Tekst: Mari van Kasteren
Foto: Paul van der Werff, collectie stadsarchief Oss
Het eind jaren ‘60 sterk opkomende Italiaanse motormerk Laverda had tijdens de eerste 24 uur van Oss in 1969 al een poging gedaan om een langeafstandsrace te winnen. Deze poging mislukte door allerlei problemen en Laverda kon enkel de klasse boven 500 cc op haar naam schrijven. Een jaar later kwam de fabrieksploeg met een sterk team naar Oss terug. Ze hadden van de fouten geleerd en er waren tal van verbeteringen aan de motoren aangebracht, waaronder een ander frame, betere remmen, meer ruimte voor de carburateurs en langere benzinetanks. Ook het vermogen was toegenomen en zat op zo’n 60 pk bij 6.600 toeren.
Ammerzoden, 1980: rampweekend in de vaderlandse motorsport – terugblik
Er waren drie 750 cc fabrieks-Laverda’s ingeschreven en die werden bemand door Augusto Brettoni/Edoardo Dossena, Hans Hutten/Piet van de Wal en Gerrit Jongetjes/ Tini Peters. Er was ook een vierde Laverda, ingezet door Laverda-importeur Raymakers, met als rijders Toon Somers en Jan de Laat. Een ijzersterk team dus en Laverda had veel vertrouwen in een goede afloop. Het Italiaanse merk voerde van het begin af het veld aan en er ontspon een gevecht om de leiding tussen de twee fabrieksteams met als rijders Brettoni/Dossena en Hutten/Van de Wal. Hutten en Van de Wal moesten echter door twee kettingbreuken de eindoverwinning aan Brettoni en Dossena laten. Het Laverda succes werd compleet door de derde plaats van Somers en De Laat. Het eerste succes van Laverda in een langeafstandsrace was binnen. Er zouden er nog meer volgen en de Laverda’s werden een groot verkoopsucces, zeker In Nederland.