Het leven kan snel veranderen. Na zijn Moto2-wereldtitel in 2021 promoveerde Remy Gardner met KTM naar de MotoGP, maar een half jaar later kreeg de Australiër al te horen dat er geen plek voor hem was in 2023. Gardner heeft nu zijn heil gevonden in de World Superbike, waar hij naar eigen zeggen het plezier in het racen heeft teruggevonden.
Fotografie: Damon Teerink
Remy Gardner haalde in de tweede seizoenshelft van 2022 geregeld de MotoGP-headlines. Dat was niet vanwege zijn uitmuntende prestaties bij Tech3 KTM. Na de Oostenrijkse Grand Prix kreeg de MotoGP-debutant van de KTM-leiding te horen dat hij voor 2023 op zoek moest naar een andere werkgever. Ook zijn teamgenoot Raul Fernandez ging niet verder bij het team. Op het eerste gezicht een snelle beslissing, aangezien Gardner en Fernandez in 2021 nog domineerden voor KTM in de Moto2. Gardner, die het gevoel had geen eerlijke kans te hebben gekregen, stak zijn onvrede kort na de bekendmaking dan ook niet onder stoelen of banken. ‘Het nieuws brak mijn hart. Ik denk dat ik het niet slecht heb gedaan. Ik zat geregeld niet ver van fabrieksrijder Miguel (Oliveira, red.) af. Het was pas mijn eerste jaar in de MotoGP en het was zijn vierde. In Oostenrijk kreeg ik simpel gezegd te horen: je ligt eruit. Ze hebben het mij zeer laat verteld, waardoor ik in een lastig pakket kwam om een plek te vinden voor 2023. Bij KTM vertelden ze mij dat ik niet professioneel genoeg was.’
WorldSBK: 5 stellingen voor Jonathan Rea
Voor wat betreft deze laatste zin gaf de KTM-leiding aan dit nooit tegen Gardner gezegd te hebben. KTM’s motorsport-directeur Pit Beier gaf aan dat Gardners management eind juni al op de hoogte was dat zijn optie in het contract voor 2023 niet werd gebruikt en dat daarom het nieuws in augustus geen grote verrassing meer was. Als het gedoe zorgde ook voor onrust binnen de familie Gardner. Vader Wayne – 500cc-wereldkampioen in 1987 – gaf de schuld aan Remy’s persoonlijke manager Paco Sanchez dat zijn zoon al zo snel moest vertrekken. Remy verdedigde zijn manager en dit alles zorgde ervoor dat de verstandhouding tussen vader en zoon er niet beter op is geworden.
Na zijn roerige MotoGP-seizoen racet Gardner in 2023 voor GYTR GRT Yamaha in het WorldSBK. In Assen zocht MOTO73 de 25-jarige Gardner op.
Hoe voelt het om in het WorldSBK-paddock te zijn?
‘Erg goed! Iedereen is erg vriendelijk en het is veel relaxter dan in het andere (MotoGP)paddock. Het GYTR GRT Yamaha-team heeft mij geweldig ontvangen en ze hebben een zeer positieve instelling. Het eerste gevoel is erg goed en het racen is heel tof. Dit is echt iets wat ik nodig had om het plezier in het racen terug te krijgen.’
Dat laatste klinkt heftig. Heb je zo’n zure nasmaak aan het MotoGP-avontuur overgehouden?
‘Op dat moment was het niet gemakkelijk, zeker nadat ik het nieuws had gehad dat ik moest vertrekken. Het is dan voor geen enkele rijder gemakkelijk om zijn motivatie te behouden. Maar je doet het dan voor jezelf om het best mogelijke resultaat eruit te halen. Ook vochten Raul (Fernandez) en ik maar voor één punt of geen eens voor punten. Ik heb altijd alles gegeven voor één plek beter. Ik denk dat ik het vooral voor mijzelf deed en niet voor iemand in het team.’
Er is wat tijd overheen gegaan. Neem je KTM nog iets kwalijk?
‘Eerlijk gezegd maak ik mij er nu niet meer druk om. Ik neem niemand iets kwalijk. Het was een ongelukkige situatie. Zij (KTM) hebben hun beslissing genomen, wat duidelijk voor mij niet goed heeft uitgepakt. Maar achteraf was het misschien wel een geluk bij een ongeluk.’
Vertel.
‘Het is een gevoel van vrijheid dat ik nu heb. In de MotoGP leef je in het paddock, met 21 Grand Prix- weekenden. Nu in de WorldSBK kan ik ook veel thuis zijn in Andorra. Ik kan daar lekker met de hond gaan wandelen door de bergen, werken aan mijn auto’s en tijd doorbrengen met mijn vriendin. Ook kan ik veel trainen. Het rijden met dirt bikes vind ik geweldig. Mijn leven is door deze stap echt veranderd. Ik ben blijer dan ooit. Ik kan nog steeds motorrijden, wat mijn passie is, en het is nog steeds mijn werk, maar er is nu ook tijd voor andere dingen.’
Wat zijn verder grote verschillen met het MotoGP-paddock?
‘Voor mij zijn het vooral de motoren, die zijn in de WorldSBK veel leuker om mee te rijden. De MotoGP-motoren zijn zo ontwikkeld met elektronica en systemen dat er maar één manier is om snel mee te gaan. De Superbike-motor beweegt veel meer, is gebruiksvriendelijker en past beter bij mijn rijstijl.’
Is het niveau van het WorldSBK zoals je had verwacht?
‘Het is erg hoog om eerlijk te zijn. De laatste twee jaar is het veld in de breedte alleen maar sterker geworden. De verschillen zijn klein en de Top-10 is hier ontzettend snel. Het is een goede competitie en een mooie manier van racen.’
Is het qua niveau te vergelijken met de Moto2-klasse, waarin jij wereldkampioen werd?
‘Ik denk het wel een beetje. De motoren hebben ook wel wat van elkaar weg, al is de elektronica anders. Maar in beide klassen speelt de elektronica niet zo’n grote rol als in de MotoGP. Geen enkele rijder uit de MotoGP gaat in mijn ogen zomaar even winnen in het WorldSBK.’
Wat vind je vader van jouw stap naar de World Superbike?
‘Ik weet niet wat hij ervan vindt, dat zou je hem moeten vragen.’
Nederlanders in de MotoGP: geen punten in Jerez
Kijkt hij wel naar je races?
Ik weet niet of hij kijkt. We hebben maar een klein beetje contact.’
Wat is je doel voor 2023 en wat moet je nog ontwikkelen om dit te behalen?
‘Genieten van het racen en het zou gaaf zijn om een podiumplek te behalen. Tijdens de eerste evenementen was ik al sterk in de races. Ik moet mij vooral in de kwalificatie zien te verbeteren om met de voorste rijders te kunnen battelen. Daarvoor moet ik de Pirelli’s beter leren begrijpen, hoe je daar mee omgaat in de kwalificatie, maar ook hoe ik de banden moet managen over een raceafstand wanneer de grip minder wordt. De banden gedragen zich heel anders, vergeleken met Dunlops in de Moto2 en de Michelins in de MotoGP. Met de Pirelli’s heb je vanaf de eerste ronde vol grip en moet je er dus gelijk helemaal voor gaan.’
Is je doel nog steeds om terug te keren naar de MotoGP?
‘Ik kan daar geen ja of nee op zeggen. Als er een goed aanbod komt vanuit de MotoGP, zeker. Maar ik ga niet terug om te rijden met een motor die in het achterveld eindigt. Het hangt van de hele situatie af. Voor nu ben ik heel gelukkig in de World Superbike!’