Suzuki keert terug naar de motorsport door de deelname aan de Suzuka 8-Uur Race aan te kondigen – maar deze keer met een duurzame twist.
Na de aankondiging om zich terug te trekken uit de motorsport, verrast de Japanse fabrikant nu met de beslissing om deel te nemen aan de prestigieuze Suzuka 8-Uur Race met een milieuvriendelijke brandstof. De GSX-R1000, Suzuki’s superbike, zal worden aangedreven door een brandstof die voor 40% afkomstig is van biobased bronnen.
Negen belangrijke motorfietsen van de afgelopen 50 jaar
Een race met een experimenteel karakter
De Suzuka 8-Uur Race, een vast onderdeel van de FIM Endurance World Championship-kalender, biedt een experimentele klasse voor motorfietsen die niet voldoen aan conventionele engineeringnormen. De GSX-R1000 van Suzuki voldoet weliswaar aan de normen, maar onderscheidt zich door het gebruik van de Elf Moto R40 FIM-brandstof. Deze brandstof bestaat voor 40% uit biobased componenten. Een interessant aspect hiervan is dat het MotoGP-team van Suzuki deze brandstof al heeft gebruikt tijdens hun laatste seizoen in 2022, volgens de voorschriften van FIM en Dorna. Het gebruik van deze brandstof lijkt geen verlies van prestaties met zich mee te brengen.
Team en technologie gericht op duurzaamheid
Suzuki heeft zich nog niet uitgesproken over de rijdersbezetting. Sylvain Guintoli, de langdurige rijder van het Suzuki Endurance Championship Team, heeft al een contract getekend als testrijder bij het BMW Motorrad Motorsport WorldSBK Team. Suzuki zal deelnemen onder de vlag van Team Suzuki CN Challenge, wat een afscheid betekent van de langdurige partnerschap met Yoshimura SERT Motul Suzuki. Desalniettemin blijft Yoshimura Japan als technische partner van het fabrieksteam bestaan en maakt gebruik van het platform om duurzame technologieën te ontwikkelen op gebieden zoals uitlaat, banden, olie, carrosserie en remmen.