Gisteren nog zeiden we dat het vlug kon gaan, de bekendmaking van Pol Espargaró bij KTM, en voìla; hij rijdt de komende twee seizoenen naast zijn huidige teamgenoot in KTM-oranje. Marc Márquez maakt zijn toekomstplannen ook bekend.
Ook Márquez rijdt volgend jaar weer in het oranje, maar dan wel Repsol-oranje. Hij tekende – geheel naar verwachting – bij voor het Repsol Honda-fabrieksteam, eveneens voor twee jaar. Daarmee liggen al fabrieksmotoren weer vast tot eind seizoen 2018, wanneer we dus een vergelijkbaar hectische transfermarkt kunnen verwachten als nu het geval is.
Voor de overige transfermarkt van dit seizoen, begint het nu dan ook allemaal op z’n plek te vallen. De grote verschuiving van Lorenzo naar Ducati en Iannone naar Suzuki zijn geweest, en nu resten er enkel nog de plek naar Iannone bij Suzuki en de Aprilia RS-GP naast Sam Lowes.
De Aprilia is nog steeds zo competitief niet en daarmee ook niet heel erg in trek. Goed kans dus dat een van de huidge rijders bijtekenen. Bij Suzuki is het niet zo zeker dat huidig Suzuki-coureur Espargaró er volgend jaar ook weer rijdt, enerzijds omdat hij zijn mond opengetrokken heeft rondom de impromptu aanstelling van Iannone en anderzijds omdat Johann Zarco inmiddels gelinkt wordt. Zeker aangezien hij ook voor Suzuki de 8 Uren van Suzuka gaat rijden.
Van de satellietteams is de Tech3-Yamaha die nu vrijkomt waarschijnlijk het meest waardevol. Al lopen de contracten van LCR en Aspar met respectievelijk Honda en Ducati ook af. Eventueel zou hier nog een bijzondere verschuiving – denk aan de opvallend rap sneller wordende Suzuki GSX-RR – in kunnen zitten, maar dat is niets meer dan koffiedik kijken.
Het is dus een stuk rustiger, maar nog niet bepaald windstil op de transfermarkt.