Dat Ten Kate Honda alweer heel vreemd klinkt, is het allerbeste bewijs dat dingen heel snel kunnen veranderen. Nog maar drie jaar geleden liepen Ronald ten Kate en Kervin Bos driftig op de EICMA in Milaan rond om uiteindelijk ietwat onwennig aan te schuiven bij uitgerekend de fabrikant waartegen ze op circuits jarenlang bikkelharde duels uitvochten. Yamaha! Ook nog eens met afstand dé grootste concurrent van Honda… Maar na de successen in het WK Superbike en zeker dit jaar in het WK Supersport, werd met de recente opening van de Ten Kate GYTR Pro Shop het laatste Yamaha-puzzelstukje gelegd in Nieuwleusen. Of beter gezegd: puzzelstuk, want een feniks herrijst uiteraard nooit zomaar.
Het had één groot feest moeten worden, de opening van de nieuwe Ten Kate GYTR Pro Shop samen met de viering van de eerste Yamaha-titel in het WK Supersport van Ten Kate Racing. De uitleg waarom het niet doorging, gaan we jullie lekker besparen (wie ellende wil, surft maar naar nu.nl of kijkt naar het Achtuurjournaal). Wij focussen ons liever op het positieve en dan kom je tegenwoordig al snel uit in Nieuwleusen. Kenners weten dan direct dat we het gaan hebben over een van Nederlands meest succesvolle raceteams ooit, Ten Kate Racing. Dankzij de successen van het team van Gerrit en Ronald kwam er jaren geleden steeds meer vraag van zowel rijders als teams of Ten Kate ook voor hen blokken kon prepareren. Vanuit deze vraag ontstond uiteindelijk Ten Kate Racing Products. In de schaduw van het raceteam is inmiddels ook deze afdeling volledig omgebouwd en klaar voor de toekomst, aldus Rutger Belt. Tegenwoordig is Rutger manager van Ten Kate Racing Products maar daarvoor lange tijd een van de succesfactoren in de Ten Kate-dominantie van het WK Supersport.
Voor ons voelt de opening van de GYTR Pro Shop als het laatste puzzelstukje in de grote Yamaha-puzzel, die jullie een aantal jaren geleden begonnen zijn te leggen. Klopt dat?
Rutger: ‘Noem het maar een puzzelstuk. Yamaha was vanaf de eerste gesprekken niet alleen geïnteresseerd in het raceteam, maar zeker ook in de manier hoe wij het Racing Products-gedeelte hadden opgebouwd. Het is namelijk precies hoe ze de invulling van GYTR Pro Shops voor zich zien. Het opstarten van het raceteam was uiteraard prioriteit 1, maar al snel zijn we ook begonnen om Racing Products om te bouwen.’
De infrastructuur stond er al, dus vanwaar dan toch een puzzelstuk en geen stukje?
‘Omdat er ongelooflijk veel bij kwam, en ook wel komt, kijken. Niet alleen in assortiment en inrichting, maar bijvoorbeeld ook als het gaat om het opdoen van de specifieke kennis over Yamaha. Daarnaast besloten we om ons gedeelte te verplaatsen naar de achterkant van de zaak, bij het raceteam. Het achterste gedeelte is nu dus volledig Yamaha, de voorkant Honda. Het is daardoor zowel intern als naar buiten toe veel duidelijker hoe wij werken. Alles uit elkaar trekken, bleek een enorme operatie te zijn. En een enorm belangrijke, want je bent wat je uitstraalt en als het gaat om uitstraling hebben we met deze fantastisch nieuw ingerichte GYTR Pro Shop een enorme stap gezet!’
Met Honda hebben jullie jarenlang keihard succesvol gewerkt om uiteindelijk een begrip te worden in de racewereld. Hoe is dat nu met Yamaha?
‘Dat opbouwen ging sneller dan we verwacht hadden. Je eigen visie speelt hierbij een enorm belangrijke rol. Maar ook de duidelijke visie die Yamaha heeft met het opzetten van de GYTR Pro Shop als gespecialiseerde dealers.’
Ten Kate Racing presenteert legendarische kleurstelling voor Assen
Een wereldtitel helpt denk ik daarbij ook wel een beetje.
‘En of! Het gaat er uiteindelijk ook om hoe het publiek je ziet. We hebben de afgelopen jaren samen keihard gewerkt en veel geïnvesteerd om succes te boeken in het WK Superbike en WK Supersport. Sportief succes is voor ons altijd het belangrijkste uithangbord geweest. Zo hebben wij in het verleden ook altijd gewerkt en dat hopen we natuurlijk te blijven doen met Yamaha.’
