WorldSSP(300) Aragon
Jeffrey Buis was het seizoen al goed begonnen met zijn eerste WorldSSP300 podium in Portimão, maar tijdens de dubbele ronde op Motorland Aragón ontpopte de 18-jarige coureur zich tot een zeer serieuze titelkandidaat. Na zijn allereerste pole position won Buis op overtuigende wijze met zeven seconden voorsprong, zijn eerste race in het WK. Een dag later deed de coureur van MTM-Kawasaki Motoport dat nog eens keer, door in de laatste bocht buitenom twee rijders te passeren! Buis stond door zijn perfecte weekend in één klap bovenaan in de tussenstand. Teamgenoot Scott Deroue liet dure punten liggen door te crashen in de laatste ronde van de eerste race. Na afloop van Race 2 stond Deroue met een derde plaats wel op het podium. Buis liet een week later zien dat het geen toevalstreffer was. In de eerste race finishte hij als derde net voor Deroue. In de tweede race sloeg Buis nogmaals toe en wist hij zich los te rijden van de rest van het veld. Zo scoorde de rijder uit Steenwijkerwold zijn derde zege binnen twee weken. Deroue wist de strijd om de tweede plaats te winnen, waaronder beide Nederlanders nu een ruime voorsprong hebben op de nummer drie in het WK. Langzaamaan is het niet meer de vraag of we een Nederlandse wereldkampioen gaan krijgen, maar wie van de twee wordt. Koen Meuffels kende veel tegenslagen, maar in de afsluitende race behaalde hij wel een vijfde plaats. Voor Glenn van Straalen waren het twee moeilijke weekenden met een twaalfde plaats als beste resultaat. Andrea Locatelli gaat regelrecht op de WorldSSP-titel af met negen zeges uit negen races. Steven Odendaal van EAB Ten Kate Racing begon met een zesde plaats in Aragón, maar deze klassering wist hij in de overige drie races niet te evenaren.
Tekst: Asse Klein
WorldSSP300-tussenstand: 1: Jeffrey Buis, Kawasaki, 127; 2. Scott Deroue, Kawasaki, 116; 3. Unai Orradre (SP), Yamaha, 97; 12. Koen Meuffels, Kawasaki, 33; 20. Glenn van Straalen, Yamaha, 12.
Belgische wereldtopper Liam Everts
Na een vijfde plaats in de eerste manche van de 125cc-klasse van het EK motorcross in Faenza, ging het met Liam Everts in de tweede manche goed mis. Everts: ‘Het blok was enige keren vastgelopen, maar ik ging door omdat ik nooit opgeef. Na een sprong liep mijn motor in de lucht weer vast, waardoor ik eraf moest springen. Daarbij brak ik mijn pols.’ Hij voegde er strijdvaardig aan toe: ‘Ik kom terug.’
Tekst: Jan Boer
Appen met…. Jaimie van Sikkelerus
Waarom? Omdat Jaimie in het seizoen 2020 niet meer in actie zal komen.
Dat moet erg balen zijn Jaimie!
‘Absoluut! We hadden ons iets heel anders van dit WorldSSP-seizoen voorgesteld. Met ons nieuwe MPM Routz Racing-team, samen met EAB Ten Kate Racing, en de Yamaha R6 waren we er helemaal klaar voor. Maar de focus ligt nu volledig op fit worden voor 2021.’
Dus is 2020 ‘voorbij’ voor je?
‘Ja, dit jaar fit raken is niet meer haalbaar door mijn complexe breuken in het onderbeen. Het resultaat van een crash tijdens een motorcrosstraining. Daarnaast blijven mijn knieën parten spelen tijdens het rijden.’
Wat gaat er gebeuren?
‘Ze gaan van mijn beide benen het kuit- en scheenbeen doorzagen. Het onderste deel wordt iets gedraaid, waardoor mijn voeten iets meer naar binnen komen te staan. Dit zal ervoor moeten zorgen dat ik een betere zitpositie kan hebben op de motor en mijn knieën beter kan buigen.’
Dat klinkt erg heftig en pijnlijk.
‘Ik kijk er vrij nuchter naar. Iedere keer met zoveel hinder en pijn racen is ook geen optie. We hebben het er dan ook graag voor over om volgend jaar weer fit aan de start te staan!’
