Moto3 biedt enkele van de meest spectaculaire races ter wereld, misschien zelfs beter dan Moto2 of MotoGP. Maar dit gaat niet zonder kosten; de uitgaven om deze klasse draaiende te houden zijn enorm, vooral nu de MotoGP-kalender groeit. Voor 2027 zijn er ingrijpende veranderingen in de technische regelgeving van MotoGP voorzien.
Momenteel zijn Moto3-motoren 250cc-prototype machines, geleverd door Honda en KTM. Dit format bestaat sinds de vervanging van de 125cc-klasse in 2012. De kosten zijn echter hoog, vooral gezien het lage kijkersaantal en de beperkte opbrengsten voor Dorna. Een compleet Moto3-chassis kost ongeveer €84.000, met €60.000 voor het motorenpakket per team.
BMW M 1000 RR-gate: geen probleem volgens Werner Daemen
Dorna wil de kosten verlagen door Moto3 om te vormen tot een ‘solo merk’-klasse, mogelijk met productie-machines, vergelijkbaar met de 765cc-motoren van Triumph in Moto2, die spec-bike chassis’ gebruiken. De kosten om een Moto3-seizoen te runnen bedragen momenteel zo’n €145.000, maar Dorna streeft naar een verlaging naar €75.000.
Het kan echter moeilijk zijn om een fabrikant te vinden die bereid is om motoren te produceren voor de helft van de huidige kosten. Yamaha zou interesse hebben, maar alleen als de motoren passen binnen hun bestaande assortiment, wat momenteel niet het geval is. Honda en Kawasaki zijn ook opties met hun CBR500R- en Ninja 500-platforms.
Dorna wil dat de nieuwe Moto3-machines gebruikmaken van 500cc-paralleltwins, wat het vermogen zou verhogen van 60 pk naar ongeveer 80 pk. Dit kan echter de spannende slotronde-acties verminderen die Moto3 zo aantrekkelijk maken.
De huidige close-pack racing, mogelijk gemaakt door het lage vermogen, zorgt voor spannende races, maar leidt er ook toe dat getalenteerde rijders vaak achteraan eindigen in Moto2. Als de Moto3-motoren in 2027 krachtiger worden, kunnen we de opwinding van de laatste ronde verliezen, maar in de toekomst mogelijk ook betere rijders in de MotoGP zien.