zondag 24 november 2024

Nederlandse motorcoureurs: de grote kampioenschappen voorbeschouwing

Naast Michael van der Mark, Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh zijn er meer Nederlandse coureurs die kunnen scoren op internationaal niveau. Sterker nog: we hebben in 2022 zelfs kandidaten voor een wereldtitel. Motor.NL zet de rijders om in de gaten te houden op een rij.

Fotografie: Damon Teerink, 2Snap, Teams

Red Bull Rookies Cup

Het jaar van de waarheid

  • Eerste race: Portimão (PT), 22-24 april
  • Dichtstbijzijnde race: Sachsenring (D), 17-19 juni

De enige Nederlandse Red Bull Rookies Cup-kampioen is Bo Bendsneyder, die in 2015 het sterkste was. Als het aan Collin Veijer ligt komt daar in 2022 een oranje titel bij. De 17-jarige rijder begint aan zijn derde seizoen in deze talentencup van de Grand Prix. Het doel van Veijer is om in 2023 door te stomen naar het WK Moto3 en daarvoor heeft hij dit jaar topresultaten nodig. Vorig jaar kampte de coureur uit Staphorst met diverse blessures en was zijn voorbereiding niet optimaal, waardoor hij ‘slechts’ als twaalfde in het kampioenschap eindigde. Dat moet dit jaar volgens Veijer anders gaan. ‘Ik ben in januari voor acht weken naar Spanje gegaan, waar ik bijna elke dag op de motor heb gezeten. Hierdoor bouw ik veel motorgevoel op, voordat het seizoen van start gaat. Het is belangrijk om mezelf te bewijzen bij de Grand Prix-teams en daar doen we alles aan. Het doel is minimaal in de top-5 te zitten, maar ik ga voor het kampioenschap.’

Kalender

23/24 aprilPortimão (PT)
30/1 meiJerez (E)
28/29 meiMugello (I)
18/19 juniSachsenring (D)
9/10 juliIitti (Finland)
21 augustusSpielberg (A)

WK Supersport 300

Kanshebber op de wereldtitel

  • Eerste race: Aragón (E), 8-10 april
  • Dichtstbijzijnde race: Assen, 22-24 april

Met Victor Steeman heeft Nederland weer een serieuze kanshebber voor de WK Supersport 300-titel in 2022. De 21-jarige coureur won vorig jaar zijn eerste WK-race in Most en reed als enige op een KTM, wat zeker niet in zijn voordeel was. Steeman heeft nu de overstap gemaakt naar het winnende merk en team van de laatste jaren: het Belgisch-Nederlandse MTM Kawasaki-team. Dit is de renstal die in 2020 met Jeffrey Buis en in 2021 met Adrián Huertas wereldkampioen werd. Op een Kawasaki Ninja 400 is Steeman – mede doordat de top-3 van 2021 naar he WK Supersport is vertrokken – een rijder om in de gaten te houden. De tweede Nederlander is Ruben Bijman en hij rijdt ook voor MTM Kawasaki. De 18-jarige coureur was vorig jaar een nieuwkomer op een Yamaha en zette toen al diverse goede resultaten neer. Met zijn opgedane ervaring en de ondersteuning van MTM Kawasaki kan Bijman maar zo ook richting de top-5 doorgroeien.

Kalender

9/10 aprilAragón (E)
23/24 aprilAssen
21/22 meiEstoril (PT)
11/12 juniMisano (I)
30/31 juliMost (CZ)
9/11 septemberMagny-Cours (F)
24/25 septemberMontmeló (E)
8/9 oktoberPortimão (PT)
Victor Steeman verruilde deze winter zijn KTM Freudenberg voor een MTM Kawasaki.

