‘Veel plezier en doe je best!’ Met deze kortste briefing ooit, stuurden we Guus naar de TT. Om hem te laten doen, wat hij het allerbeste kan: foto’s maken die net ietsje anders zijn, waardoor het van fotografie ineens TT-kunst wordt!
De kunst van de flitser
Scherp of niet scherp, dat is de vraag bij deze foto van Álex Rins. Het antwoord is scherp op bepaalde gedeelten en daar gaat het om. Dat maakt het beeld zo dynamisch. Iets dat je voor elkaar krijgt met een hele lange sluitertijd (1/15 seconde), het diafragma bijna dicht (op 16) en vervolgens uit te lichten met een flitser die de beperkte scherpte laat zien. Zonder flitser zou het een heel onscherp, onderbelicht beeld zijn.
De kunst van het overzicht
Nederlandser wordt het niet tijdens een Dutch TT met deze waanzinnige luchten bij de start van de Moto2. Volle taluds en tribunes, de helikopter, een recht stuk dat helemaal niet recht is en de rood-wit-blauwe curbstones maken het bovendien typisch Assen. Het is – naast een startfoto natuurlijk – ook de enige foto waar Bo (lekker vooraan) en Zonta (heel knap in het middenveld) op staan.
De kunst van het detail
Wie snel kijkt naar deze foto, ziet een actieplaat zoals er dit weekeinde tienduizenden zijn gemaakt. Wie beter kijkt, ziet precies het linkeroog van Fabio Quartararo, met zoveel focus dat het angstig is.
De kunst van het tellen
Hartstikke leuk hoor al die digitale rondeborden in alle vormen en maten, maar er gaat wat ons betreft niets boven een klassiek telraam. Ideetje voor Aleix Espargaró?
De kunst van je rug
Ooit zag je rijders op het circuit alleen als ze voor je neus voorbij kwamen. De crashes van Fabio Quartararo had je in de GT daardoor nooit gezien, maar lang leve de videowalls! Al is het wel wat raar om bijna een volledig VIP-dak met de rug naar het circuit te zien. Terwijl de MotoGP aan de gang is!
De kunst van held zijn
Nee, natuurlijk gaan we Marco Bezzecchi niet vergelijken. Maar toch, maar toch… Vanwege de waanzinnige rijstijl van hem op deze foto, zijn wapperende haar, het feit dat ook hij uit de omgeving van Misano komt en vooral omdat hij een waanzinnig MotoGP-talent is, zal het ons helemaal niets verbazen als we het 72 steeds meer gaan zien rondom de circuits. Wat een fantastische aanwinst voor de MotoGP!
De kunst van oogkleppen
Drie hele dagen heeft deze cameraman op deze plek gezeten. Over hard werken gesproken en dat met constant oogkleppen op om maar geen last te hebben van zon, wind en regen. P.S. Check ook even de lucht, wat een wolkenpartijen.
De kunst van dichtbij
‘Te luid is in’ werd mede mogelijk gemaakt door deze Akrapovič. Het lijkt een eenvoudige foto, maar het feit alleen al dat Suzuki dit soort foto’s liever niet heeft, maakt het tot een serieuze, niet te onderschatten uitdaging.
DE GEBRUIKTE FOTO-APPARATUUR
- body’s: spiegelloze systeemcamera’s Canon R3 en R5
- lenzen: Canon RF 15-35/2.8, Canon RF 24-70/2.8, Canon RF 70-200/2.8, Canon EF 300/2.8 mkII, Canon EF 400/2.8 mkIII
- teleconverter: Canon TC 1.4 MKIII
- flitsers: Profoto A1 en B1 en B10
Fotografie Guus van Goethem