vrijdag 22 november 2024

Overweegt Repsol de samenwerking met Honda in de MotoGP?

Gedurende de afgelopen dertig jaar hebben Repsol en Honda een duo gevormd dat bijna iconisch is in de MotoGP. Als een jarenlange fan is het bijna moeilijk om aan de één zonder de ander te denken. Toch blijkt dat aan het einde van 2024 de sponsoring van Repsol voor het Honda MotoGP-team wordt beëindigd., volgens Motorsport.com.

Eerlijk gezegd is dit niet helemaal onverwacht. Hoewel de drie decennia durende partnerschap geleid heeft tot vijftien kampioenschappen (waarvan zes van Marc Márquez), 183 overwinningen en 455 podiumplaatsen, lijkt het er niet op dat het seizoen 2024 daar nog veel aan zal toevoegen. De relatie tussen Repsol en het Honda MotoGP-team is behoorlijk afgekoeld na het vertrek van Márquez naar Gresini.

Als je de MotoGP-races in 2023 en 2024 hebt gevolgd, heb je waarschijnlijk al gezien dat het Repsol-logo veel minder prominent aanwezig is op de Repsol Honda MotoGP-machines. Kijk maar eens hoe de motoren er vroeger uitzagen. Maar misschien is het je niet opgevallen omdat omdat Repsol Honda tijdens de races niet veel in beeld is geweest. De beeldtijd van de huidige fabrieksrijders Joan Mir en Luca Marini was beperkt tot de grid, als alle rijders klaarstaan voor de race. Tijdens de daadwerkelijke races zien we de Repsol Honda-machines in 2024 maar zelden in beeld, voornamelijk omdat ze achterin worstelen, zowel de Sprint als de race.

Die bewering kun je staven met harde data. Dan kun je zien waar Mir en Marini tot nu toe dit seizoen zijn geëindigd.

In het MotoGP-seizoen 2024 tot nu toe (stand 28 mei 2024) heeft het Repsol Honda-team slechts één keer een top-10 behaald in een Sprint. Dat was Joan Mir in Spanje, waar hij negende werd. Tot nu toe is Mir ook twee keer uitgevallen in een sprintrace (Amerika en Frankrijk) en Marini één (Spanje).

Maar wacht, misschien presteren de 2024 Repsol Honda’s beter in de races en zijn ze minder sterk in de korte sprints. Hoewel de resultaten hier iets beter zijn, valt het toch tegen. Je ziet ook meteen waarom Repsol over de samenwerking met Honda discussieert. Uit deze resultaten zie je dat hoewel het waar is dat Mir over het algemeen hoger eindigt dan zijn teamgenoot Marini, hij ook niet altijd het einde van een race haalt. Terwijl Marini alle zes races heeft voltooid (en daarmee waarschijnlijk waardevolle gegevens voor het team heeft verzameld), heeft Mir tot nu toe twee uitvalbeurten gehad (Amerika en Frankrijk).

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen