Vanochtend nog werd bekend dat Dani Pedrosa tot seizoen 2018 bijgetekend heeft bij het door Repsol gesponsorde Honda-fabrieksteam, en nu kan de team-rijderpuzzel voor na dit seizoen verder in elkaar geschoven worden: Ducati legt Dovizioso vast voor de komende twee seizoenen.
De Italiaan voegde zich in 2013 bij Ducati na jarenlang als Honda-corifee gereden te hebben. Een tussenjaar op de Tech3-Yamaha bracht hem niet dichter bij een nieuw fabriekscontract bij het merk met de gekruiste stemvorken en een aanbod van Ducati om Valentino Rossi op te volgen was dus een zeer welkom aanbod.
Het bijtekenen van Dovizioso volgt na een roerige periode in het Ducati MotoGP-kamp. Zijn naam- en teamgenoot en hij wisten gezamelijk bij slechts 40 procent van de gestartte races aan de finish te komen, waardoor beide fabriekscoureurs liefst twee satelliet-Ducati’s voor zich moeten dulden in het klassement.
Twee van de drie non-finishes van Dovizioso waren te danken aan omstandigheden buiten zijn schuld om. In Jerez sloeg motorpech toe en in Austin kreeg Dovi de Honda RC213V van Pedrosa in zijn flank, maar op eenzelfde manier werd hij in Argentinië al getorpedeerd door niemand minder dan zijn eigen teamgenoot, terwijl beide Ducati’s op weg waren naar een podiumplek. Iannone was het enkel niet eens over de volgorde aan de meet.
Dat Dovi zijn motor vervolgens nog op eigen kracht naar de finish wist te duwen, met een dertiende plaats als resultaat, zal ook meegespeeld hebben in de onderhandeling. Iannone, die dit seizoen nog niet erg zadel vast bleek met al drie crashes door eigen toedoen, heeft met enkele overhaaste pogingen naar voren te rijden erg vaak een nul moeten laten noteren. In de ogen van Ducati Corse dus te vaak.
SEIZOEN 2018
Er staat ons aan het eind van seizoen 2018 een vergelijkbaar hectische transfermarkt te wachten. Zowel Rossi, Smith, Pedrosa, Lorenzo alsmede nu dus Dovizioso tekenden allemaal hun fabriekscontracten voor twee jaar. Net als nu het geval is, zal ook dan het gros van de beschikbare fabriekszitjes onderhandeld worden.
Overigens zijn de twee fabrieksplaatsen bij Suzuki, de tweede Repsol-Honda, Aprilia RS-GP en KTM en de Yamaha M1 naast Rossi nog niet besproken voor seizoen 2017 en verder. Al mag er vanuit gegaan worden dat Márquez ook bij Honda blijft en ook het gerucht dat Viñales naar Yamaha gaat blijft sterk.
Maar zo hectisch als het ‘Silly Season’ dit jaar verloopt, durven we er haast geen uitspraken meer over te doen…
Foto: 2Snap