gebonden aan de rekenformule die ons door het TT-circuit is opgelegd. Maar dat luxeprobleem is nu nog niet aan de orde, voor alle wedstrijden kan nog worden ingeschreven. Op onze wedstrijdkalender staan tien evenementen, waarvan vier dubbele races:

  • 17 – 19 juni in Oschersleben,
  • 1 – 3 juli Nürburgring
  • 19 – 31 augustus dubbele wedstrijden tijdens de 3-daagse op het TT-circuit in Assen

De driedaagse is het vervolg op de geslaagde eerste editie van 2021. Die organiseerden wij in samenwerking met het Duitse Bike Promotion en Art Motor. Zij ervaarden de driedaagse ook als een zeer positief evenement en dit versterkt onze samenwerking in de races tijdens de gecombineerde Duitse evenementen. In totaal vergeven we in veertien races punten voor het kampioenschap. Na vele jaren de ‘501 km Endurance van Assen’ te hebben georganiseerd, hebben we op zaterdag 9 juli een nieuw evenement: de ‘7 hrs van Assen’. Dit wordt een uitputtingsslag voor teams van minimaal twee en maximaal vier rijders en minimaal twee motoren. Een tweede optie is er ook. Dan beschikt een team over een Endurance-racer die is opgebouwd met bijvoorbeeld een grotere tank, snelwisselsysteem voor de wielen en een brandstof snelvulsysteem.’           

Overige nieuwtjes

Vorig jaar kreeg de IDC-organisatie vragen vanuit de classichoek of er ruimte zou zijn om een groep te laten rijden in de IDC-races. ‘Dit heeft erin geresulteerd in de “Japan Legends Class” op 21 mei. Daarin wordt gereden op Japanse 400cc-viercilinders, bouwjaar 1987 tot 2000. Dat is een populaire klasse die in het verleden al zeer interessant was. De IDC-klassenindeling blijft gelijk aan vorig jaar, de klasse-limiettijden zijn aangepast. De serviceverleners die dit jaar aanwezig zijn op het circuit voor merkgerelateerde service zijn:

  • Kawasaki – Druijff Racing
  • Yamaha – Edwin Ott Motoren
  • Yamaha & Honda – Ten Kate Racing Products
  • BMW – RR Motorsport
  • Algemeen – Track Support.

Tekst: Kees Siroo Fotografie: Archief

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen