zaterdag 23 november 2024

Van der Mark naar WSBK

De kogel is door de kerk: wereldkampioen Michael van der Mark heeft zonet aangekondigd dat -ie volgend jaar in het World Superbike-kampioenschap rijdt. Hij maakt promotie binnen het team van Ten Kate en rijdt in 2015 dus op een Honda Fireblade. Pata blijft aan als hoofdsponsor en dus zal de naam en uitstraling van het team hetzelde blijven: ‘Pata Honda World Superbike Team’. 

Jarno van Osch, sportredacteur voor MOTOR Magazine en MOTO73, vindt de keuze van Michael verstandig: ‘De basis, waarmee hij dit jaar kampioen is geworden, blijft hetzelfde. En dan heb ik het over het team van Ten Kate. Een goed deskundig team, waarin de coureur zich prettig voelt: dat is echt belangrijk voor de mogelijkheden en doorgroeimogelijkheden van een coureur. En kijk naar Sam Lowes, die heeft het als voormalig wereldkampioen Supersport nu ook moeilijk in het Moto2-kampioenschap.’

Marien Cahuzak, WK Superbike-specialist voor MOTO73 en MOTOR Magazine is blij met het nieuws, maar waarschuwt voor te hoge verwachtingen: ‘Of we Van der Mark volgend jaar in Assen op het podium zien? Die verwachting is niet reëel, het is niet eerlijk om dat van Michael te verwachten. Natuurlijk weten we na de 8 uren van Suzuka dat hij erg snel is op de Fireblade, maar dat is wel even wat anders dan het World Superbike-kampioenschap. Ten eerste reden ze daar met Bridgestone en het is natuurlijk een endurance-wedstrijd. Daar ligt juist ook de kracht van Michael, gezien z’n rondetijden die altijd erg constant zijn.’

Over de kansen voor een toekomstig kampioenschap in het World Superbike-kampioenschap is Marien positiever: ‘Tja, Honda legt ‘m niet voor niets vast. Ik denk dat -ie in 2016 wel vooraan mee zal rijden, ja. Maar het hangt van zo veel factoren af, dat je hier geen bindende uitspraak over kunt doen. De reglementswijzigingen zijn trouwens wel goed nieuws voor Ten Kate en Michael. Het team is altijd bijzonder goed voorbereid op nieuwe reglementen en bovendien zal het de competiviteit in het deelnemersveld door deze wijzigingen weer groter worden. Dat is in het voordeel van Honda.’

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen