Toen Triumph de bijgewerkte Street Triple introduceerde voor het modeljaar 2017, bracht het een geheel nieuwe motor met zich mee. Inderdaad, de 765cc-vloeistofgekoelde driecilinder-in-lijn was een evolutie van de 675 cc die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2007. Maar het bleek veel meer te zijn dan alleen een volgebde generatie van de oude motor.
Sterker nog, vanaf het raceseizoen 2019 tot op de dag van vandaag heeft de 765cc-triple van Triumph alle racemachines op de Moto2-grid aangedreven. Deze motor is betrouwbaar en krachtig gebleken, zowel op straat als op het circuit, en blijft een vaste waarde in het assortiment van Triumph, waarbij het de huidige generatie van de Street Triple aandrijft. Met dat gezegd hebbende zal de motor van Triumph Moto2-machines blijven aandrijven tot 2029, aangezien Dorna zojuist de verlenging van het contract met Triumph heeft aangekondigd als de enige motorleverancier van de Moto2-serie.
Nog interessanter is dat er updates zijn gepland. Vanaf het seizoen 2025 wordt verwacht dat de motor wordt uitgerust met een nieuwe transmissie. Triumph heeft geen details bekendgemaakt over de nieuwe transmissie, behalve dat het een ‘racetransmissie’ wordt genoemd. Dus de kans is groot dat we kunnen verwachten dat deze lichter zal zijn en mogelijk aangepaste overbrengingsverhoudingen zal hebben voor een hogere topsnelheid of snellere acceleratie.
In een persbericht verklaarde Carlos Ezpeleta, de Chief Sporting Officer van Dorna: ‘De eerste vijf jaar samenwerken met Triumph is een echt succes gebleken, met geweldige races, coureurs die nieuwe Moto2-records over de hele linie vestigen en indrukwekkende betrouwbaarheid vanaf het begin.’ Hij legde uit hoe Triumph een solide opstapje heeft geboden tussen de Moto3- en MotoGP-klassen. ‘We wilden dat deze samenwerking zou helpen bij het definiëren van de stap tussen de Moto3- en MotoGP-klassen, en ik geloof dat Triumph dat precies heeft bereikt.’
Triumph onthult details over het chassis van hun offroad
Ondertussen verklaarde Steve Sargent, Chief Product Officer van Triumph: ‘De nieuwe racetransmissie zal een groot verschil maken in de resultaten die rijders op het circuit kunnen behalen. Ons technische team is al bezig met het ontwikkelen van verbeteringen voor het schakelen en het testen van onderdelen na gebruik in de Moto2-races van dit jaar.’
Ter referentie, de Triumph Moto2-motoren zijn momenteel afgestemd om 145 pk te produceren, met een recente verhoging van het toerental naar 14.400 tpm. Het vorige seizoen had een plafond van 14.000 tpm. De Triumph Street Triple RS Moto2 Edition is op dit moment de ‘showroom’-machine die het dichtst bij een Moto2-machine staat.