WK Supersport 300: het bijzondere succesverhaal van Ludo Van Der Veken

WK Supersport

Onvoorspelbaar

  • Eerste race: Aragón, 8-10 april
  • Dichtstbijzijnde race: Assen, 22-24 april

Het WK Supersport is zonder meer de lastigste raceklasse om te voorspellen in 2022. Dit komt door de nieuwe opzet, waarbij er veel zwaardere motoren – bijvoorbeeld een 955cc-Ducati – worden toegelaten. De Nederlandse deelnemers Glenn van Straalen en Jeffrey Buis geven zelf ook aan dat het even afwachten is hoe de verhoudingen zijn, maar ze hebben er beiden alle vertrouwen in dat het een gelijkwaardige klasse kan worden. Van Straalen heeft serieuze ambities. Nadat hij in de tweede helft van 2021 terugkeerde bij het EAB Racing Team, wist hij op hun Yamaha R6 al vier top-10-resultaten te scoren. De coureur uit Hoogkarspel wil dit jaar de aansluiting gaan vinden met de top-5. In Assen wil Van Straalen naar eigen zeggen iets speciaals neerzetten. ‘In Assen ben ik altijd al snel geweest. Als het reglement goed zit heb ik er vertrouwen in dat ik daar zeker in de top-5 kan meestrijden, wie weet wel meer.’ Voor Buis ligt het anders, want voor hem is 2022 een leerjaar. De 2020-WK Supersport 300-kampioen rijdt met een Kawasaki ZX-6R. ‘Mijn doel is om gedurende het jaar door te groeien naar de punten. Als we daarin slagen, mogen we denk ik voor het eerste jaar dik tevreden zijn.’ Ten Kate Racing Yamaha gaat met Dominique Aegerter trachten de wereldtitel te prolongeren. Leonardo Taccini is de tweede – en tevens nieuwe – rijder binnen het Nederlandse team.

Kalender

9/10 aprilAragón (E)
23/24 aprilAssen
21/22 meiEstoril (PT)
11/12 juniMisano (I)
16/17 juliDonington Park (GB)
30/31 juliMost (CZ)
9/11 septemberMagny-Cours (F)
24/25 septemberMontmeló (E)
8/9 oktoberPortimão (PT)
21-23 oktoberSan Juan (RA)
12/13 novemberPertamina Mandalika (INA)
Glenn van Straalen wil dit jaar definitief doorbreken in het WK Supersport .

IDM

Veel Nederlanders actief

  • Eerste race: Lausitzring (D), 6-8 mei
  • Dichtstbijzijnde race: Assen, 12-14 augustus

Nederlanders met internationale ambities in de Superport 300/600 en Superbike kiezen veelal voor het IDM. Het Duitse kampioenschap is de laatste jaren weer flink in aanzien gestegen. Vier Nederlanders staan aan de start in het hoofdnummer: de IDM Superbike. Pepijn Bijsterbosch is een bekend gezicht en wil na twee mindere seizoenen weer de aansluiting voor de podiumplaatsen zien te vinden. Ricardo Brink keert terug als permanente rijder in het IDM en heeft zich een vaste positie binnen de top-10 als doel gesteld. Brinks teamgenoot bij RR Socia Racing – het Nederlandse team dat de overstap maakt van het IDC naar het IDM – is Jeroen Hilster. Naast Hilster is Rob Hartog, ondanks zijn ervaring, ook een rookie in het IDM Superbike. Hartog gaat racen op een Yamaha R1M van het Nederlandse SWPN-team. ‘Het moet een seizoen worden met een steile leercurve, zodat we zo snel mogelijk competitief zijn. Het doel is om de aansluiting met de subtop, zeg maar de top-5, te vinden.’ Hartogs teamgenoot is Melvin van der Voort, die uitkomt in de IDM Supersport 600-klasse. Na een goed debuutseizoen kan de slechts 16-jarige coureur maar zo voor een verrassing in deze competitie gaan zorgen. Maar in de Supersport 300- en 600-klasse staan volop Nederlanders aan de start, allemaal redenen om in augustus het IDM-evenement in Assen te bezoeken.

