Triumph Motorcycles heeft aangekondigd dat het in 2025 een revolutionaire motorupdate zal introduceren voor het FIM Moto2 Wereldkampioenschap. Deze update vertegenwoordigt de meest significante technologische vooruitgang sinds de Britse fabrikant in 2019 de exclusieve motorleverancier van de klasse werd. Het hart van deze vernieuwing is een volledig nieuw ontworpen race-versnellingsbak die speciaal is ontwikkeld voor competitiegebruik, met als hoofddoel betere prestaties en een verhoogde veiligheid voor de rijders.
De meest opvallende innovatie is de verplaatsing van de neutrale versnelling naar de bovenkant van de versnellingssequentie, in plaats van tussen de eerste en tweede versnelling zoals bij conventionele motorfietsen. Nog belangrijker is dat deze neutrale stand mechanisch vergrendeld wordt tijdens het rijden op het circuit, waardoor het risico op onbedoelde schakeling naar neutraal tijdens de race volledig wordt geëlimineerd.
Moto2 Argentinië 2025: Nederlanders nog puntloos in 2025
Innovatieve schakelkenmerken verhogen prestatie en veiligheid
Voor het eerst in de Moto2-geschiedenis kunnen rijders dankzij deze nieuwe versnellingsbak direct schakelen tussen de eerste en zesde versnelling, wat het schakelproces vereenvoudigt en de kans op fouten vermindert. De mechanische neutrale vergrendeling is zo ontworpen dat handmatige inschakeling van de neutrale stand alleen mogelijk is in specifieke scenario’s, zoals procedures in de pitstraat en op de startgrid.
De versnellingsbak bevat een nieuwe keuzeschakelaar met herziene tracks, wat resulteert in een preciezere en consistentere versnellingswissel. Triumph heeft ook gekozen voor onderdelen die uit massief materiaal zijn gefreesd, wat de massaverdeling optimaliseert en de traagheid vermindert voor een verbeterde respons. Dit alles wordt ondergebracht in een nieuw ontwikkeld carter dat specifiek is ontworpen voor de geavanceerde functies van de 2025 Moto2-motor.
Steve Sargent, Chief Product Officer bij Triumph Motorcycles, licht toe: ‘De nieuwe versnellingsbak die we voor 2025 hebben ontwikkeld vertegenwoordigt onze grootste technologische sprong voorwaarts sinds we in 2019 begonnen als motorleverancier voor Moto2. Dit is de eerste volledig voor competitie ontwikkelde versnellingsbak die we hebben gemaakt voor de klasse.’
Langdurige samenwerking verzekerd tot 2029
Deze technologische vernieuwingen vallen samen met de verlenging van Triumph’s contract als exclusieve motorleverancier voor Moto2 tot 2029, wat het langetermijnengagement van het merk in de motorsport onderstreept. Carlos Ezpeleta, CEO van Dorna Sports (de commerciële rechtenhouder van MotoGP), benadrukte Triumph’s consistente record van prestatieverbetering en voortdurende innovatie binnen de Moto2-klasse.
‘We zijn zeer verheugd dat Triumph een volledig voor competitie ontwikkelde versnellingsbak heeft ontwikkeld voor 2025. Dit benadrukt hun toewijding aan de sport en hun voortdurende streven naar verbetering,’ aldus Ezpeleta.
Debuut in Argentinië in 2025
De nieuwe motoren, met name de vernieuwde versnellingsbak, hebben hun racedebuut gemaakt tijdens de Argentijnse ronde van het Moto2-kampioenschap, afgelopen weekeinde.
Sinds Triumph de motorleverancier werd van de Moto2-klasse, heeft het merk consequent bijgedragen aan snellere rondetijden, hogere topsnelheden en spannendere races.