Liberty Media had aanvankelijk gepland de MotoGP-aandelen eind 2024 aan te schaffen, maar de afronding is verschoven naar 2025 wegens een diepgaand onderzoek door de Europese Commissie. Deze fase-II-onderzoeksprocedure onderzoekt de impact van de overname op de concurrentie in de rechtenverdeling voor motorsportuitzendingen.
De Commissie vreest dat de fusie tussen de twee grootste motorsportrechtenhouders kan leiden tot prijsverhogingen voor kijkers in kleinere markten en een potentieel monopolie op motorsportuitzendingen kan creëren.
In een officiële verklaring stelt de Europese Commissie dat de transactie ernstige mededingingsproblemen kan veroorzaken in kleine EU-markten voor uitzendrechten in de Europese Economische Ruimte (EER). Vooral omdat de Formule 1 marktleider is en de MotoGP vaak de enige concurrent. De Commissie heeft tot 14 mei 2025 om een beslissing te nemen over de goedkeuring van de overname.
Bagnaia vs. Martin: twee MotoGP-kampioenen, maar slechts één wereldtitel
Dorna blijft positief
Dorna-CEO Carmelo Ezpeleta blijft positief en gelooft in de kansen die de samenwerking met Liberty Media biedt. Hij verwacht dat de EU goedkeuring zal verlenen en blijft zich inzetten om de sport verder te laten groeien en de wereldwijde fanbase van meer dan 500 miljoen uit te breiden.
Ezpeleta benadrukte ook de successen van het MotoGP-seizoen 2024, waarbij het totaal aantal kijkers voor het eerst boven de drie miljoen uitkwam en verschillende circuits records vestigden, met de Grote Prijs van Frankrijk als hoogtepunt.
De waarde van de transactie wordt geschat op ongeveer 4,2 miljard dollar. Bij goedkeuring zou Liberty Media niet alleen de controle over de belangrijkste motorsportseries verwerven, maar ook aanzienlijke invloed hebben op de rechtenverdeling en marketing van motorsportuitzendingen.
Of de EU-Commissie de deal goedkeurt, blijft onzeker. Bij goedkeuring kan dit grote veranderingen voor de MotoGP betekenen, vooral op het gebied van commercialisering en wereldwijde uitbreiding. Liberty Media heeft al aangetoond succesvol te zijn in het wereldwijd commercialiseren van de Formule 1, maar de impact op de MotoGP blijft afwachten.