Tekst: Asse Klein
WK Zijspannen 2020
Nederlander heeft een lange en succesvolle geschiedenis met het WK zijspannen, zowel in de cross- als de wegrace. In 2020 is dat helaas niet geval… Nadat eerst het WK voor de zijspancross werd geannuleerd, is dat nu ook het geval voor de wegrace-variant. Een bericht dat heel hard aankwam bij Bennie Streuer en Ilse de Haas. Juist dit seizoen kon het duo op de financiële steun rekenen van de Duitse Bonovo Action-team. Bennie: ‘Dit hadden wij echt niet zien aan komen! We hadden al een paar races gereden voor het Frans en Duits kampioenschap, om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op het WK. Maar helaas… In de verreden races hebben we in ieder geval laten zien dat het goed zit met de snelheid en dat we kunnen strijden voor de ereprijzen. We zitten dit jaar in een super professioneel team met de wereldkampioen Reeves/ Rousseau en met Sattler/Remmé. Daarnaast hebben we de overstap gemaakt naar een Yamaha-blok in een Adolf RS-frame. De onderlinge sfeer is meer dan perfect te noemen en ik had veel vertrouwen in een goede afloop.
De coronaregels zijn vooral in Engeland en Finland bijzonder streng en als de rijders naar huis terug keren, moeten ze minimaal 14 dagen in quarantaine. Dat is voor de meeste coureurs onmogelijk omdat die naast het racen een ‘gewone’ baan hebben. Achter de schermen wordt er gelukkig wel hard gewerkt om een soort alternatief WK te organiseren, in de vorm van twee weekenden met telkens twee wedstrijden. Zover is het echter nog niet en daarom gaat de 35-jarige Streuer aan alle IDM-zijspanraces deelnemen. Een kampioenschap dat belangrijk is voor zijn Duitse sponsor. Gelukkig hoeft het Streuer-team zich niet ongerust te maken over 2021. Bonovo heeft toegezegd dat ze het team blijft ondersteunen.
Tekst: Ad van de Graaf
24 uur Le Mans
Bittere naamsmaak voor Bijsterbosch
De Nederlandse wegracecoureurs kendn bitter weinig geluk tijdens de derde wedstrijd voor het WK endurance op het Franse Bugatti-circuit van Le Mans. Vooral voor Pepijn Bijsterbosch was het bijzonder zuur dat hij na afloop van de trainingen met zijn GERT56 by GS Yuasa te horen kreeg dat hij niet mocht deelnemen aan de wedstrijd. Elk team mag vier rijders tijdens de trainingen laten rijden waarvan de langzaamste na afloop moet afhaken. De 30-jarige BMW-coureur was nipt het langzaamste van het kwartet. Extra wrang werd het voor Bijsterbosch na afloop van de wedstrijd. Het GERT56 by GS Yuasa-team werd in de Superstock-klasse namelijk als winnaar afgevlagd…
Nederlandse wereldtoppers in de motorsport (week 32)
De WK endurance-race werd gewonnen door het FCC TSR Honda France-team met Mike di Meglio, Josh Hook en Freddy Foray. Als tweede finishte het Webike SRC Kawasaki-team voor SERT Suzuki en YART Yamaha, dat vanaf pole mocht vertrekken, pakte de vierde plaats.
Tekst: Ad van de Graaf
De quote
‘Het gaat enkele ronden goed, maar dan verga ik van de pijn.’
Nigel Walraven moest na afloop van de trainingen voor de 24 uur van Le Mans helaas afhaken bij Team Bollinger Switzerland. De Kawasaki-coureur kwam twee weken eerder tijdens de IDM Superbike-race op het TT Circuit Assen ongelukkig ten val waarbij hij zijn schouder blesseerde. Ondanks de pijn vertrok Walraven toch naar Frankrijk, maar tevergeefs bleek. Lijdzaam moest hij toekijken hoe zijn teamgenoten Roman Stamm, Jan Buhn en Jesper Pellijeff het karwei afmaakten en twaalfde werden in de Superstock-klasse. Tekst: Ad van de Graaf
De foto en het verhaal
Je hebt nooit alles in de hand bij een 24 uur-race
Als je naar deze foto kijkt, lijkt alles onder controle te zijn voor het RAC41 ChromeBurner-team. En dat was het ook op dit moment. Maar iets later helaas niet meer… Samen met zijn teamgenoten Johan Nigon en Grégory Fastré wist Wayne Tessels de zevende startplaats in de Superstock-klasse te pakken. Maar na amper negen uur racen was het al over en uit voor het team. Een enorme domper die begon met een zware crash van Fastré, nadat hij een gecrashte motor niet meer kon ontwijken. Nadat de motor gerepareerd leek, bleken heftige trillingen in de Honda – een resultaat van de crash – rijden onmogelijk te maken. Wayne Tessels: ‘We hadden de snelheid om voor de winst te gaan in onze klasse, maar dit soort dingen horen er helaas bij.’
Tekst: Ad van de Graaf
Hummel op het podium
De start van het ingekorte WK langbaanseizoen leverde goede resultaten op voor de Nederlanders. Romano Hummel en Theo Pijper eindigden in het Franse Morizes respectievelijk als derde en vierde.
Van de vijf oorspronkelijk geplande races zijn nog twee over. Niet alleen is het aantal wedstrijden, maar ook het deelnemersveld ging op de schop. Meerdere rijders gaven aan niet naar Frankrijk af te kunnen reizen vanwege de geldende coronaregels. Een mogelijke quarantaine bij terugkeer in eigen land dwong vier coureurs hun startplaats in te leveren.
Romano Hummel ontving hierdoor in een laat stadium een oproep om alsnog van start te gaan. De coureur uit Zuidhorn maakte er gretig gebruik van. In de series kwam hij nog niet goed uit de verf. Hij noteerde eenmaal een overwinning, maar in de overige vier races zat hij voornamelijk in de achterhoede. Met de hakken over de sloot plaatste Hummel zich voor de halve finales. Hier deed hij aanspraak op zijn grote hart. In de eerste bocht reed hij tussen de boarding en de concurrentie naar de koppositie. In de finale finishte Hummel achter de Duitser Fienhage en de Fransman Tresarrieu als derde.
Dit seizoen is alleen de klassering bepalend voor de verdeling van de WK-punten en tellen de gescoorde punten niet meer. Hierdoor staat Hummel nu ook derde in het tussenklassement. Voor Theo Pijper viel het nieuwe regelement niet positief uit. Op basis van de gescoorde punten zou Pijper op een derde plaats in het tussenklassement staan, maar nu staat hij door zijn vierde plaats in de finale op plaats vier. De tweede en afsluitende ronde wordt 26 augustus verreden in het Poolse Rzeszow. Hummel moet hopen op een uitnodiging zodat hij kan strijden om een WK-medaille. (Gert Bos)
Uitslag: 1. Fienhage (D); 2. Tresarrieu (F); 3. Hummel; 4. Pijper; 5. Wajknecht (GB).
Aanpassingen in sportkalender
Het lijkt erop dat de sportkalender voor de rest van dit jaar aardig z’n definitieve vorm heeft gekregen. Slechts één wijziging deze keer. Vanwege de toename van het aantal coronabesmettingen in Spanje kan de Spaanse ronde van het WK enduro (gepland voor 6-8 november in Lalin) geen doorgang vinden. De Portugezen, die een week later in Marco de Canaveses organiseren, hebben besloten daar een extra wedstrijd te organiseren in het voor Spanje geplande weekend. Dit betekent dat twee van de vier wedstrijden van het WK enduro op deze locatie worden verreden.
Tekst: Jan Boer
Kort door de bocht
Zonta van den Goorbergh schreef op het circuit van Jerez geschiedenis door als eerste Nederlandse coureur een race voor het European Talent Cup te winnen. Op de Spaanse baan moest de zoon van oud-GP coureur Jurgen van den Goorbergh nog genoegen nemen met de tweede en vijfde plaats in de eerste twee verreden manches. Hij wist met een minimaal verschil van slechts 0.013 seconde de Spaanse Columbiaan David Alonso (die alle races eerder had gewonnen) achter zich te houden. Het andere Nederlandse talent, Collin Veijer uit Staphorst, die dit seizoen zijn debuut maakt en voor het Apex-Cardoso Racing uitkomt, moest na een matige kwalificatie vanaf de zeventiende startplaats aan de race beginnen. Met zijn dertiende en tiende plaatsen kon Veijer met een voldaan gevoel terugkijken.
Tekst: Ad van de Graaf
De twee Nederlandse coureurs die deelnemen aan het British Supersport hebben tijdens de derde race weinig geluk gehad. In de GP2-klasse kwam Jorel Boerboom in de eerste manche als tiende over de finish. Tijdens de kwalificatie kwam de Honda-coureur zwaar ten val. Ondanks dat hij toch van start kon gaan, moest hij vanwege mechanische problemen vroegtijdig de strijd staken. Maar ook Rob Hartog had een weekeinde om snel te vergeten. Ook bij de MV Agusta speelden technische problemen een grote rol. In de races kwam Hartog als negende en twaalfde over de finish.
Tekst: Ad van de Graaf
In het Italiaanse Castelletto di Branduzzo werd de eerste ronde van het European Championship Supermoto S2 gewonnen door de Italiaan Diego Monticelli. Hij won het drieluik met zijn TM voor Florian Catrice en Kevin Negri uit Frankrijk. De Belg Loucas Capone scoorde een knappe zesde plaats voor het Team L30 Honda van Ivan Lazzarini. Zijn team- en landgenoot Romain Kaivers ontbrak vanwege een in het Italiaanse kampioenschap opgelopen blessure. Romeo Fiorentino deed het ook goed met plaats 11 in deze klasse. Tekst: Kees Siroo
Andrea Bonacorsi zegevierde in Faenza in beide manches van de EMX125. Scott Smulders werd in beide manches 17e en 20e. Ivano van Erp werd 19e in de tweede manche. Cas Valk en Dave Kooiker bleven puntloos. De EMX 2t reed de eerste wedstrijd van het seizoen. De meeste punten gingen naar de Brit Brad Anderson, die tweede en eerste werd. In deze categorie stonden geen Nederlanders aan de start.
Tekst: Jan Boer
Nancy van de Ven is in Gazzane di Preseglie in beide manches van de tweede ronde van het Italiaans kampioenschap als tweede geëindigd achter Kiara Fontanesi. In de stand nam Fontanesi de leiding over van Van de Ven. De Zeeuwse start in het Italiaans kampioenschap omdat ze uitkomt voor het Italiaanse team Megan Racing Ghidinelli.
Tekst: Jan Boer
De tweede wedstrijd voor het BeNeLux Trophy, voorheen de BeneCup, werd verreden op het Belgische Zolder. De Trophy, die door onze zuiderburen wordt beheerst, werd gewonnen door Yan Ancia. In de Supersport was Luca de Vleeschauwer de snelste. Jolanda Van Westrenen behaalde in de tweede reeks de zevende plaats, na een technische DNF in de eerste race. De finalewedstrijd wordt tijdens de GAMMA Racing Day op zondag 27 september op het TT Circuit Assen verreden.
Tekst: Ad van de Graaf
Afgelopen januari noteerde Mirjam Pol in Saudi-Arabië haar allerbeste notering in haar carrière als deelnemer in de Dakar Rally. Ze finishte als tweede Nederlander en werd 41ste in het algemeen klassement. Maar in haar bagage nam ze niet alleen mooie verhalen en herinneringen mee. Dit jaar verloor Mirjam tijdens de Dakar twee geliefde collega’s. En dat hakte er in. Daarnaast heeft ze, net als de rest van de wereld, veel last van de coronacrisis: ‘Mijn theatervoorstelling ging niet door, geen presentaties in mijn agenda, testen van het materiaal was niet mogelijk en natuurlijk ook geen motortrainingen en wedstrijden. Pas eind juli heb ik mijn eerste trainingsweek kunnen rijden.’ Dit alles heeft ervoor gezorgd dat Mirjam haar Dakar-deelname een jaar doorschuift: Mirjam: ‘Op een gegeven moment moeten er afspraken en inschrijvingen bevestigd worden, betalingen gedaan en dan komt het moment om duidelijkheid te scheppen. Daarom heb ik, in goed overleg, besloten mijn Dakar-deelname door te schuiven naar 2022.’