Yamaha heeft een volledig andere racefilosofie dan Honda. Dat moet ook helpen.
‘Yamaha is inderdaad erg actief met het complete sportsegment vanaf de R125 Cup tot aan de R1M, van jeugdopleiding tot WK Superbike en MotoGP, waar andere merken toch wat conservatiever zijn. Dit sluit natuurlijk naadloos aan bij onze visie en werkwijze; op het circuit laten zien dat de expertise en kwaliteit aanwezig is om succesvol te zijn en dit als promotie.’
Dat Yamaha de R6 nieuw blijft leveren voor op circuit, komt jullie dan bepaald niet slecht uit.
‘Nee, zeker niet. Yamaha heeft goed gezien dat daar een markt ligt en die kans ook gegrepen, waar andere merken juist besloten er helemaal mee te stoppen omdat de verkoop van straatmodellen al jaren terug loopt. Voor volgend jaar levert Yamaha zelfs twee versies van de R6 (zie kader, MC).’
Het klinkt alsof jullie nu een gezonder bedrijf zijn dan in de periode met Honda.
‘Het is vooral anders. In het verleden hebben we altijd veel zelf uitgevogeld. Met Yamaha hebben we de back-up van een fabrikant die heel actief meedenkt en zelfs actief raceonderdelen ontwikkelt. Dat is natuurlijk echt een enorm verschil. Wij ervaren dit vooral als erg positief, al was het soms even wennen dat er ook nog anderen een mening hebben.’
Drie jaar geleden had je dit niet durven dromen. Toch?
‘Helemaal niet! Er is in hele korte tijd echt gigantisch veel gebeurd. Zoveel dat we daar soms echt even bij moeten stilstaan als we onszelf verwijten dat het allemaal nog niet snel genoeg gaat.’
Jullie staan bovendien in een mooi rijtje Pro Shops, met onder andere Crescent Yamaha en Yamaha Austria Racing Team (YART). Dan heb je het met Crescent over de top van het WK Superbike, YART top WK Endurance en met jullie top WK Supersport. Drie kampioenschappen die voor Yamaha – naast MotoGP en MXGP – zeer belangrijk zijn.
‘Ja, inderdaad. Heel bijzonder en ik denk niet toevallig. Dat wij bovendien Noord-Europa perfect kunnen bedienen, werkt niet tegen. Dus ja, we zien de toekomst wat dat betreft vol vertrouwen en vol enthousiasme tegemoet. We hebben bovendien nog heel veel plannen, al willen we eerst de volledige transitie afronden. Daarna is het vol gas verder met Yamaha. Ja, had mij dat drie jaar geleden gezegd…’
WAUW! Dit is wat ze bedoelen met GYTR
Zie hier de 2022-Yamaha R6 GYTR, misschien wel de meest luxe R6 ooit, uiteraard volledig uitgerust met GYTR-onderdelen (waarbij GYTR staat voor Genuine Yamaha Technology Racing). Denk daarbij aan een programmeerbare Superstock-ECU met een racekabelboom en een kabelinterface. Het lichtgewicht, prestatie verhogende, titanium Akrapovic-race-uitlaatsysteem produceert ongeveer 100 dB, of minder als het moet. Ook zijn er blokkeringsplaten voor het luchtinlaatsysteem (AIS) aangebracht, waardoor verschillende slangen en bussen kunnen worden verwijderd. De motorfiets is uitgerust met racetandwielen en een speciale 520-ketting, evenals roestvrijstalen remleidingen. De R6 GYTR wordt geleverd met een lichtgewicht primer met een witte carbon versterkte glasvezelkap. Zo kunnen coureurs en teams hun gewenste racekleuren en logo’s aanbrengen. Andere door FIM vereiste onderdelen zijn ook inbegrepen, zoals de voorremhendelbeschermer en de achtertandwielbeschermer. Binnen de GYTR-reeks kun je je daarnaast nog veel verder uitleven op de meest waanzinnige accessoires. Levering van de R6 GYTR begint al vanaf januari 2022 en ook hier kunnen prijzen per regio variëren.
Er komt volgend jaar overigens ook een R6 RACE, een machine die gericht is op circuitdagen waarbij Yamaha alle items zoals de koplamp, spiegels, kentekenplaathouder alvast voor je verwijderd heeft. Scheelt weer een volle zolder met onbruikbare spullen. Je kunt de 2022-Yamaha YZF-R6 in elke kleur krijgen die je wilt, zolang het maar zwart is. En je kunt maar beter ook van goudkleurige vorkpoten houden. Levering start vanaf begin februari 2022.