Gister was daar plots toch de bevestiging dat Jorge Lorenzo racet in 2020. De – ahum – nieuwe testrijder van Yamaha komt op het circuit van Barcelona uit met een wildcard in de MotoGP. We blikken even terug!
Achttien keer eerder kwam Jorge Lorenzo uit in de Grand Prix WK-ronde op het Circuit de Barcelona-Catalunya. We dachten allemaal dat het daarbij zou blijven, maar inmiddels is zelfs de Wikipedia-pagina van de Mallorcaan aangepast van ‘gepensioneerd motorcoureur’ naar ‘semi-retired’.
“Jorge Lorenzo Guerrero[2] (Spanish pronunciation: [ˈxoɾxe loˈɾenθo ɣeˈreɾo]; born 4 May 1987) is a semi-retired Spanish Grand Prix motorcycle road racer.” – Wikipedia.org
In 2002 kwam Jorge Lorenzo voor het eerst als GP-rijder naar Barcelona om bij zijn debuut met een veertiende plaats meteen zijn eerste WK-punten te pakken. Sindsdien scoorde hij er vijf pole positions, haalde hij negen keer het podium en schreef hij de raceoverwinning zes keer op zijn naam. Statistisch gezien doet Lorenzo het dus goed in Montmelo, wat een soort vervangende thuisronde is.
We blikken terug over de jaren en pikken een paar hoogtepunten uit Jorge Lorenzo’s achttien bezoeken aan Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lorenzo begon zijn debuutseizoen in de Grands Prix in 2002 pas bij de derde ronde van het kampioenschap, op het circuit van Jerez. De Spanjaard moest ook de eerste trainingsdag uitzitten omdat hij pas daags erna jarig was en oud genoeg zou zijn om deel te nemen. Op zijn ’thuiscircuit’ in Barcelona drie rondes later pakte hij zijn eerste WK-punten.
In 2003 deed Lorenzo goede zaken, door met een zesde plaats zijn beste resultaat tot dan toe te pakken. Later dat seizoen won hij in Brazilië voor het eerst een GP.
Lorenzo’s raceweekend in Barcelona begon in 2004 goed. Hij pakte de pole position – zijn tweede, na Maleisië een jaar eerder. Lorenzo werd vijfde.
Het eerste seizoen van Lorenzo in de 250cc-klasse ging met vallen en opstaan. In Barcelona haalde hij de finish niet, nadat hij Alex de Angelis raakte en crashte. Overwinningen kwamen er dat seizoen niet. Hij werd vijfde in de eindstand.
Het seizoen van 2006 zou in de 250cc-klasse hét seizoen van Lorenzo worden. Op Barcelona wist Andrea Dovizioso net te kloppen met 0.095 seconden voorsprong. In totaal won Lorenzo in 2006 maar liefst acht van de zestien GP-rondes en stond hij een verbazingwekkende elf keer op het podium. Jorge Lorenzo werd voor het eerst Grand Prix-Wereldkampioen.
Ook in 2007 zou Lorenzo oppermachtig blijken in de kwartliterklasse. Niet alleen verdedigde hij zijn titel succesvol, maar met twaalf podiumfinishes – waarvan negen als winnaar – had hij zijn talent bevestigd. Hij zou naar de MotoGP vertrekken in 2008.
Er bestaat geen twijfel over; het eerste seizoen van Lorenzo in de MotoGP is een waanzinnige prestatie. Lorenzo trad aan in de tijd van ‘de aliens’ en vestigde zijn naam snel. Zijn eerste drie MotoGP-races startte hij vanaf pole position, waarbij hij in zijn eerste race meteen tweede werd, de tweede race finishte hij ook op het podium en in Estoril – de derde ronde – won hij. Het raceweekend erna zou hij in Shanghai hard crashen en met meerdere botbreuken alsnog vierde worden. Vanaf daar begonnen de blessures zijn tol te eisen. Lorenzo moest in Barcelona geopereerd worden na een crash in de trainingen en miste de race. Zelfs als het geen debuutseizoen geweest was, was de uiteindelijke vierde plaats in het kampioenschap een huzarenstukje geweest. Alleen beloofde dat eerste seizoen in de MotoGP veel voor de toekomst.
Tja, we kunnen de Grand Prix van Barcelona van 2009 wel uiteenzetten, maar die herinnert zo’n beetje ieder GP-fan zich nog wel!
Tja, we kunnen de Grand Prix van Barcelona van 2009 wel uiteenzetten, maar die herinnert zo’n beetje ieder GP-fan zich nog wel. Zo niet, hieronder de drie laatste ronden – een klassieker!
Catalunya 2009 Motogp 'Rossi teaches Lorenzo a lesson! from user223322 on Vimeo.
Het seizoen van 2010 zou Lorenzo’s eerste MotoGP-wereldtitel opleveren. De Mallorcaan was ongenaakbaar en van de achttien races, finishte hij er slechts twee niet op het podium – hij werd beide keren vierde. Lorenzo pakte dat seizoen negen overwinningen, werd vijf keer tweede en twee keer werd hij derde. Tel daar nog zeven pole positions bij op, en je snapt het.
