Mugen is klaar voor de Isle of Man TT Zero-race. Met coureurs John McGuinness en Bruce Anstey al bevestigd kon men nu ook de machine waarmee het moet gebeuren aan de wereld tonen: de Mugen Shinden Go.
Overigens hebben ze in Japan duidelijk maling aan de uitdrukking ‘never change a winning team’, want Mugen mag dan wel al sinds 2014 de elektrische TT-races domineren, stilstaan doet de ontwikkeling allerminst. De nieuwe Shinden oogt niet alleen lichter, hij is het ook. Zaken als de accupakketten, het frame en de elektromotor werden allemaal geheel opnieuw ontworpen.
Met name het nieuwe monococque-frame zou een grote stap voorwaarts moeten brengen, omdat ze mede daardoor de accu’s nu in het frame weg kunnen werken, wat naast gewichtsbesparing ook een betere massacentralisatie oplevert.
120-MIJL-PER-UUR-BARRIERE
Verleden jaar wist McGuinness de Shinden Yon naar een gemiddelde ronde van 119,279 mijl per uur te rijden, voor teamgenoot Anstey die net onder de 119 mijl per uur uitkwam op 118,857. Voor dit jaar is het doel van het Mugen-team dan ook om de 120-mijl-per-uur-barrière te doorbreken. Mocht dat lukken dan onderstrepen ze de enorme vooruitgang die de elektrische racer gemaakt heeft de afgelopen vier jaar.
In 2012 lukte het Michael Rutter aan boord van de MotoCzysz E1pc eindelijk dat illustere gemiddelde van 100 mijl per uur te rijden. Sterker nog, hij kwam tot 104,056 en reed dus in 21 minuten en 45,33 seconden het Mountain Course-circuit. Ga maar na dat McGuinness er verleden jaar maar 18 minuten en 58,743 seconden voor nodig had, en je snapt dat de TT Zero inmiddels echt wel serieus genomen kan worden.
De TT Zero-race vindt plaats over één ronde op woensdag 8 juni om 17.20 uur, Nederlandse tijd.
[justified_image_grid ids=23588,23589,23590,23591]