Ducati sluit voldaan het MotoE Wereldkampioenschap van 2023 af. In minder dan twee jaar, vanaf zijn eerste ronden in Misano, heeft Ducati 18 krachtige motoren ontwikkeld. Mattia Casadei werd de eerste MotoE-wereldkampioen op Misano. De V21L-prototype, ontwikkeld door Ducati R&D en Ducati Corse, is een unieke elektrische motorfiets met technische innovaties voor de batterij, motor en omvormer.
De Ducati MotoE wordt geprezen door wereldkampioenschapsrijders voor zijn prestaties en rijdynamiek. De V21L weegt 225 kg, heeft een wielbasis van 1.471 mm en levert 150 pk vermogen en 140 Nm koppel. De batterij, met vloeistofkoeling, weegt 110 kg en bevat 1.152 cilindrische batterijcellen van het type “21700”.
Specificaties onthuld van Ducati V21L MotoE-racer
Volgens Ducati maakte de V21L het MotoE-kampioenschap zeer competitief. Er waren van de achttien rijders dan ook acht verschillende rijders die een race wonnen. Daarnaast waren er tien rijders die het podium minimaal één keer gehaald hebben. De V21L verbeterde op bijna elk circuit de ronde records voor de MotoE-klasse, soms met drie seconden verschil. Daarnaast werden er zelfs records in de Moto3-klasse verbroken. De Ducati V21L werd tentoongesteld op IAA MOBILITY 2023 in München met een speciale livery. Deze is geïnspireerd op de racegeschiedenis van Ducati. De volgende ontwikkelingstests voor de Ducati MotoE zullen binnenkort beginnen om de prestaties nog verder te verbeteren.