De Acht Uren Van Suzuka; het is iets legendarisch. Beginnen bij daglicht en eindigen in het pikkedonker, terwijl je de volle acht uur in je racepak gekookt wordt door de drukkende warmte. Als iets nog niet legendarisch is, maken dergelijke omstandigheden het dat wel. Michael van der Mark gaat er voor zijn vierde overwinning.
Het Endurance Wereldkampioenschap is qua populariteit in opkomst, maar nog altijd is het vooral een Franse aangelegenheid. Het gros van de teams en veel van de rijders zijn van Franse afkomst, maar ieder jaar is er één ronde waarbij de reguliere starters tot de achterhoede verwezen worden; de Acht Uren van Suzuka. Voor de grote vier van de Japanse motorindustrie – Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha dus – is de Hachi Tai een stukje cultuur, en in Japan gaat dat vooral gepaard met eer en het behoudt ervan.
Zo krijgt die ene ronde van het EWC meer fabrieksteams aan de start dan het Superbike Wereldkampioenschap. In het WSBK heb je Kawasaki en daarmee is de kous af, terwijl de Acht Uren naast het Team Green-Kawasaki fabrieksteam ook een Yamaha Factory Racing-afvaardiging krijgt en doet Honda, dit jaar voor het eerst sinds Ryuichi Kiyonari en Carlos Checa de beroemde race in 2008 wonnen, ook weer mee met een HRC-team.
Hollands tintje
Uiteraard kijken wij hier in Nederland vooral uit naar een mogelijke vierde Suzuka Acht Uren-overwinning van Michael van der Mark, die in 2013 en 2014 met het MuSASHi RT HARC-PRO Honda-team en in 2017 met Yamaha Factory Racing de race won. Maar om de eerder genoemde eer van de Japanse fabrieken te verdedigen, is de trend van grote namen aantrekken voor de Acht Uren meer terug dan ooit.
Zo trekken er veel door de wol geverfde WK-klanten naar Suzuka. Denk aan Jonathan Rea (Kawasaki, WSBK), Alex Lowes (Yamaha, WSBK), PJ Jacobson (Honda, WSBK) en Dominique Aegerter (Kalex, Moto2), maar ook de sterren van nationale kampioenschappen treden aan, zoals onder meer Leon Haslam (Kawasaki, BSB). Bradley Ray (Suzuki, BSB) en Peter Hickman (BMW, Isle of Man TT/BSB).
Behalve dat we uitkijken naar een spannende race en dat we duimen op een overwinning met een Hollands tintje – ogen open voor de nummer 21 – zijn vooral de fabrieks-motoren immer pareltjes van formaat. We hebben een galerij samengesteld om de motoren eens goed te bekijken. Let wel, de Yamaha YZF-R1M van Van der Mark lijkt verdraaid veel op die van het GMT94- en YART-team, want die rijden allemaal in een speciale kleurstelling, refererend aan de Oer-R1 die dit jaar haar twintigste verjaardag viert.
Foto’s: teams
[justified_image_grid ids=27475,27476,27477,27478,27479,27480,27481,27482,27483,27484]