Vrijdag trainen, zaterdag ook nog even en kwalificeren, en dan op zondag lekker racen. Tot afgelopen seizoen was een MotoGP-weekeinde vrij overzichtelijk en dat is komend jaar ook zo. Maar wel compleet anders, met als grootste nieuwkomer de sprintrace op zaterdagmiddag.
Fotografie: 2Snap
Hopelijk meer show en hopelijk vooral meer toeschouwers, dat is in het kort waarom er dit jaar sprintraces debuteren in het MotoGP-kampioenschap. En dat is hard nodig, want de interesse in de MotoGP neemt onder het brede publiek steeds meer af. Zowel bij de televisiekijker als de bezoekers op het circuit (uitzonderingen als Le Mans zijn er gelukkig ook). In Italië had dat overigens ook te maken met het stoppen van Valentino Rossi en de hoge entreeprijzen, waardoor Misano voor dit jaar heeft besloten de kaarten in de voorverkoop flink goedkoper te maken. Maar dat er steeds minder ingehaald wordt, is ook een belangrijke reden en dat is juist wat MotoGP zo interessant maakt, zeker tegenover bijvoorbeeld Formule 1.
MotoGP-test Sepang, Maleisië: uniek kijkje achter de schermen
Opvallend is dat de onderlinge verschillen tussen fabrikanten juist kleiner zijn dan misschien wel ooit, ook dankzij strikte reglementen, waardoor het inhaalprobleem vooral gezocht moet worden in de steeds groter wordende rol van aerodynamica. Iets dat rijders als Marc Márquez en Fabio Quartararo geregeld bevestigd hebben. Pecco Bagnaia dan weer niet, maar dat is logisch, aangezien Ducati koploper is qua ontwikkeling op dit gebied.
Meer spanning en aandacht
Het feit dat er steeds meer races in Europa geld verliezen met het organiseren van een MotoGP-raceweekeinde, laat nogmaals zien dat er iets moet gebeuren. Een snelle oplossing voor dit probleem is er echter niet, daarvoor is de rol van met name aerodynamica veel te groot, maar de MotoGP-organisatie hoopt met de komst van sprintraces voor meer spanning en dus meer aandacht te zorgen op zaterdag (en daarmee doorlopend naar zondag).
Nieuw is dit idee uiteraard niet, want we kennen het alweer een paar jaar in het WorldSBK – de Superpole Race over tien ronden – en in de Formule 1, terwijl het MXGP bijvoorbeeld kwalificatiewedstrijden kent. Het verschil met de MotoGP is echter dat de sprintraces geen invloed zullen hebben op de startopstelling van de race van zondag. Wie de snelste tijd in de kwalificatie rijdt, vertrekt op zowel zaterdagmiddag als zondagmiddag vanaf pole position. De MotoGP-sprintrace start altijd op zaterdagmiddag 15.00 uur en zal gaan over de helft van het aantal ronden van de hoofdrace op zondagmiddag. Wie die laatste race wint, zal zich overigens ook de winnaar van de Grand Prix mogen noemen. Win je op zaterdag, ben je de trotse winnaar van de sprintrace maar meer ook niet.
Totaal andere dynamiek
De komst van de sprintraces gaat voor een totaal andere dynamiek zorgen in een raceweekeinde, omdat nu op vrijdagmiddag al beslist wordt wie naar de eerste en wie naar de tweede kwalificatie op zaterdag gaat. Normaal gesproken had je daar ook zaterdagmorgen nog voor, waarbij je dus een avond en nacht de data in kon duiken. Ook de puntentelling wordt compleet anders. Op zondag blijft het dat de top-15 punten krijgt in een systeem van 25, 20, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Op zaterdag zijn er echter 12 punten te verdienen voor de winnaar, waarna het vanaf de tweede plek afloopt van 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2 naar uiteindelijk 1 punt. Kijk je een beetje romantisch, komt de zaterdagrace die ooit de Dutch TT uniek maakte weer terug… Een perfect weekeinde gaat je in 2023 uiteindelijk dus 37 punten opleveren waardoor vooral een dubbele nulscore erg pijnlijk kan worden. Zeker als je weet dat er dit seizoen 21 sprintraces én 21 hoofdraces gepland staan. Dat zijn dus 42 races met in totaal 777 punten!
Tijdschema MotoGP 2023
De warming-up voor de Moto3 en de Moto2 vervalt en die van de MotoGP is korter, zodat er tijd is voor een MotoGP-rijders Fan Show. Hierbij worden de MotoGP-coureurs op een ‘platte kar’ een rondje gereden over het circuit, waarbij ze geïnterviewd worden. Aan jullie of het een toevoeging is… Hoe en wat met de Red Bull Rookies en MotoE in dit tijdschema is nog onduidelijk, maar vaststaat dat de MotoGP-race op zondag de afsluiting van het weekeinde wordt. De kans is groot dat de bijklassen naar vrijdag en zaterdag gaan, al zagen we in Valencia vorig jaar al actie op donderdag, dankzij onder andere de Rookies.
Ik kom niet alleen voor de MotoGP naar het circuit. Ik wil alle GP klassen zien! En wel op 1 dag. De Red bulle rookies en evt. andere klassen sluiten altijd mooi de dag af, waardoor er ook een betere spreiding van et vertrekkende publiek komt.
Een tweede Rossi zal niet snel opstaan, zorg voor spannende races en mak inhaalcties mogelijk. Bovendien jagen de sprintraces de koste voor iedereen weer omhoog, extra slijtage! Extra benzine, banden etc. Niet handig die nieuwe opzet.
Ik ga altijd met mijn zoon en nog 20 kennissen op zondag vroeg naar Assen. Hoofdtribune kaarten 2 x €140 . 1 overnachting vdvalk €200.00 en dan nog alle biertjes en hamburgers. Is altijd super gezellig. Als nu de warming up to 3 en 2 nu ook nog weg word gehaald word het steeds minder op de zondag. Dat MotoGP f1 Superbike ed allemaal op streamingsdiensten zit trekt ook minder kijkers. Mvgr Alex van Geest