Lorenzo zou niet lang van de nummer 1-plaat kunnen genieten, want in 2011 was de naar Repsol Honda overgestapte Casey Stoner een maatje te groot, desondanks werd hij wel tweede in de eindstand.
2012 zou het jaar worden dat Lorenzo definitief volwassen werd. Zonder de expliciete drang koste wat het kost te winnen, werd hij tien keer tweede. Naast die tweede plaatsen won hij ook zes keer. Die consistentie zorgde ervoor dat Lorenzo voor de tweede keer MotoGP-Wereldkampioen werd.
Een nieuwe uitdager had zich gemeld aan het front. Lorenzo vocht het hele seizoen met de debuterende Marc Marquez. De nummer 99 weerde zich kranig en won onder meer in Qatar, op Mugello en dus in Barcelona. Na Barcelona zou hij de waanzinnige comeback maken na zijn crash in de trainingen op Assen in het nat. Zelfs met de waanzinnig knappe 5e plaats tijdens de Dutch TT moest hij uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen. Lorenzo werd tweede dat jaar.
Lorenzo en comebacks maken; dat we er nog van staan te kijken…
Ook 2014 bracht niet het gehoopte succes voor Jorge Lorenzo. Het zou zijn minste seizoen worden na zijn debuutseizoen in 2008. Hij behaalde slechts twee overwinningen en moest zelfs teamgenoot Valentino Rossi voor zich dulden, en opnieuw Marquez. Lorenzo werd derde.
Lorenzo en comebacks maken; dat we er nog van staan te kijken… In 2015 was Jorge Lorenzo herboren en versloeg hij niet alleen Marc Marquez, maar ook rivaal annex teamgenoot Valentino Rossi kreeg er van langs. Met overwinningen op Barcelona, Aragon, Jerez, Mugello, Le Mans, Brno en Valencia werd Lorenzo voor de vijfde maal GP-wereldkampioen.
De frustratie begon zich op te stapelen. Lorenzo voelde zich niet serieus genomen door Yamaha. De in 2013 bij Yamaha teruggekeerde Valentino Rossi zou een voorkeursbehandeling krijgen. Al voor de GP van Barcelona maakte Lorenzo bekend getekend te hebben bij het Ducati-fabrieksteam. Dat net toenmalig Ducati-coureur Andrea Iannone een vroegtijdig einde aan Lorenzo’s race in Montmelo maakte, is extra zuur. Lorenzo zou uiteindelijk diezelfde Iannone vervangen bij Ducati Corse. De Mallorcaan sloot zijn tijd bij Yamaha af met een derde plaats in de eindstand.
De Ducati bleek een moeilijker te berijden machine dan gedacht voor Lorenzo. Op Jerez zat er nog een podiumplaats in, evenals op Aragon, maar tijdens de race in Barcelona kwam hij niet verder dan een vierde plaats. Hij eindigde het seizoen op de zevende plek.
We zeiden het al; Lorenzo en comebacks! De race voor Barcelona had Jorge Lorenzo bekendgemaakt Ducati te verruilen voor het Repsol Honda-team. Vervolgens reed de nummer 99 datzelfde weekend glansrijk naar de overwinning op het circuit van Mugello. Op Barcelona maakte hij er twee overwinningen achter elkaar van. Lorenzo had zijn draai met de Ducati gevonden en ook op de Red Bull Ring won hij. Helaas bleek de euforie van korte duur. Na een raceincident met – per slot van rekening aanstaand teamgenoot Marquez – in Aragon, bleek er weinig meer te redden voor Lorenzo. Hij eindigde het seizoen ondanks zijn drie overwinningen met niet meer dan een negende plaats.
Als één moment in het seizoen van 2019 het pensioen van Lorenzo aankondigde, was het wel de crash op het circuit van Barcelona. De Spanjaard kon zich eindelijk weer eens vooraan melden en meevechten, maar leek te veel haast te hebben.
Dat ene foutje kinkelde in een klap zowel Dovizioso als Rossi en Vinales onderuit, waarmee Marquez de overwinning bezorgd werd. Na Barcelona zou Lorenzo op Assen opnieuw een harde crash meemaken. Zo hard zelfs, dat Lorenzo vier rondes niet aan de start kwam. Bij terugkeer moest hij het doen met vier maal net aan punten en even zoveel puntloze finishes. De koek was op. Lorenzo ging met pensioen.
En dan nu 2020
De koek blijkt dus nog niet helemaal op, want Lorenzo keert terug op het circuit van Barcelona en maakt wederom een comeback. Of de Spanjaard zich op kan laden voor die eenmalige uiting en voor spektakel kan zorgen, wachten we af. De Grand Prix van Catalonië vindt plaats op zondag 7 juni.
Foto’s: MotoGP.com en 2snap
Video’s: Youtube en Vimeo