Zonta van den Goorbergh was de verrassing tijdens de natte Moto2-kwalificatie op Silverstone. Na een sensationeel optreden zette de 17-jarige coureur een derde tijd waardoor hij vanaf de eerste startrij mocht vertrekken. Collin Veijer maakte indruk door de snelste raceronde te klokken in de Moto3 en na een strijd voor de podiumplaatsen als negende te finishen. Bo Bendsneyder kende een teleurstellende Britse grand prix.
Foto’s: Randy van Maasdijk, teams
Moto3 Groot-Brittannië 2023: 17-jarige Alonso steelt de show met indrukwekkende inhaalrace
Zonta van den Goorbergh – Moto2
Zonta van den Goorbergh ging na een moeizame TT Assen teleurgesteld de zomerstop in. De 17-jarige coureur revancheerde zich uitstekend in de trainingen op Silverstone. Na de droge vrije trainingen stond hij drieëntwintigste, maar een dag later was het nat en dat zijn omstandigheden waarmee de jonge rijder goed uit de voeten kan. Via de Q1-kwalificatie wist Van den Goorbergh zich te plaatsen voor het tweede deel van de kwalificatie waarin de voorste startplaatsen worden verdeeld. In de lastige omstandigheden voelde de Fieten Olie Racing GP-coureur zich uitstekend thuis. Hij voelde zich zo goed op de natte baan, dat hij vijf minuten voor het einde van de sessie zelfs de voorlopige pole position in handen had. Van den Goorbergh bleef snelle tijden draaien, alleen waren in de slotfase twee rijders nog net iets sneller dan hem. Maar de derde tijd zorgde voor een sensationele positie op de eerste startrij. Helaas was de baan droog in de race, baancondities waardoor de jonge Nederlander zich niet met de snelste rijders kon meten en binnen een paar ronden zakte hij terug naar een positie buiten de punten. Na een moeizame race finishte hij als twintigste. ‘Na het mooie kwalificatieresultaat, was de race simpelweg niet goed genoeg. We gaan een dag na de race in Silverstone testen en proberen om wat verbeteringen te maken, zodat we in Oostenrijk sterker voor de dag kunnen komen’, verklaarde hij na afloop. Op een natte of half natte baan is Van de Goorbergh zeer snel, alleen moet hij op een droge baan nog wat zien te vinden om voor de puntenposities te kunnen strijden.
Collin Veijer – Moto3
Collin Veijer liet op Silverstone opnieuw zijn enorme talent zien. Hij had nog nooit een meter op Silverstone gereden. Toch stond de Liqui Moly Intact GP-rijder na de eerste training twaalfde. Later zou hij terugvallen buiten de top-veertien waardoor hij in de Q1-kwalificatie moest starten. De baan was nat en dat is naar zijn eigen zeggen ‘nog niet zijn favoriete bezigheid’, waardoor hij zich slechts als drieëntwintigste wist te kwalificeren. In de race was het koud, maar droog. Veijer voelde zich uitstekend thuis in deze omstandigheden en noteerde in de openingsfase tot tweemaal toe de snelste raceronde. Door zijn tempo wist de Husqvarna-rijder aan te sluiten bij de kopgroep van zo’n twintig rijders, waar hij zich in korte tijd doorheen wist te werken. Veijer reed in de tweede helft van de race constant in de top-tien. In de slotfase ging hij zich bemoeien voor de podiumplaatsen en misschien wel de overwinning. In de voorlaatste ronde reed de Staphorster zelfs even tweede, totdat hij een foutje maakte en bijna crashte. Veijer kon zijn motor nog maar net op de baan houden en viel terug naar een zestiende plaats. Na een zeer sterke slotronde wist hij nog als negende te eindigen. Het verschil met de winnaar was minder dan een seconde en Veijer had de snelste raceronde op zijn naam. Gezien zijn snelheid zat er meer in dan dit resultaat, maar met zijn derde top-tien uitslag in de laatste vier races heeft de grand prix-debutant opnieuw laten zien met de absolute wereldtop mee te kunnen. Voor teammanager Peter Öttl zijn Veijers prestaties in ieder geval goed genoeg. De Duitser verklaarde na afloop van de race dat hij hem volgend jaar ook graag een plekje in zijn Moto3-team wil geven.
Bo Bendsneyder – Moto2
Bo Bendsneyder heeft goede herinneringen aan het circuit van Silverstone. In 2016 scoorde de Rotterdammer er zijn eerste grand prix-podium met een derde plaats in de Moto3-race. Deze keer keerde Bendsneyder terug van een sleutelbeenbreuk, die hij hem tijdens de TT Assen langs de kant hield. In de zomerstop had Bendsneyder tijd om volledig te herstellen en daarnaast kon hij tijdens de Britse Grand Prix voor de eerste keer dit seizoen gebruik maken van het 2023-chassis van Kalex. In de voorgaande races reed de Pertamina Mandalika SAG Team-rijder nog met een overjarig chassis. Helaas lukte het hem niet om er met het nieuwe materiaal een goed weekend van te maken. Tijdens de kwalificatiedag was het volledig nat. Onder deze omstandigheden had de Nederlander geen goed gevoel, waardoor hij als zesentwintigste aan de Moto2-race moest beginnen.
In de race was het wel droog, maar ging het niet veel beter. Kort na een matige start moest Bendsneyder uitwijken voor een crash waardoor hij op de laatste positie kwam te rijden. Hij wist nog wel een aantal rijders te passeren, maar verder dan de zeventiende plaats – en buiten de punten – kwam hij niet. ‘Vanaf dit weekend hebben we een nieuw chassis. Dit brengt positieve, maar ook veel nieuwe dingen met zich mee. Ik worstelde nog om het juiste gevoel ermee te krijgen. Dat we weinig droge rijtijd hadden, hielp niet mee om er een goede race van te maken. De testdag op Silverstone is dan ook belangrijk om een beter gevoel met de motor te krijgen’, vertelde Bendsneyder na afloop.