Na één jaar komt er al een einde aan de samenwerking tussen Pate Yamaha Ten Kate Racing en Glenn van Straalen in de World Supersport. De Nederlandse combinatie werd vorige winter nog met hoge verwachtingen aangekondigd. Van Straalen eindigde met één overwinning en twee podiumplaatsen op een achtste plaats in de eindstand. Motor.NL vroeg de betrokkenen naar hun verhaal achter de breuk.
Pata Yamaha Ten Kate Racing teammanager Kervin Bos: ‘Het is jammer dat de samenwerking met Glenn niet verder gaat. Glenn heeft als rijder gedurende het seizoen zeker progressie geboekt, maar in de sport gaat het ook om andere belangen en verplichtingen. We hadden een optie aan onze kant in het contract om de samenwerking onder bepaalde financiële voorwaarden te kunnen verlengen in 2025. Een week voor de einddatum van de optie (begin september), hebben we medegedeeld dat we geen gebruik wilden maken van de optie in ons contract en deze dus lieten verlopen. In samenspraak met en op voordracht van Yamaha (Japan) is er uiteindelijk gekozen voor Yuki Okamoto. Hij is momenteel de snelste Yamaha-rijder in Japan met diverse kampioenschappen in de Supersport- en Superbike-klasse op zijn naam. Met Stefano Manzi hopen we na twee vice-wereldtitels nu voor de allerhoogste plek in het WK te gaan. De nieuwe Yamaha R9 moet ons gaan helpen in die strijd. Ik verwacht dat we met de Yamaha R9 vanaf het begin gelijk competitief zijn en dat we gedurende het seizoen alleen maar sterker gaan worden.’
Interview Glenn van Straalen naar Ten Kate Racing Yamaha
Glenn van Straalen reageerde als volgt: ‘Het was mijn beste seizoen met onder andere een WK-overwinning in Assen, maar het heeft een zure nasmaak gekregen. Na een lastig begin was ik in het tweede deel van het seizoen constant, anders was er wellicht meer mogelijk geweest dan de achtste plaats in de eindstand. Ik heb er lang – achteraf te lang – op vertrouwd dat we samen verder zouden gaan in 2025, aangezien het team ook lang die signalen gaf. Vooraf was het plan ook om er een tweejarige samenwerking van te maken, zodat we in het tweede jaar echt konden scoren. Het was daardoor een domper en het werd erg lastig om in zo’n late fase van het seizoen een goed, nieuw zitje te vinden. Dat is uiteindelijk wel gelukt bij een Italiaans Ducati-team in de World Supersport, wat binnenkort officieel bekend wordt.’
Van Straalens manager Laurens Klein Koerkamp voegde daaraan toe: ‘Na de trotse aankondiging van een jaar geleden van ”weer een Nederlander in het Ten Kate-team” is het teleurstellend dat de optie niet door het team is genomen. En dan met name omdat door hen is aangegeven dat ze tevreden waren met de resultaten en geboekte progressie, en dat ze daarom op zich met Glenn door wilden, maar niet tegen de financiële voorwaarden waarvoor is getekend indien de optie zou worden genomen. Het is uiteraard aan hen om de optie wel of niet te nemen, maar dat is het feitelijke verhaal en die is naar mijn mening teleurstellend. Daar komt bij dat vanaf het begin het idee van beide kanten was om de samenwerking langer dan één jaar te laten duren. Dat maakt het wel wrang. Maar Glenn z’n carrière gaat verder en hij heeft een goede plek voor komend jaar bij een ander team.’
Kort door de bocht
Slechts twaalf combinaties stonden aan de start tijdens de laatste ronde van de WK Zijspannen in Estoril. Bennie Streuer reed niet met zijn gebruikelijke bakkenist Kevin Kölsch, maar met de Nederlander Ferry Segers. Het team uit Grolloo kwalificeerde zich als zevende, maar kon zich niet bemoeien met de podiumplaatsen: vijfde en zesde. Team Streuer eindigde zo op een zesde plaats in het wereldkampioenschap. Tijdens een bloedstollende titelstrijd wonnen Payne en Rousseau beide races en werden zo wereldkampioen.
Foto’s: ANP