‘Elektrisch aangedreven racemotoren? Laten we onszelf niet voor de gek houden!’ De uitspraak is vernietigend en komt van niet zo maar iemand. Steve Sargent, Triumph’s Head of Product, zei dit tijdens een interview voor de Britse website crash.net, waarbij hij duidelijk maakte dat de technologische grenzen ons voorlopig niet toestaan veel verder te gaan dan waar we nu zijn. De conclusies van de Triumph-directeur, mede in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de ontwikkeling van het TE-1-project, de elektrische motorfiets van Triumph, zijn nogal definitief. De prestaties van een elektrische motorfiets zijn indrukwekkend in termen van acceleratie, maar het voertuig blijft zwaar omdat met de huidige technologie de batterijpakketten relatief zwaar zijn. Daarbij staat de technologie niet een grotere actieradius toe dan die nu wordt bereikt. ‘Tot nu toe hebben we gezien dat in de MotoE de races 6, 7, maximaal 8 ronden duren. Ik weet niet zeker wat Ducati straks gaat aanbieden, maar op basis van wat we hebben ontdekt over de technologie die vandaag beschikbaar is, wordt het moeilijk om veel verder te gaan.’
Ontwikkeling Triumph ‘versnelt’ dankzij Moto2
MotoE vergelijkbaar met Moto3
En inderdaad, de technische analyse van Sargent wordt ook gedeeld door Ducati. ‘Voor elektrische motoren is het belangrijkste probleem het gewicht van de accu,’ erkent Ducati CEO Claudio Domenicali, nadat hem het nieuwe leveringscontract voor de MotoE van 2023 tot 2026 was toegekend. ‘En dus hebben we een programma om de motor zo licht mogelijk te maken. Maar omdat de races voor de Ducati al erg kort zijn (6-8 ronden) voor de MotoE, is het vermogen van het tot nu toe gebruikte Energica-model gehandhaafd (110 kW of 150 pk) en is het koppel verlaagd van 220 naar 140 Nm. Op die manier zijn de Ducati-ingenieurs erin geslaagd een “elektrische” motor te bouwen die 35 kg minder weegt dan de Energica, maar nog steeds 225 kg weegt. Kortom: 68 kg meer dan een MotoGP-motor die twee keer zoveel vermogen heeft en drie keer zoveel rondes kan rijden.
Ook genadeloos is de vergelijking van de rondetijden die in 2022 in Mugello zijn neergezet. Daaruit blijkt dat de benchmark eerder de Moto3 dan de MotoGP is. De beste ronde van de Mo6oGP is 1’46″588, de Moto3 kwam uit op 1’57″243 en de MotoE op 1’58″939.