In de laatste aflevering van de documentaireserie over Valentino Rossi en Marc Márquez wordt teruggeblikt op het Sepang-incident.
De wegen van Rossi (Ruta 46) en Márquez (Ruta 93) waren gedoemd elkaar ergens te kruisen. De oorsprong van de Italiaan lag in Tavullia en de oorsprong van de Spanjaard in Cervera. Valentino Rossi had negen wereldtitels gewonnen toen Marc Márquez als tweevoudig kampioen zijn intrede deed in de MotoGP. De twee coureurs hadden respect voor elkaar en de wederzijdse bewondering was groot.
Valentino Rossi en Marc Márquez: de onderlinge strijd in 4 afleveringen
Het jaar 2013 was voor beiden een goed jaar. Márquez werd rookie van het jaar en Rossi proefde weer de smaak van de overwinning na twee jaar van beproevingen bij Ducati. In 2014 continueerde Márquez zijn titel door tien races op rij te winnen en zette Rossi nog een stap voorwaarts door als tweede in het wereldkampioenschap te eindigen.
Aan het begin van 2015 hadden beide strijders al een onverwoestbare erfenis achtergelaten, maar in dit jaar zou alles veranderen. Termas de Rio Hondo en Assen waren de voorbode van het bekende Sepang-incident, waar de relatie tussen de twee explodeerde.
Meerdere getuigen die er dichtbij waren, vertellen wat er gebeurde op het moment dat nu tot motorgeschiedenis behoort: een moment dat al vijf jaar in de maak was, maar dat niemand ooit zal vergeten. En hiermee komt een einde aan de vierdelige documentaireserie van DAZN, genaamd ‘Ruta 46 – Ruta 93, el camino de dos mitos’, geregisseerd door Santiago Sánchez Segura.
Het platform dat de rechten bezit van de MotoGP heeft de uitzending van de laatste aflevering laten samenvallen met de verjaardagen van beiden. Eergisteren werd Valentino Rossi 42 jaar en gisteren vierde Marc Márquez zijn 28ste verjaardag.
Je kunt dus genieten van alle vier de hoofdstukken, voor het geval je ze allemaal in één keer wilt bekijken. Dit zijn de titels:
- Valentino Rossi, de Tavullia al mundo.
- Marc Márquez, todo empezó en Cervera.
- Dos talentos en un mismo instante.
- Un legado indestructible.
Bron: motociclismo.es