De Bikers’ Classics 2012 markeert niet alleen de terugkeer van de viertakt-Superbikes, het evenement brengt ook Terry Rymer terug naar het circuit waar hij precies twintig jaar geleden een memorabele editie van de 24 Uren van Luik wist te winnen met zijn Kawasaki-teamgenoot Carl Fogarty. Rymer verheugt zich op zijn eerste Bikers’ Classics. “Francorchamps is mijn favoriete circuit.”
Terry Rymer racete op een privé-Honda RC30 toen het World Superbike-kampioenschap in 1988 in het leven werd geroepen. Hij veroverde een podium in Estoril en werd vervolgens uitgenodigd om deel te nemen aan de WK-races in Australië en Nieuw-Zeeland. “Daar moest ik het opnemen tegen mannen als Mick Doohan en Rob Phillis. Zwaarder heb ik het in mijn carrière waarschijnlijk niet gehad”, blikt de nu 45-jarige Rymer terug. “In Australië ontmoette ik Barry Sheene, een van mijn grote helden. Hij zei dat ik moest gaan rijden voor het Loctite Yamaha Team van zijn oude vriend Steve Parrish. Toen ik terugkeerde in Engeland heb ik meteen getekend voor Yamaha UK dat op dat moment net de details van de Yamaha OW01 had bekend gemaakt.”
Op een Yamaha World Superbike scoorde de lange Brit tien podiumplaatsen. Hoewel hij later nog een top 3-klassering aan zijn erelijst toevoegde als Kawasaki-coureur, zal de in Londen geboren Rymer tijdens de Bikers’ Classics weer op zijn eigen Yamaha OW01 stappen. “Die motor is heel bijzonder voor mij”, zegt Rymer. “Het is de machine waarmee ik een titel in het Britse Superbike-kampioenschap won en ook twee World Superbike-races. Hij is prachtig en het is ook een spannende motor om te rijden. Mijn vriend en monteur Peter Day is een echte tovenaar als het gaat om Yamaha OW’s. Hij heeft de machine opnieuw opgebouwd en de fiets is geweldig!”
Zijn hernieuwde kennismaking met Francorchamps brengt ook weer warme herinneringen boven bij Rymer. Hij reed er in 1988 zijn allereerste buitenlandse wedstrijd en won als Kawasaki-fabriekscoureur samen met Carl Fogarty in 1992 de 24 Uren van Luik. Aan het eind van het seizoen pakte het duo de Endurance-wereldtitel. “Die wedstrijd in 1992 reed ik alleen met Carl”, herinnert Rymer zich. “Het was een erg zware race, maar dat zijn 24 Uurs-races altijd. We moesten in gevecht met onze teamgenoten Alex Vierra, Steve Hislop en Jean-Louis Battistini en ook Hervé Moineau op de Suzuki. Het was voor ons extra zwaar, omdat (derde rijder) Jehan D’Orgeix terug moest naar Frankrijk om daar een wedstrijd voor het Franse kampioenschap te rijden. Zo moesten Carl en ik elkaar afwisselen vanaf ’s avonds negen uur tot het eind. We wonnen wel, hoewel de Suzuki na 23 uur maar een minuutje achter ons zat. Toen crashten ze.”
Zeven jaar later stond Rymer in dienst van Suzuki andermaal op het podium na de “24 Heures de Liège”. Na een heroïsche wedstrijd werd het team derde ondanks problemen met de versnellingsbak. “De echte helden van die race waren onze monteurs”, is Rymer bescheiden. “Zij repareerden het blok en veertig minuten later zat ik weer op de motor.”
Allrounder Rymer werkte ook als test- en ontwikkelingsrijder voor het fameuze Lucky Strike Suzuki Team. In 1996 verving hij de geblesseerde Daryl Beattie in een aantal wedstrijden. “De RGV500-tweetakt was fantastisch. De Grand Prix-motoren van die tijd waren beesten, maar erg uitdagend om te rijden”, lacht Rymer. “Ik weet nog dat ik dat jaar niet alleen op de RGV reed, maar ook op een Ducati in het Britse Superbike-kampioenschap en op een Suzuki GSXR 750 in het WK Endurance. Ik was er erg druk mee!”
Rymer kijkt uit naar zijn eerste optreden op de Bikers’ Classics van 2012. “Francorchamps is altijd een prachtig circuit om te rijden. Het is mijn favoriete baan, een van de laatste ‘balls out’-circuits waar de mannen van de jongens worden gescheiden. Ik verheug me ook op de fans en op het weerzien met een aantal van mijn oude racevrienden en oude helden en ook op de oude machines.”
Hoewel Rymer op zijn eigen Yamaha OW01 stapt, zal hij de kans niet laten liggen om ook een klassieke tweetaktracer te laten gillen, als de gelegenheid zich voor doet, zegt hij lachend. “Ik rijd graag met tweetakten en met viertakten. Ik kan overal hard mee gaan.”
De Bikers’ Classics op Francorchamps begint op vrijdag 29 juni en duurt tot en met zondag 1 juli.