Voor die link moeten we terug naar de tijd van ‘De Grote Drie’. Wil Hartog won in 1977 niet alleen de TT van Assen op een Suzuki, ook zijn andere vier Grand Prix-zeges boekte ‘De Witte Reus’ op een machine van het Japanse merk.
Foto: Henk Keulemans
Boet van Dulmen zegevierde in 1979 op het Finse Imatra. Het was de enige GP-overwinning van ‘Den Boet’ en hij deed dat op een Suzuki RG IV-productieracer.
Jack Middelburg boekte in 1981 op Silverstone niet alleen een sensationele overwinning, het is nog altijd de laatste GP-zege van een privé-coureur in de koningsklasse. ‘Jumping Jack’ deed dat op een door Albert Siegers geprepareerde Suzuki RG VI-productieracer. Die was zo snel dat Middelburg tijdens de Britse Grand Prix bij het ingaan van de laatste ronde in de fameuze ‘Copse Corner’ in staat was om regerend wereldkampioen Kenny Roberts op een fabrieks-Yamaha te passeren. Maar dat niet alleen. Nadat dit moment op deze foto was vastgelegd, weerstond de Nederlander alle aanvallen van de Amerikaan en boekte hij zo een in vele opzichten meer dan memorabele zege!
Jannick de Jong terug na positieve dopingtest: ‘Ik ben weer een gelukkig mens’
In latere jaren was er nog een link tussen Nederland en Suzuki. Zo was Wilco Zeelenberg in 1992 fabrieksrijder voor het merk uit Hamamatsu in de kwartliterklasse en hadden Arie Molenaar en Hans Spaan in 1997 en 1998 het 250cc-fabrieksteam van Suzuki onder hun hoede. Helaas leverden die samenwerkingen niet de gewenste GP-zeges of -podiumplaatsen op.