Kalender

7/8 meiLausitzring (D)
21/22 meiOschersleben (D)
25/26 juniMost (CZ)
23/24 juliSchleiz (D)
13/14 augustusAssen
3/4 septemberSpielberg (AUT)
24/25 septemberHockenheim (D)

FIM Junior GP

Nieuwe naam voor Spaanse CEV

  • Eerste race: Estoril (PT), 6-8 mei
  • Dichtstbijzijnde race: Misano, 2-4 september

Naast de Red Bull Rookies Cup komt Collin Veijer ook uit in de JuniorGP Moto3 klasse, voorheen bekend als het Spaanse CEV-kampioenschap. Deze combinatie aan kampioenschappen wordt door veel jonge talenten gebruikt om door te stromen naar de Grand Prix, waar Pedro Acosta een goed voorbeeld van is. Door de aanpassing in het reglement is Veijer in februari 2023 leeftijd gerechtigd (18 jaar) om deel te nemen aan de Grand Prix. Veijer rijdt voor het Spaanse AGR Team. Vorig jaar reed Veijer al een serie indrukwekkende inhaalraces. Met een goede kwalificatie moet dit talent met de voorste plaatsen meekunnen en dat is ook nodig om zijn doel voor 2023 te bereiken. De European Talent Cup is de opstapklasse naar de JuniorGP, waar we onder anderen de 13-jarige Owen van Trigt in terug gaan zien.

Kalender

8 meiEstoril (PT)
22 meiValencia (E)
12 juniMontmeló (E)
3 juliJerez (E)
17 juliPortimão (PT)
4 septemberMisano (I)
9 oktoberAragón (E)
30 oktoberValencia (E)

British Superbike

Volle tribunes en startvelden

  • Eerste race: Silverstone (GB), 15-17 april
  • Dichtstbijzijnde race: Brands Hatch (GB), 22-24 juli & 14-16 oktober

Het British Superbike (BSB) staat te boek als het sterkste en meeste populaire nationale kampioenschap. Des te knapper was het dat Jaimie van Sikkelerus – na veel blessureleed – in 2021 een podiumplaats te wist te scoren in British Supersport debuutseizoen. Van Sikkelerus gaat komend seizoen van start met zijn eigen MPM Routz Racing Team in deze raceklasse: “Met goede oefeningen kan ik nu pijnvrij racen. We hebben een mooi seizoen 2021 gehad en de focus is om gedurende een heel seizoen te strijden voor het podium. Ik weet dat het erin zit.” Maar er zijn meer Nederlanders actief in de BSB. Jorel Boerboom keert na een jaar afwezigheid terug in de BSB en gaat zijn debuut maken in de Superstock 1000 klasse op een Kawasaki ZX-10R van het Brtise team G&S Racing. Daarnaast staan er meerdere Nederlanders op de startlijst van de British Talent Cup, waarvan Kyano Veijer op papier het sterkste is.

Kalender

17 aprilSilverstone (GB)
2 meiOulton Park (GB)
22 meiDonington Park (GB)
19 juniKnockhill (GB)
24 juliBrands Hatch (GB)
14 augustusThruxton (GB)
29 augustusCadwell Park (GB)
11 septemberSnetterton (GB)
25 septemberOulton Park (GB)
2 oktoberDonington Park (GB)
Jaimie van Sikkelerus gaat voor meer British Supersport-podiumplaatsen in 2022.

Bijzondere editie van ijsspeedway spektakel in Thialf Heerenveen

Northern Talent Cup

Veneman op jacht naar succes

  • Eerste race: Le Mans (F), 13-15 mei
  • Dichtstbijzijnde race: Assen, 24-26 juni en 12-14 augustus

De Northern Talent Cup valt onder het opleidingsprogramma van Dorna en wordt geregeld toegevoegd aan het bijprogramma van een Grand Prix, zoals tijdens de TT Assen. Loris Veneman is onze Nederlandse titelkandidaat en gaat beginnen aan zijn tweede seizoen in het NTC. De 15-jarige zoon van Barry Veneman kende vorig jaar diverse blessures, maar streed ook geregeld vooraan mee en stond tijdens het laatste evenement ook op het podium. Veneman: ‘De top-3 moet zeker kunnen, maar er zijn vaak grote kopgroepen en dan kan je op het laatste rechte stuk ook zomaar vijfde worden.’ Richting de toekomst kijkt Team Veneman ook. ‘De Red Bull Rookies Cup is zeker het doel voor 2023, maar dat heb je niet zelf in de hand. We kijken ook verder zoals in European Talent Cup in Spanje, maar ook de Supersport 300 is een optie. Via het IDM is er in de 300-klasse een goede doorstroommogelijkheid naar het WK.’ Rio Olofsen, Delano Greven en Jurrien van Crugten zijn de andere Nederlandse deelnemers in de Northern Talent Cup.

Kalender

14/15 meiLe Mans (F)
18/19 juniSachsenring (D)
25/26 juniDutch TT Assen
13/14 augustusAssen

WK Zijspannen

Twee Nederlandse troeven

  • Eerste race: Le Mans (F), 14-16 april
  • Dichtstbijzijnde race: Assen, 22-24 april

In het WK Zijspannen heeft Nederland een coureur en een bakkenist die kunnen strijden om de ereplaatsen. Bennie Streuer heeft opnieuw een nieuwe passagier in de vorm van de Duitser Kevin Kölsch. ‘Niet ideaal, maar ook geen groot probleem’, aldus Streuer. Vorig jaar kende de zijspancoureur een zware rugblessure, maar hij kwam verrassend snel terug. De laatste WK-overwinning van Streuer dateert echter uit 2015. ‘Ja, ik ben wel weer toe aan een zege en dat kan ook. De laatste jaren was er altijd wel wat van technische issues tot blessures. Ik denk dat we er nu klaar voor zijn, maar er zijn wel zes titelkandidaten.’ Daaronder valt ook bakkenist Ilse de Haas, die vorig jaar met vijfvoudig wereldkampioen Pekka Päivärinta als derde eindigde in het WK. ‘We zijn een goed team samen. We willen zeker weer de top-3 gaan, maar misschien zit er wel meer in.’

Kalender

15/16 aprilLe Mans (F)
23/24 aprilAssen
4/5 juniFrancorchamps (B)
18/19 juniPannoniaring (H)
25/26 juniRijeka (HR)
1/2 oktoberOschersleben (D) (o.v.)
29/30 oktoberEstoril (PT)

WK Endurance

Meer dan alleen hard rijden

  • Eerste race: Le Mans (F), 13-17 april
  • Dichtstbijzijnde race: Spa Francorchamps (B), 2-5 juni

In het langeafstandsracen gaat het om veel meer dan snelle ronden klokken: goed teamwerk, tactiek, constant zijn en technisch alles heel houden zijn belangrijke factoren voor succes. Wayne Tessels kan daarover meepraten, want hij racet al jaren in het WK Endurance voor RAC41 ChromeBurner. Naast het EWC is er ook een Superstock klasse en daar komt het team van Tessels in uit. Vorig jaar stond RAC41 ChromeBurner bij de Bol d’Or op het podium. ‘Dat was heel bijzonder! Alles moet kloppen in endurance racen, dat maakt het zo mooi. We behoren zeker tot de sterke teams in onze klasse, dus we gaan voor meer podiums in 2022.’ Nigel Walraven maakt al jaren onderdeel uit van Team Bolliger, maar is zijn racecarrière aan het afbouwen. ‘Ik ga enkel nog testwerk doen en mee als vierde (reserve) rijder naar de races. Waarschijnlijk gaat Le Mans mijn laatste race worden, zodat ik mij volledig kan focussen op mijn maatschappelijke carrière. Ik heb lang mogen racen, maar aan alles komt einde.’ Walraven is vanaf dit jaar ook co-commentaar bij Ziggo Sport.

Kalender

16/17 april24 uur Le Mans (F)
4/5 juni24 uur Francorchamps (B)
7 augustus8 uur Suzuka (J)
17/18 september24 uur Le Castellet (F)

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen