Krijgen we een nieuwe Supercross-serie die de hele wereld rondreist? Met goedkeuring van de FIM en steun uit Australië?
Jarenlang was het plan om de in de VS gevestigde AMA Monster Energy Supercross-serie naar meer landen te brengen. Dat is om verschillende redenen nooit echt goed van de grond gekomen. Er waren Supercross-wedstrijden in Spanje, Nederland en Zwitserland in de periode 2002-2006, maar daarna werd het een Noord-Amerikaanse serie, en daarna een Amerikaans feestje. De FIM wilde meer dan dat, en in de zomer van 2021 kondigden de organisatoren aan dat de AMA-serie haar internationale overeenkomst met de FIM niet zou verlengen.
Nu zien we het volgende spel op tafel: SX Global, een Australische organisatie die al jaren betrokken is bij de FIM Oceania en FIM Supercross World Championship-series, gaat de nieuwe Supercross World Series organiseren, met de zegen van de FIM. Het plan is naar verluidt een serie van vijf ronden met wedstrijden over de hele wereld. Hoewel we nog geen bevestigd schema hebben gezien, is het de bedoeling dat de data niet conflicteren met de AMA-series. De organisatoren van de nieuwe mondiale serie hebben waarschijnlijk goede hoop dat ze topcoureurs uit de Amerikaanse series kunnen aantrekken voor de nieuwe mondiale serie.
SX Global trekt daarom veel geld uit om teams te steunen die willen deelnemen:
‘De serie zal een zeer exclusieve structuur hebben, met slechts 10 teamlicenties beschikbaar voor onafhankelijke eigenaren, en een ongeëvenaard niveau van financiële ondersteuning voor teams, waaronder startkapitaal voor elk team dat aan de serie meedoet, vergoedingen voor optredens tijdens elk evenement, en logistieke en vrachtondersteuning tijdens de hele serie. In totaal is er meer dan $50 miljoen specifiek gereserveerd voor team- en rijdersondersteuning over een periode van vijf jaar. Bovendien opent het onafhankelijke eigendomsmodel de deur voor belangrijke sponsormogelijkheden op mondiaal en lokaal evenementniveau.’
Het klinkt dus alsof het moeilijk is om in de serie te komen, met slechts 10 toegestane teams. Maar als je er eenmaal in zit, zijn de beloningen voor de racers hoog.
De beloningen kunnen ook hoog zijn voor de organisatoren. Supercross is nooit goed ontwikkeld als een wereldwijde serie. Als SX Global een sterke, stabiele structuur kan opbouwen die topcoureurs en veel fans aantrekt, zou het een motorraceprogramma kunnen lanceren dat zelfs de MotoGP en de WorldSBK qua populariteit zou kunnen uitdagen. Het potentieel is er in ieder geval, en ongetwijfeld willen zowel de FIM als SX Global het heel graag proberen.