donderdag 21 november 2024

Red Bulls 350 km/u-drone gaat live registraties van races extreem veranderen

Er is geen twijfel over dat het zien van de waanzin van extreme sporten cruciaal is voor de populariteit pf zelfs het voortbestaan van deze sporten. Maar, zoals vaak, raken we gewend en immuun voor het gevoel van snelheid dat we al zo lang zien. Pas als we echt naar een MotoGP- of Formule 1-race gaan, zeggen we: ‘Wow, dat is zoveel sneller dan het op tv lijkt.’ Nou, dankzij een samenwerking tussen Red Bull Technologies en het Nederlandse Drone Goden, zouden we wel eens dichter bij de actie kunnen komen dan ooit voor mogelijk werd gehouden. En dat is allemaal te danken aan de ontwikkeling van de snelste cameradrone ter wereld.

De drone en F1

Deze drone is het resultaat van een samenwerking tussen Red Bull Technologies en Drone Goden. Het doel was om een drone te maken die in staat was om een ronde een Formule 1-auto, bestuurd door Max Verstappen, bij te houden. Het resultaat: een first-person view (FPV) cameradrone die in minder dan vier seconden van 0 naar 300 km/u gaat en een topsnelheid van 350 km/u haalt.

De volgende uitdaging

Nadat Drone Goden alle problemen hadden overwonnen, die het volgen van een Formule 1-auto met zich meebracht, was het tijd voor een nieuwe uitdaging: het bijhouden van Moto3-spec KTM-motoren op het circuit van Jerez in Spanje, terwijl de rijders zich voorbereiden op de Red Bull MotoGP Rookies Cup.

Je zou denken dat dit makkelijker lijkt dan het volgen van een Formule 1-auto. Maar deze nieuwe uitdaging betekende dat de dronepiloot moest navigeren in een raceklasse met veel close wheel-to-wheel-actie, fysiek contact en intensiteit. Wat heel gewoon is voor de Moto3. En het lijkt erop dat Shaggy, de FPV-dronepiloot, de kans greep om een echte MotoGP-motor bij te houden. Hier is wat hij daarover te zeggen heeft:

‘De motoren hebben een langere remweg dan de Formule 1-auto, maar ze accelereren uit de bocht veel sneller – ik moest me daar letterlijk middenin aanpassen. We moesten ook de camerahoek vaak veranderen tijdens de vluchten, omdat we steeds dichter bij kwamen, onder bruggen door gingen en het circuit zelf zeer dynamisch is, van lage snelheid tot hoge snelheid.’

MotoGP blijft in Assen: MotoGP en WorldSBK tot en met 2031 gegarandeerd op TT Circuit Assen

De toekomst van live-uitzendingen?

Het creëren van deze drone is geen technische oefening. Het doel is om de manier waarop tv-zenders technologie gebruiken om de kijkersvaring te verbeteren en aantrekkelijker te maken opnieuw uit te vinden. Dat zou noodzakelijk zijn voor de groei van MotoGP.

Laten we eerlijk zijn, Dorna heeft ons onlangs wel wat interessante graphics laten zien, waaronder een nieuw geïntroduceerde dual-rider-leunhoek- en snelheidsgraphic. En ook de achteruitkijkcamera werd opnieuw geïntroduceerd. Maar graphics en introductie van eerder gebruikte camerastandpunten gaan het niet doen. We kunnen niet wachten om te zien hoe deze technologie zich ontwikkelt. Het zou wel eens de grootste sprong voorwaarts kunnen zijn sinds videocamera.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen